Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

paljonka rahaa annat häälahjaksi?

26.05.2006 |

Olemme menossa häihin ja ajattelimme antaa rahaa kun ovat sitä pyytäneet. He ovat toisen lapsen kummit. paljonko antaisit rahaa? kuluuko rahaa antaa esin 4x20e kääk!

Siitä on aikaa kun häissä olemme olleet

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
26.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me menttiin naimisiin kaksi vuotta sitten kesällä ja saatiin 50e>

Vierailija
2/13 |
26.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

että olette 4 henkinen perhe? Minusta voisi laskea vain aikuiset eli 2x20 ja sen voisi tietysti pyöristää tasarahaksi eli 50...? Riippuu kuinka läheisiä pari on teille.

Omat lahjamme vaihtelivat rutkasti. ehkä n.15-50e/hlö välillä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
26.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

on antaa rahaa (ainakin) sen verran, että se kattaa oman osallistumisen. Jos on ruokahäät, niin kulut / vieras on n. 25-x euroa tarjoilusta riippuen, siihen mahd. alkoholit päälle.

Kuullostaako kylmältä? Elämä on matematiikkaa :)

Silläkin on parin kannalta merkitystä, maksavatko he juhlat itse. On tietty vähän tökeröä kysyä pankkisiirtokuponki kädessä, että maksatteko ite vai kustantaako vanhemmat - paljonko annetaan? mutta minusta tuo " illalliskortti" summa on hyvä.

Vierailija
4/13 |
26.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta tuntuu, että jotkut laskevat polttarikulut mukaan. Eli jos kaverit ovat järjestäneet sikakalliit polttarit esim.100e/hlö, voi lahja olla sitten edullisempi.

Vierailija
5/13 |
26.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli aikuiset lahjakorttisummaan mukaan tavallaan. Mielestäni tuo 20-25e/nenä on hyvä. 50e kuulostaa perheeltä hyvältä eli siinä tulee sit vaikka ajateltuna 20e/nenä ja 10e lapsista... Mutta antajan mukaan tietysti. Tuo 4x20e on kyllä liikaa.

Vierailija
6/13 |
26.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistaakseni ruoka maksaa aikuiselta 27e siihen sisältyy tilan vuokra myös. Muistelin kanssa että summa olis ruuan mukaan.

Meitä on kaks aikuista ja 3v ja 2v

Olenymmärtänyt, että vanhemmat osan. Kutsut maksaa 850e ja hääpuku 800e jotka vanhemmat ainakin maksaa.

Osallistun polttareihin ,että kai siihen muutama eurotulee laitettua.

Vierailija
7/13 |
29.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyistä summaa en tiedä, mutta 20-25e tuntuu olevan aika vakio.

Vierailija
8/13 |
29.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on täysin kestämätön ajatus, että häävieraiden pitäisi lahjoillaan kustantaa häät. Häät on juhla, jonne vieraat tuo lahjan kukin oman maksukykynsä ja -halunsa mukaan. Ja häät on juhla, jonka hääpari järjestää oman maksukykynsä ja -halunsa mukaan.

Ei niin, että jos hääparilla on millä mällätä ja häihin pistetään kymmeniä tuhansia euroa niin vieraiden pitäisi " maksaa samalla mitalla" ja tuoda älyttömiä lahjoja. Tai päin vastoin, jos häät olisi pienellä budjetilla tehdyt (talkoohengellä, itse leipoen ja laittaen jne.), niin vieraiden lahjat myös minimaaliset... Ei todellakaan!

Vieraat tuovat häihin juuri sellaisen lahjan/antavat juuri niin paljon rahaa lahjaksi kuin he itse haluavat. Läheisille yleensä isomman lahjan ja vähän kaukaisemmille pienemmän (vrt. oma sisko-opiskelukaveri).

Meillä häälahjaan on laitettu rahaa juuri tuolla periaatteella. Parin kaverin kimppalahjaan on laitettu 20 euroa (minä, mies ja yksi lapsi), läheisten ystävien/sukulaisten lahjaan 50 euroa. Ja yhdet 50 euron " arvoiset" häät oli morsiamen kotona, itse laitettu ruoat ja leivottu kakut... Ei tullut mieleenkään alkaa kotona räknätä, että heillä mennyt varmaan 10 euroa ruokiin/hlö, että viedään sitten vain 20 lahjaksi (lapsi söi silloin purkkiruokaa)... Ei kai kukaan OIKEASTI noin laske?

