Entä kun kierrätys ja lajittelu kiinnosta pennin vertaa?
Kaikki vain samaan sekajätteeseen!
Panttipullot ja viron tölkit kans
Helppoa, eikö?
Kommentit (15)
Se lajittelemattomuus maksaakin euro- eikä pennikaupalla enemmän.
Sitten et kierrätä etkä lajittele. Jäteasemalla ne kuitenkin lajitellaan, niin eipä tuo suurikaan synti ole.
Helppoa, kun alat elämään zero waste -elämää, ei tarvitse kierrättää!
Eli kaikki jätettä tuottava kielletty, paitsi komposti eli yvdellä roskiksella pärjäät!!
Vierailija kirjoitti:
Sitten et kierrätä etkä lajittele. Jäteasemalla ne kuitenkin lajitellaan, niin eipä tuo suurikaan synti ole.
Miksi ituhipit käskee kaikkien kierrättää jos se jäteasemalla tehdään joka tapauksessa?
Onneksi kerrostaloissakin alkaa yleistymään käytäntö, että kaikki maksaa oman jätemääränsä mukaan. Ei tarvitse muiden olla maksamassa näitä sekajätettä-100kiloa-kuukaudessa-juntteja.
Itse olen miettinyt kanssa kierrättämisen lopettamista. Vie hirveesti tilaa ja aikaa kun kotona on vain kaatopaikka ja energiajäte astiat ja muut joutuu roudaa autolla 5km päähän.
Vierailija kirjoitti:
Onneksi kerrostaloissakin alkaa yleistymään käytäntö, että kaikki maksaa oman jätemääränsä mukaan. Ei tarvitse muiden olla maksamassa näitä sekajätettä-100kiloa-kuukaudessa-juntteja.
Kuulostaa tosi hyvältä, mutta miten tätä käytännössä laskutetaan/valvotaan?
Vierailija kirjoitti:
Itse olen miettinyt kanssa kierrättämisen lopettamista. Vie hirveesti tilaa ja aikaa kun kotona on vain kaatopaikka ja energiajäte astiat ja muut joutuu roudaa autolla 5km päähän.
Käytätkö autoasi vain jätekuljetuksiin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sitä varmaan vielä oikein muuten valvotakaan kuin sillä, että omakotitalossa asuvat ja oman piharoskiksen omistavat maksavat kuukausittaisen jätteenkäsittelymaksun (sikäli mikäli haluavat että roska-auto vie jätteet pihasta pois) ja että suoraan kaatopaikalle roskien (vanhat sohvat, kodinkoneet yms.) vieminen ei ole ilmaista.
Nykyään kun uusia kerrostaloja rakennetaan, olen huomannut niissä hyvin uudenlaisia "roskakatoksia." Rakennuksen seinässä on vain aukko eri jätteille, jonne lajitellut roskat työnnetään. Eipä siinä... Sekajätteen luukun voisi helposti muuntaa maksulliseksi, samanlaisella käytännöllä kuin maksulliset vessatkin: voit heittää roskat luukusta vain syöttämällä ensin euron kolikon. Eiköhän sillä että jokaisesta lajittelemattomasta jätepussista joutuisi maksamaan ala vähän kitsaampikin ihminen vähän kierrättää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jätemaksut ovat merkittävä kuluerä hoitovastikkeissa ja vuokrissa, ihan samalla tavalla kuin vesi.
Ja nyt suurin osa maksaa kulutuksen mukaan vedestä ja jätevedestä ja luulen, ja luulen samalla tavalla laskutetaan myös muut jätteet.
Jo pelkkä muovinkierrätys omassa taloudessa on pudottanut jätemaksuja yli 30%. Ja nykyään kierrätän kaikki jätteet ja sekajätettä ei juuri tule.
Ja ap.lle. Omasta masusta ne jätteet löytyvät, kun jopa Sisä-Suomen järvet on täynnä muovijätettä ja hiukkasia, samoin pohjavedet.
Omasta masusta ne jätteet löytyvät, kun jopa Sisä-Suomen järvet on täynnä muovijätettä ja hiukkasia, samoin pohjavedet.
Aika vastuutonta toimintaa kaatopaikoilta, jos sieltä pääsee muovit järviin.
Vierailija kirjoitti:
Ainoa vaan, että suuressa osassa Suomea ne menee polttolaitokseen eikä jäteasemalle. Siellä palamattomat tölkit yms ei ole kauhean toivottu asia.
Vierailija kirjoitti:
Sulla on kotona kaatopaikka, ja viitsit vielä valittaa autoilusta!
Omassa asuinmaassani kierrätettävät tavarat kerätään kaikki yhteen kasaan. Toki lisää työtä sitten kierrätyslaitoksella kun lajittelevat metallit ja muovit yms. erikseen mutta perus "käyttötasolla" ehkä helpottaa kynnystä kierrättämiseen.
Ei muakaan kiinnosta esim. hampaiden pesu pennin vertaa mutta pesen ne silti kahdesti päivässä.