Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Järjetön puhelinriippuvuus

Vierailija
12.07.2019 |

Meillä oli kylässä tällä viikolla mieheni kaveri, joka on aivan riippuvainen puhelimestaan. Surullista, koska on vasta 20-vuotias, itse olemme mieheni kanssa 24-vuotiaita.

Kaveri oli koko ajan nenä kiinni puhelimessa, kesken kaiken. Meillä oli ohjelmaa suunniteltuna ja menoja, mutta jatkuvasti kaivoi puhelimen esiin. Tämä nyt vielä ei niin haittaisi, mutta kun ei edes kuule mitään kun on puhelimellaan. Kun hänelle sanoo jotakin, ei vastausta, sanoo uudestaan, ei vieläkään vastausta. Kun sanoo kolmannen kerran jo hieman huutaen, sanoo "hä?", nostaa katseen hetkeksi puhelimesta ja jatkaa sitten, eikä vieläkään kuule mitä sanotaan.

Tuo on kauhean surullista, kun on noin nuorikin vielä. Ymmärtäisin jos olisi jokin "tilanne päällä" tai jotain todella tärkeää siellä puhelimessa, mutta hänkin vain selaili somea ja katseli jotain videoita.

Miten ihmeessä jo näin nuoret ovat näin riippuvaisia puhelimista? Itse voin olla useamman päivän ilman puhelinta ja yleensä en edes tiedä, missä se on. Ja minäkin kuitenkin kuulun "ensimmäiseen teknologia-sukupolveen" ja monet minunkin ikäisistäni käyttävät todella paljon puhelinta ja ovat nenä kiinni siinä jatkuvasti.

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
12.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sitten vielä nää selfiekuolematkin, aivan turhia nekin. Koneet vie ihmiset tuhoon. Itse supistanu puolella someaikani, tehkää muutkin näin.

Vierailija
2/19 |
12.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä näin tänään kaupassa, juuri ja juuri 1v taaperon joka rullaili Youtubesta videoita kuin vanha konkari. Edes minä en käytä niin näppärästi älypuhelinta. Se puhui puolestaan aika paljon, että lapsen äiti kulki nenä kiinni kännykässä vieressä ja isoveli työnteli kärryjä. Äiti meinasi törmätä lehtitelineeseen kun ei katsonut eteensä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
12.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

1: Tämäkin vielä, olin ihan unohtanut. En vain tajua, mitä niin ihmeellistä niissäkin on, että henki pitää vaarantaa? Itse en ole enää lainkaan somessa, en vain saanut mitään irti siitä.

2: Tuo on ihan kamalaa! Itsekin välillä näen näitä parin vuoden ikäisiä, jotka kkäyttävät puhelimia ilman mitään ongelmia, mietin vain että miten? Minulla on reilu 3v lapsi, eikä hän osaa käyttää puhelinta lainkaan.

Välillä näytän hänelle kuvia puhelimesta ja näytän miten niitä selataan, mutta todella takeltelevaa se vaihtaminen on ja autankin häntä aina siinä. 

Ap

Vierailija
4/19 |
12.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä se nykyään on, ei voi ymmärtää

Vierailija
5/19 |
12.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En todellakaan ymmärrä, niin surullista.

Ap

Vierailija
6/19 |
12.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

sairasta

Vierailija
7/19 |
13.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
8/19 |
13.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän evoluutio karsi tuollaiset yksilöt geenipoolista. Kävelevät auton alle, pariutuminen ei onnistu ja lastenhoito ei onnistu, kun ei ole mitään kykyä huomioida ympäristöään ja muiden tarpeita.

Addiktio on addiktio, vaikka olisi kuinka "nykypäivää".

Vierailija
9/19 |
13.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olin suhteessa miehen kanssa,jolla oli känny koko ajan kourassa.Ei ollu kivaa.Siinä vaiheessa,kun asuimme yhdessä,niin ymmärrys loppu.

Vierailija
10/19 |
13.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on samanlainen kaveri, vetoaa aina siihen, että pitää kulkea kehityksen mukana. Todellakin kulkee juu, kerran vetäisin hänet juuri viime hetkellä pois auton edestä, kun ei katsonut minne menee, vaan puhelimessa oli jotain tärkeämpää.

Vierailija
11/19 |
13.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten niin näin nuoret? Minusta siinä ei ole mitään ihmeellistä kun on lapsesta asti kasvettu kännyköiden keskellä. Toista se on niillä ikäluokilla, jotka eivät vielä kännyköistä tienneet mitään tavallisessa arkielämässä.

Vierailija
12/19 |
13.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

8: Todennäköisesti, tällä kaverilla on kyllä ollut suhteita, mutta ne ovat päättyneet aika nopeasti, tosin syistä en tiedä. Voin silti hyvin kuvitella, että ainakin yksi syy on tuo puhelinriippuvuus. Hulluinta on, ettei hän omasta mielestään ole ollenkaan riippuvainen. Kun hänellä oli akku loppu puhelimesta, oli kauhean levoton ja kulki jatkuvasti ympäri asuntoa ja jatkuvasti kävi katsomassa, joko puhelin oli latautunut. Ei pysynyt lainkaan paikoillaan, hieroskeli käsiään ja mielestäni hieman tärisi yhdessä vaiheessa.

Aamuisin heräsin jatkuvasti jo klo 5 kun hänen puhelimensa tärisi kuin viimeistä päivää, varmaan jotakin ilmoituksia ja viestejä. Sain myös jatkuvasti nyppiä "tyhjiä" latureita seinistä, kun puhelin oli taas mukana, mutta laturi jäi seinään.

