Naisena olen perheemme pää ja aion tästä syystä antaa lapsille viisi nimeä mukaani
On se kumma ettei nainen saa valita tällaista! Melkein kaikki maailman maat pakottaa isän nimeen laissa, ja sitten kun muutama maa antaa valita niin kukaan ei valitse naisen etua vaan kehuu miten syrjimisen jatkaminen on vapautta. Tästä hyvästä pidän huolen, että omassa perheessä oma asemani perheen päänä tulee selväksi. Aion ottaa uudissukunimen minun synnyinpaikkakuntani mukaan, ja annan sen lapsille. On sitten äidin juuret selvää kaikille. Uuden nimilain mukaan lapsille saa antaa neljä etunimeä, joten kaikki neljä nimeä tulevat menemään minun mukaani, sukuni naisten mukaan.
Aion lisäksi poimia miehen nimi-inhokkilistalta ainakin yhden nimen mistä hän ei pidä, ja annan sen lapselle. Katsotaan alkaisiko naisen aseman parantaminen kiinnostaa, kun miehet joutuvat kokemaan saman aseman.
Toivottavasti olette muuten tuominneet ne maat, joissa naisella ei ole mitään sananvaltaa nimiin :) Myös etunimet menee miehen suvun mukaan monissa maissa, ja arabimaissa nainen nimetään poikansa mukaan. Jotenkin jännä ettei tytön! Onpa jännä, oi mikä sattuma että nimet menee sen mukaan joka alistaa naista perheessä ;)
Ihanaa päästä kostamaan, ja vielä näin rauhan elkein. Saa mies tuntea naisen asemaa.
Kommentit (17)
Tuollainen epänaisellinen asenne ei tule kantamaan pitkälle.
Luulet ihan oikeasti löytäväsi miehen jostain? 😂😂😂
Helpompaa vain numeroida lapset! Esim. Lapsi 1, Lapsi 2 jne! Tai vaikka Jälkeläinen 1.
Niin kätevää!
3. Löytyi jo! Ei mies tiedä tästä mitään!
Taas kun miestä alistaa niin kaikki julistaa ettei miestä muka löydy. Suostuuhan naisetkin tuohon asemaan, väitätkö että miestä ei saisi kohdella noin? :)
Heh, avohoito-tapaus jankkaa taas tätä nimiasiaa! Mites se Munsalan kansallispuku, olisiko siitä apua?
Vierailija kirjoitti:
Taas kun miestä alistaa niin kaikki julistaa ettei miestä muka löydy. Suostuuhan naisetkin tuohon asemaan, väitätkö että miestä ei saisi kohdella noin? :)
Ei kai se mitään tiedäkään. Sen miehen on pakko olla kuuro ja sokea jos jaksaa sukunimihullun kanssa seukata.
Miksi muuten naiset suostuvat ihan hyvin tuohon asemaan ja noihin nimilakeihin, mutta miehen kohdalla kaihistellaan miten miehet ei koskaan suostuisi tuohon? :D
Tämän takia tämän päätökseni teen. Minulle on taisteltu oikeudet nimeen, ja aion käyttää sitä. Kannattaisi teidänkin käyttää useammin niin tällaista ei tapahtuisi. On ihan turha olla tekopyhä, kun naisetkin suostuu olemaan kakkosia nimissä. Myös miehiä tulee opettaa samaan.
Itse opetan pojalleni että nainen on perheen johtaja, ja että naisen asema perheessä on ylivertainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kai se mitään tiedäkään. Sen miehen on pakko olla kuuro ja sokea jos jaksaa sukunimihullun kanssa seukata.
Sinäkö tunnet minut? Minä satun alistamaan miestäni, koska valtaosa perheistä alistaa ja syrjii naisia. Naiset itsekin siinä mukana. Olkaa nyt suvaitsevaisia miehen alistamista kohtaan, se on vähemmistössä oleva valinta. :)
Sähän oot tänään ihan liekeissä. Onko viikonloppuisin kevyempi lääkitys?
Mieheni kanssa olemme sopineet, että mahdollinen lapsi saa minun sukunimeni. Koska minä haluan niin, ei siihen sen kummempia perusteita tarvita. Toisin päin on kyllä typerää, äiti on lähes aina suurimmalta osalta vastuussa lapsesta, miksi isä saisi sen omiin nimiinsä kun isän osuus on käytännössä vitsi naisen osuuden rinnalla? Typerä perinne. Lakatkaa antamasta, miehillenne kunniaa asiasta jossa he eivät sitä ansaitse!
Lähipiirissäni on parikin sellaista tapausta, jossa eroperheen aikuinen lapsi vaihtaa sukunimensä äidin sukunimeen. Isät eivät ole olleet heistä kiinnostuneita tai heistä vastuussa , joten miksi kuuluisivat miehen sukuun edes nimellisesti.
Loistava ratkaisu mielestäni.
Vierailija kirjoitti:
Tuollainen epänaisellinen asenne ei tule kantamaan pitkälle.
Riidan haastaminen ja maailman vääryksien kostaminen omalle puolisolle onkin miehisiä ominaisuuksia.
Minä olen vielä sinkku, mutta jos tulevaisuudessa tapaan miehen ja saamme lapsia, olen ajatellut antaa sen sukunimen kumpi on kauniimpi/miellyttävämpi. Ihan sillä perusteella. Ja sama oman nimenvaihdon kanssa mahdollisessa avioliitossa: jos miehen sukunimi on kauniimpi kuin omani, vaihdan siihen, jos ei ole kauniimpi niin pidän omani.
Itse en ajattele tätä sukunimeä niinkään sellaisena kunnia-asiana, vaan ennemminkin ajattelen vaan sitä arkielämää ja millaista sitä nimeä on käyttää. Haluan vaan lapsilleni nätin nimen jota heidän ei tarvitse häpeillä tai inhota, olipa se sitten minun tai miehen.
Minulla ei kylläkään ole mitään kovin vahvoja siteitä omaan sukuuni, joten ehkä myös siksi suhtautumiseni nimeen on näin neutraali...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne on jo eronneet. Mies hoitaa lapset. Lisää lapsia ei tule, kun ikä on jo lähes 50
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinäkö tunnet minut? Minä satun alistamaan miestäni, koska valtaosa perheistä alistaa ja syrjii naisia. Naiset itsekin siinä mukana. Olkaa nyt suvaitsevaisia miehen alistamista kohtaan, se on vähemmistössä oleva valinta. :)
Alistat myös lapsiasi
Meillä lapsilla on minun (isän) sukunimi, mutta äidin valitsemat (ja minun hyväksymät) etunimet. Riittääkö tasapuolisuudeksi?