Eikö lahja anneta omasta sydämestä, siitä että halutaan ilahduttaa toista? Ei siitä, että halutaan maksaa pääsymaksu häihin?

Vierailija
9/13 |
29.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olemme menossa kesällä ystäviemme häihin. Rahaa kai pitäisi viedä lahjaksi. Omia häitämme vietimme pari vuotta sitten ja tämä ystäväpariskunta (ei lapsia) antoi silloin meille 100 eur. Mielestäni se oli silloin tosi paljon, itse asiassa vähän liikaa kavereilta. Nyt sitten mietin, et pitääkö meidän antaa saman verran heille. Olen vielä häiden aikaan hoitovapaalla, joten ylimääräistä rahaa ei kauheasti ole, vaikka mies ihan normaalisti tienaakin. Lisäksi pitäisi ostaa juhlavaatteet ja olen häiden aikaan raskaana viikolla 30, joten juhlavaatteiden metsästys ei ole mitään helppoa puuhaa siinä mielessä. Eikä luultavasti halpaakaan, kun tavalliset juhlavaatteet ei päälle mahdu. Mitä tekisitte tässä tilanteessa? Jotenkin en kehtaa ihan pientä lahjaa näille ihmisille antaa, koska he aina antavat meille melko kalliitakin lahjoja. Muistavat joulunakin, vaikka muiden kavereiden kanssa ei lahjoja vaihdeta. Ja aina meille tullessaan tuovat jotain ja lomamatkoiltaan ostavat tuliasia jne.

Vierailija
10/13 |
29.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

että lahjalla pitäisi kustantaa hääjuhlat. Jos lähdetään siitä, että juhlat ovat hääparin ja he ovat halunneet kutsua sinne ihmiset jotka ovat kutsuneet. Ja jo lahjan nimi kertoo, että sen on LAHJA, ei korvaus, niin minun jakeluun ei tuo sen korvauksena antaminen mene. Sama kun en ymmärrä lahjalistaakaan. Minusta ei pidä olla oletusarvona, että lahjoja tulee ja sitten vielä vaatia tiettyjä lahjoja. Eivät ne enää sitten lahjoja ole.

No, tämä nyt eksyi vähän aiheesta mutta liittyi siihen ehkä kuitenkin jollain tapaa :)

Vierailija
11/13 |
29.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta henk.kohtaisesti ajattelen, että 20¿ nelihenkiseltä perheeltä olisi hirveän vähän, eikä 50¿:kaan ainakaan liikaa.

Yleensä meidän häälahjat on maksaneet jotain +/- 100¿ ja luulen, että jos rahaa olisi pyydetty, niin saman verran olisi voinut antaa.

Vierailija
12/13 |
29.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ta kuin rahaa? Jos ei, niin silti voitte hyvin antaa myös pienemmän summan, en usko, että ko. pari miettii, että he kyllä antoivat enemmän. :) Ihmisillä on erilaisia rahatilanteita, jne.

Vierailija
13/13 |
29.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni jokainen perhe tai henkilö itse päättää oman budjettinsa mukaan (raha)lahjan suuruuden. Jo sekin vaikuttaa, onko perheellä ns. vilkas hääkesä, viime vuonna esim. itselläni oli useammat häät, joihin vielä liittyi polttarit, joten kovin montaa kymppiä lahjaan ei ollut varaa laittaa. Ja kun nykyään on monesti niin, että kaveripiirissä ystävistä on tullut yhteisiä, eli mies osallistuu sulhasen polttarikuluihin ja vaimo morsiamen.. Lapsiperheessä täytyy usein vielä ostaa uusia juhlavaatteita, kenkiä yms joten kustannuksia tulee väkisinkin lahjan lisäksi.

Omissa häissämme teimme niin, että perustimme erillisen häälahjatilin, jonka käyttöoikeus oli mieheni ja itseni lisäksi lähellä asuvalla äidilläni, jolle menivät myös tiliotteet. Näin emme itse saaneet tietää kuka oli lahjoittanut minkäkin verran, koska sillä ei ollut meille mitään merkitystä. Pari kuukautta häiden jälkeen tili sitten suljettiin. Homma toimi mielestäni tosi hyvin, ei ollut seteleitä korttien välissä, eikä tarvinnut juosta shekkien kanssa pankista toiseen.

Eena