Synnytysjakkara
Hei! Onko muilla ollut perinteenä tälläistä synnytysjakkaraa, mikä kulkee suvun synnyttäviltä naisilta eteenpäin. Kuuleman mukaan tämä on valmistettu koulussa aikanaan käsityöntunneilla. Tätä on myös saunajakkaraksikin kutsuttu, ja ilmeisesti myös säilytetty saunassa aikanaan. Meidän suvun jakkara on peräisin vuodelta 1910 Viipurista, ja sen on tehnyt Visakoivusta Isoisoisoäitini Matilda Elisabethin, ollessaaan 13-vuotias. Itse olen 8kk raskaana, ja tämä samainen suvun jakkara tulee olemaan minulla käytössä kun pienokainen syntyy maailmaan. Synnytys tulee olemaan jakkaralle järjestyksessään jo juhlava 15.
Kommentit (4)
Tsaarin aikaan niitä valmistettiin, kumma kun ei ole sen useampaa synnyttäjä vielä ollut.
Meillä on perinteenä käyttää suvussa lapsen päästäkää joka on perinyt ammattinsa äidiltään. Birgitta, joka oli avustamassa synnytyksessäni, on nyt suvussaan 8.polven lapsenpäästäjä. Sukumme naiset ovat käyttäneet aina heitä. Nykyään saa onneksi kotisynnyttää tämän kätilön kanssa joten sukumme peräkamarissa oleva sänky pääsee taas omaan elementtiinsä. Meillä ei siis jakkara perinnettä.
Meillä oli sellaanen hevosenkengän muotoinen kun olin pikkupoika. Iso-setä kertoi aina tarinoita siitä, kuinka oli naiset ja vaimot puskeneet saunan lattialla pullukaisia lapsosia pihalle kuin sieniä sateella. Tarinassa oli hauskaa se, että iso-setä oli aina joutunut siivoomaan jäljet kun oli naiset pierreet paskat pitkin saunan seiniä ja kattoa. En yhtään ylläty, että tuo vanha sauna sattui palamaan helmikuisena pakkasiltana kun viimoinen kakara siellä pieraistiin tähän maailmaan. Jakkara sieltä kylläkin savun keskeltä oli sukellettu uhmaten omaa henkeä...
r.k
Aha