Trangia, risukeitin vai primus?
Kommentit (20)
Primus tietenkin, jos jokin noista pitäisi ottaa. Päivän takia ei tosin maksa vaivaa. Tarvittaessa tekee pienen nuotion.
Trangia kulkee täälläkin mukana. Tosin minun vaelluksella kulkee mukana paljon ylimääräistä tavaraa. Jos on grammanviilaaja, niin tekee nuotion.
Trangia. Polttoaine kulkee mukana ja sopiva määrä helppo arvioida ja sitä saa lisää suunnilleen mistä vain. Valmiilla reiteillä voi jopa risut olla tiukassa, kun kaikki niitä polttelee nuotiopaikoilla.
Jos on kuivaa eikä kiire, risukeitin on mielenkiintoinen kokeilu. Suosittelen polttamaan alumiinifolion päällä metsäpalovaroitussyistä.
Plussat: ekologinen, erikoinen, ei vaadi polttoainetta, menee pieneen tilaan vaikka kakkoskeittimenä.
Miinukset: verrattuna trangiaan ja primukseen tehoton, sateella tai märässä maastossa tuskainen
risukeittimen, koska olen opetellut sitä käyttämään.
Jos kylmiltään niin primuksen,
Vierailija kirjoitti:
Trangia. Polttoaine kulkee mukana ja sopiva määrä helppo arvioida ja sitä saa lisää suunnilleen mistä vain. Valmiilla reiteillä voi jopa risut olla tiukassa, kun kaikki niitä polttelee nuotiopaikoilla.
Koskaan ei vielä ole olleet risut tiukassa, paitsi puuttomilla alueilla!
Risukeitin palaa hienosti esim sillä silpulla, joka jää nuotiopaikoille ja liitereihin halkojen teosta.
Trangia on helppo, mutta painava polttoaineineen. Risukeitintä haluaisin kokeilla. Yritin joskus väsätä sellaista itse huonolla menestyksellä.
Trangia toimii joka paikassa ja säässä, kesällä ja talvella, kunhan polttoaineen riittävyys on varmistettu. Itse luotan siihen. Primus sopii lähinnä jollekin espoolaisten grammanviilaajien kesäretkelle, kaikella rakkaudella.
Mä olen lämmittänyt ruuan tyhjällä maustepurkilla ja säilyketölkilläkin.
Turhia kaikki laitteet, jos painosta aletaan puhumaan.
Sinccis
Trangia toimii, mutta on valitettavan painava! Primus, joka itselläni myös on, toimii kesävaelluksilla mainiosti. Muutaman päivän kesävaellukselle primus (esim express spider) tottakai! Kevyt ku mikä, ostat kylkeen vielä sopivan kaasun niin hyvin toimii eikä vie paljoa tilaa rinkasta. Toki jos haluat sellaisen, jossa koko setti kattiloineen, niin esim primus express.
Ei mikään edellisistä.
Otan mukaan sellaisen pikkuisen Esbit-keittimen, joka käyttää kiinteää polttoainetta.
Paino alle 200 gr polttoaineineen, vähän alle puolen litran keittämiseen meneen noin 3 palaa polttoainetta. Paketissa on mukana 20 palaa.
Tämä yhdistettynä muutamaan itselämpiävään ateriaan riittää hyvin.
Trangia painava? Raahaatteko 25-mallia yhden hengen retkilläkin vai mistä tämä väite?
Trangia 27 painaa jo vähemmän kuin Bushbox-XL. Vasta-argumentti on tietysti Trangian vaatima polttoaineen kuljettaminen mutta muistetaan että Trangiassa painossa on jo mukana kaksi kattilaa ja paistinpannu, Bbssä nuo on extraa.
Ja nimenomaan yhden hengen keittimeksi tarkoitettu Mini Trangia painaa vaivaiset 330g.
Ei ettäkö minulla on mitään primusta ja etenkään risukeitintä vastaan. Kaikilla on omat hyvät ja huonot puolensa ja innokas retkeilijä kokeilee kaikkia ja valitsee sen parhaiten omaan tyyliinsä sopivan.
Itselläni on 25, 27, kaasupoltin edellisiin ja halpis kiinalainen "puukaasukeitin". Hommaan jossain vaiheessa vielä tuon Mini ja jonkun risukeittimen, ehkä savotan iloisen keittimen.
Parin päivän reissulle risukeitin sillä varauksella, ettet mene tunturialueelle, jossa polttoaine on tiukassa. Muuten ei haittaa sadesääkään, sillä kuusen kuivat alaoksat palaa silti hyvin. Risukeittimessä on paljon enemmän tunnelmaa kuin Trangiassa, eikä tarvii läträtä polttonesteiden/kaasujen kanssa.
Trangia kaasusydänellä on minun valintani. Kaasu ei nokea pannuja ja kattiloita, kuten polttoaine (esim. Sinol/marinol) tekee. Lisäksi kaasupullo on kevyt kantaa mukana.
Trangia on ehdoton ykkönen. En jaksa perustella