Hyviä neuvoja?? Miten opettaa arka 8v uimaan.... =/
Poikamme on tosi arka opettelemaan uusia juttuja.. Pyörällä oppi ajamaan vasta toissa kesänä ilman apupyöriä ja uimisen suhteen on aivan toivotonta! Hyvä kun uskaltaa mennä tarpeeksi syvällekään, että uiminen onnistuisi! Muuten kyllä viihtyy vedessä, mutta aivan rannassa vain..
Asumme maalla, koulusta käyttävät uimahallissa vasta 3. luokalla... Olisi tietty ihan hyvä, että sitä ennen jo osaisi jonkun verran uida.
Miten opetamme? Vai antaako asian vain olla, oppii kun oppii...?
Kommentit (4)
Meillä samanikäinen uimataidoton tyttö. Vedessä viihtyy ja osaa uida selkää ja sukeltaa. Mutta perusuintia vatsallaan ei millään opi. Vaikka koulussa käyvät uimassa ja perheen kanssa ollaan käyty, niin joku siinä vain ei lokshada kohdalleen. Itseään häntä tilanne jännittää, koska muut luokalla vetävät jo isoa allasta päästä päähän. Niin koulun kanssa uimapäivät ovat hälle siksi kurjia vaikka muuten vedessä puljaamisesta tykkkääkin.
Uimataito on sellainen, ettei siihen voi pakottaa. Nimittäin uimaan oppii vasta kun luottaa siihen, että vesi kantaa!
Periaatteessa se menee järjestyksessä: sukellus, kellunta, potku, hengitys, uinti. Mutta ette te pysty pakottaen opettamaan.
T:uimaopettaja
ITSE VETEEN MUKAAN. Ihan viereen. Se tuo lapselle turvallisuuden tunnetta ja näyttää esimerkkiä - ja onhan se oikeasti ruvallisempaakin.
Ihan turha odottaa, että se kävisi parissa viikossa. Meidän poika oli uimakoulussa 2 vuotta ennen kuin oppi uimaan. Eikä se sittenkään siellä uimakoulussa käynyt. Sukeltamaan kyllä oppi, mutta olisihan se hyvä saada vähän henkeä jossain välissä...
Me teimme niin, että joka viikko uimakoulun jälkeen menimme yhdessä aikuisten altaan siihen päähän, jossa minulla ulottuu jalat pohjaan. Poika seisoi joko rapuilla tai vedessä altaan reunalla olevalla pikku"hyllyllä" (tiedätte, se siellä noin metrin syvyydessä altaan seinassa oleva juttu). Siitä hän sittä ponkaisi liukumaan kohti minua. Minä olin valmiina ottamaan kiinni sitten kun liuku päättyi, eikä liu-un voima enää kannattanut pinnalla. Vähän kerrallaan liuku jatkui pitemmälle ja uintiliikkeitäkin ehti tehdä enemmän. Ja matka piteni muutamaan metriin.
Keksikää jokin mukava leikki, joka auttaa lasta pääsemään sinuiksi veden kanssa. Ottakaa hänet vaikka kellukkeiden kanssa vähän syvempään veteen polskimaan.