Onko ruoka-apu pahuuksien mahdollistamista?
En jaksa googlata. Spekuloidaan asiaa mieluummin täällä maailman faktapitoisimmalla keskustelupalstalla.
Siis: vaikkapa Pohjois-Korea. Siellä on älyttömän paljon köyhiä ihmisiä jotka näkee älyttömän paljon nälkää. Sinne viedään kansainvälistä ruoka-apua, myös hyväntekeväisyysjärjestöt Suomesta auttaa siellä, ainakin Fida. No, pitäähän hätää kärsiviä auttaa, hienoa että autetaan. Vai onko hienoa? Jos me pidetään nälkäiset korealaiset hengissä niin Korean hallituksen ei tarvitse niistä välittää joten hallitus voi keskittyä ydinaseiden valmistamiseen? Hallituksen ei tarvitse tuhlata resurssejaan köyhien ruokkimiseen joten hallitus voi käyttää resurssinsa ydinaseisiin.
Jos emme auttaisi Korean köyhiä niin kenties he jopa nousisivat hallitusta vastaan ja julman sisällissodan jälkeen saisivat aikaiseksi paremman hallituksen joka välittäisi ihmisistä ja ei valmistaisi ydinaseita?
Vai miten tämä logiikka oikein toimii?
Pohjois-Korea nyt vain oli helppo esimerkki. Saat kirjoittaa ihan mistä vain muustakin maasta. Saat kirjoittaa ihan mitä vain haluat.
Tulipahan nyt vain mulle mieleen tälläinen juttu. Ehkä joskus jaksan googlata. Tai ehkä en jaksa, ei kauheasti kiinnosta.
Kommentit (6)
Afrikkalaisten tukeminen ja lapsikuolleisuuden vähentäminen on liikakansoituksen tukemista ja sitä ei maapallo kuulemma kestä. Me itse luomme pakolaisuutta Eurooppaan ja kun sitä on tarpeeksi, maksavat loppuvat eikä kenelläkään enää ole kivaa.
No nälänhädästä yleisesti maasta riippumatta ajattelen että kannattaa auttaa, ei pelkästään inhimillisyyden tai epäitsekkyyden nimissä, vaan siksi että ei kukaan tai mikään kehity eteenpäin jos kaikki energia menee akuuttiin panikointiin ruuasta, vedestä, vaatetuksesta ja sairauksista. Pitää olla jokin siedettävä alkutilanne mistä mitään hyvää pystyy lähteä rakentamaan yhteiskuntana.
En tiedä. Mutta mä ihmettelne miksi me mennään auttamaan ihmisiä kaikista pahimpiin maiihin. KYllä maailmassa on ihan demokraattisiakin maita missä ihmiset näkee nälkää. Miksei me auteta köyhiä eniten siellä missä kansa ja hallitus eniten tahtoo rauhaa? Intiassakin on satamiljoonaa nälkää näkevää eikä Intia uhkaa sodalla ketään paitsi ehkä naapurimaataan eli Pakistania.
"Maailman faktapitoisin keskustelupalsta" :D Kyllä!
Joskus luin bytheway jonkin lehtijutun missä mainittiin jostain maista missä hallitus ensin pommitti jotain seutua, siis pommeilla tuhosi jotain "ei-toivottuja vähemmistöjä", ja sitten ne lähetti sinne seudulle niitä vähemmistöjä auttamaan kansainvälisiä vapaaehtoistöitä tekeviä lääkäreitä. En kyllä ymmärrä miksi mikään hallitus noin tekisi, mutta niin ne vain kuulemma tekee. Omituista valtapeliä. Jokatapauksessa niitä lääkärijärjestöjä kritisoitiin siitä että ne suostuivat tollasen poliittisen pelin pelinappuloiksi. Taisi olla juurikin se kuuluisa Lääkärit Ilman Rajoja jota tuosta kritisoitiin.
Korean hallitus anastaa niitä järjestöjen lahjoittamia ruokia ja myy niitä ulkomaille ja käyttää ne rahat ydinaseisiin ;)
Niin. Jos Suomen työttömille ei annettaisi työttömyystukia eikä toimeentulotukia niin niiden olisi pakko mennä hakemaan töitä ja itse elättää itsensä.