Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vieressä nukkumisesta

26.05.2006 |

Hei,

haluaisin tietää nukkuuko teillä lapset kiltisti omassa sängyssään? Kipittävätkö aamuyöllä vanhempien sänkyyn, vai haluavatko viereen jo heti illalla? Onko olemassa " oikeaa ikää" jolloin lapsen olis hyvä nukkua omassa sängyssään illasta aamuun?

Meillä poika 3v10kk on viime aikoina halunnut jo illalla vanhempien sänkyyn. Nukkuu hyvin missä vain, myös omassa sängyssään, mutta omaan sänkyyn nukahtaessa äidin pitäis köllötellä hetki vieressä. Olenkin nyt alkanut miettiä tätä nukkumisasiaa... Miten teillä muilla?

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
26.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaa vähän riippua lapsesta miten tykkäävät nukkua ja kuinka paljon sitä vanhemman läheisyyttä ja turvaa tarvitaan myös yöllä. Meidän ensi syksyn eskarilainen vaeltaa öisin sänkyymme aika usein edelleen, mutta ei herätä meitä ja nukkuu sen verran jalkopäässä ettei myöskään häiritse muita. Tämä on ollut aika kausittaista, ja esikoinen on muutenkin aina ollut paljon turvaa ja läheisyyttä kaipaava. Mielestäni aika hoitaa tämän asian aivan itsestään, eli jossain vaiheessa lapsi oppii jo itse luomaan itselleen turvallisen olotilan myös yöllä. Itse muistan pelänneeni nukkua yksin vielä 10-vuotiaana. En mennyt kyllä enää vanhempieni viereen, mutta ovi vanhempieni makuuhuoneeseen piti olla auki kun menin nukkumaan;). Niin, meidän 5-vuotias ei edes nuku yksin vaan pian 4-vuotiaiden pikkuveljiensä kanssa jotka muuten tulevat viereemme hyvin harvoin.

Itse olen pitänyt sellaista linjaa että nukkumaan mennään omaan sänkyyn (ei muuten tarvitse enää nukuttaa vaan nukahtavat ihan itsestään, aiemmin nukutettiin) ja jos yöllä pelottaa niin saa tulla viereen. Jos teillä on ahdasta sängyssänne niin voisi laittaa vaikka patjan lattialle johon voi sitten tulla jos tarvetta on. Olen itse ollut levoton nukkuja ja minulla on ollut turhan vilkas mielikuvitus lapsena joten yöllisiä pelkoja ymmärtävänä haluan lasteni saavan nukahtaa ja nukkua yönsä turvallisin mielin.

Vierailija
2/4 |
26.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä pojat 3vja 1v9kk ja nukkuvat omissa sängyissä.

Nukkuvat meidän vieressä silloin kun ovat kipeinä eli tosi harvoin. Eivät liiku yöllä. isompi huutaa että pissahätä ja pitää mennä mukaan vessaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
26.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

esikoinen ei vauva-aikana suostunut nukkumaan vieressä vaikka välillä sitä toivoi, että olisi aamuyön unet jatkuneet vähän paremmin... Hän taisi sit oppia tulemaan aamuyöllä viereen kun siirtyi isompien tyttöjen sänkyyn vajaa 2v. Mutta tuli silloinkin tosi harvoin meidän viereen (oli nukkunut omassa huoneessa yksin jo 3kk alkaen). ELi välillä ihan kyllä kaipasimme häntä väliimme tuhisemaan ;-)). Nyt on neiti 4v7kk eikä ole enää kohta kahteen vuoteen viereemme öisin tullut, ellei ole ollut tosi kipeä tai nähnyt pahaa unta (tapahtunut varmaan kerran vuodessa vieressä nukkuminen).

Kuopus sit puolestaan oppi jo laitoksella nukkumaan äidin kainalossa ja nukahti ekat kuukaudet vain tissi suussa - siirsin hänet sit nukkumaan omaan sänkyyn siitä ja aina palasi viereeni yön aikana ;-)). Hän siis nukkui vieressä vähän liiankin kanssa! Hän oppi nukkumaan omassa sängyssä yönsä kunnolla läpi yön ehkä siinä vaiheessa kun syötöt loppui 10 kk jälkeen - tosin tuli sitten vielä aamuyöllä jatkamaan viereemme unta 6jälkeen toviksi. Mutta nyt kun nukkuu isosiskon samassa huoneessa ei nuku vieressämme paitsi joskus kipeänä. Tulee kyllä aamulla huoneeseemme 7 aikaan, mutta vain leikkimään sänkyymme. Ja sit kohta kömpii isosisko perässä.

Eli meillä ei neidit nuku vieressä juurikaan, kuopus enemmän. Emme ole itse tätä tapaa mitenkään suosineet vaan meillä on vanhemmat -ja myös lapset yleensä nukkuneet paremmin omissa sängyissään. Tiedä sitten mikä on opittua ja mikä luontaista. Mutta tämä tyyli sopii meille oikein hyvin, enkä luule meiltä läheisyyttä puuttuvan.

Vierailija
4/4 |
27.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nukkunut aina osittain meidän sängyssä. Tai no ekat kuukaudet nukkui omassa pinniksessä, mutta aika nopsaan siirryttiin osittaiseen perhepetiin. Yleensä nukahti omaan sänkyyn, mutta jossain vaiheessa yöllä jatkoi unia kainalossa. Myöhemmin lapselle hankittiin oma 80-senttiä leveä sänky meidän parisängyn viereen, " omalle puolelleen" nukahti, mutta kömpi yöllä meidän keskelle.

2v3kk iässä tuli muutto ja muuton yhteydessä pojalle oma huone. Alusta lähtien nukahti hienosti omaan sänkyyn omassa huoneessa, mutta on kai yhteensä 4 kertaa 3kk aikana nukkunut koko yön omassa sängyssä. Yöllä siis tulee viereen. Ja saa tulla niin kauan kuin vain haluaa! Me miehen kanssa saadaan aivan hyvin nukuttua, vaikka poika keskellä onkin. Ja ihan varmasti tulee se aika kun hän haluaa koko yön omassa sängyssään viettää! Turha hätäillä ja hötkyillä mun mielestä. Minulle tässä nukkumisasiassa on tärkeintä se, että poika nukahtaa omaan sänkyynsä ja nukkuu siellä alkuyön hyvin, eikä häntä tarvitse nukuttaa eikä kantaa sängystä toiseen. Loppuyö menee sitten niin kuin menee, nukkuessa joka tapauksessa :) Hyvä kun edes miehen kanssa herätään siihen, että poika kämpii väliin!