Meillä on pieni lapsi, joka todennäköisesti ei saisi päähänsä laittaa suuhunsa laturia, mutta mistä sitä tietää. Meillä on myös kissoja, jotka voisivatkin tehdä tuon ja meneehän tuossa turhaan sähköäkin. Monet kerrat sanoin, ettei jätä niitä noiden takia, mutta aina se jäi. Ymmärrän sinänsä, että kotonaan varmaan pitää jatkuvasti seinässä, kun sitä akkua kuluu ihan kauheaa vauhtia.

9: Ei varmasti ollut mukavaa, tuo oli jo kyläilyllä niin ärsyttävää, saati sitten puolisolla. Epäilenkin, että tämän kaverin suhteiden päättymiseen on vaikuttanut tuo riippuvuus, vaikkei hän tietenkään mielestään ole riippuvainen.

10: Onneksi olit paikalla! Tuo on ihan hullua, että ihmiset eivät enää näe eivätkä kuule muuta kuin sen puhelimensa. Katsoin kerran videon ihmisestä, joka oli niin keskittynyt puhelimeensa, että käveli johonkin monttuun, vaikka edessä oli aita. Muistaakseni oli jokin tietyö.

Ap

Vierailija
13/19 |
13.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten niin näin nuoret? Minusta siinä ei ole mitään ihmeellistä kun on lapsesta asti kasvettu kännyköiden keskellä. Toista se on niillä ikäluokilla, jotka eivät vielä kännyköistä tienneet mitään tavallisessa arkielämässä.

No kyllä 20-vuotias on nuori, varsinkin kun hän on teinistä asti ollut aivan riippuvainen puhelimestaan. Se on surullista. Minäkin olen kasvanut teknologian ympäröimänä, muttei minulle silti ole kännykkä kasvanut käteen kiinni. Monille muille ikäisilleni sitten taas on.

Ap

Vierailija
14/19 |
13.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja olen kouluttautunut alalle, enkä silti ole mitenkään riippuvainen teknologiasta. Päinvastoin minua ärsyttää, kun kaikki pitäisi nykyään tehdä puhelimella, sinne pitäisi nyt olla laittamassa verkkopankkitunnuksetkin muiden vaihtoehtojen sijaan. Ja monta muuta, kaikkeen on nykyään jokin sovellus.

Ap

Vierailija
15/19 |
13.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

olin töissä tällaisen puhelinriippuvaisen kanssa. vaikka työpaikalla puhelimet kielletty, heti kun pomon silmä vältti, puhelin oli taas kädessä. ja heti jos oli 'tylsä' hetki eli ei asiakkaita niin sen sijaan että olisi tehnyt jotain tuottavaa niin heti se hemmetin puhelin ilmaantui....

Vierailija
16/19 |
13.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällaiset ihmiset ovan muuten aivan äärimmäisen rasittavia, kun pitää toistaa ja toistaa, eikä silti kuule. Sitten valittavat, kun heille ei kerrota mitään tai ajoissa mistään.

Vierailija
17/19 |
22.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tule montaa mielipidettä, koska sama kännykkäkiima 99,9 %:lla kansasta.

Vierailija
18/19 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En sanoisi, että minulla on addiktio. Käytän noin 2h päivässä puhelintani, ja se on mielestäni normaalia. Kaverini taas ei pysty kuuntelemaan lausettakaan, kun skrollaa puhelintaan. Kun minulla on jotakin kysyttävää, hän ei vastaa. Esimerkki:

Pekka, haluaks pelaa peliä? Pekka, kuunteleks sä, Pekka, PEKKA!

Pekka: No mitä?

Niin että haluaks pelaa peliä?

Pekka: Jatkaa vaan skrollaamista eikä vielkään kuuntele.

Ärsyttää. Siitä asti kun hän kiinnostui somessa selailuun, hän ei ole kuunnellut virkettäkään jos puhelin oli kädessä. Muuten ihan hyvä tyyppi.

Vierailija
19/19 |
08.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaverillani on puhelinaddiktio. Itse ei hän sitä myönnä, mutta olen 110% varma että on. Olemme vasta 13-vuotiaita. Hänen kaksonen ei ole addiktoitunut, (tai ehkä vähän, ei sentään niin paha) mutta katsoo kun siskonsakin.  Heidän vanhemmat ottavat niiden puhelimet useasti pois. Joskus TODELLA käyvästä syystä. Esim. Kun he viime vkl olivat 8h puhelimella yhtä putkeen. Se riippuvaisempi kaverini nimetään hänet vaikka Aadaksi. Sen jälkeen, kun hänen vanhempansa ovat ottaneet puhelimet pois ja antaneet ne takaisin Aadalla on hirveät viekkarit ja ei muuta tee kuin katsoo puhelinta. Vaikka olisin heillä kylässä he vain ovat puhelimella. Voimme nimetä Aadan siskon vaikka Adeaksi. Jos Adealle sanoo, että mennään ulos hän on lähtemässä mutta Aada ei. Ilman puhelinta he ovat kivoja ja energisiä. Vaikka olemme tunnilla Aada koittaa parhaansa mukaan katsoa puhelinta. Kun he ovat katsoneet puhelintaan koko välitunnin, he ovat tunnilla kuin muumioita. Adealle on tärkeää hyvät arvosanat, mutta jos hänellä on puhelin, häntä ei kiinnosta. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme seitsemän