Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mikä ihottuma voi olla kyseessä?

Vierailija
25.06.2019 |

Kämmeniin tulee pienirakkulaista ihottumaa, joka kutisee kamalasti. Kun raavin ihottumakohtaa, rakkulat puhkeavat ja vuotavat kirkasta nestettä. Tämän jälkeen kohtiin tulee haavoja, iho kuivuu ja halkeilee lihaan saakka. Sormen välit ja nivelien kohdat pahimmat. Välillä en saa jotain sormea suoraan tai koukkuun, sillä nivelen kohdalla on syvä haava, joka aukeaa kivuliaasti. Ihottuma on tuskaisen kipeä tuossa kuivumisvaiheessa, kun iho halkeilee. Yksikään lääkäri ei ole tehnyt diagnoosia, ainoastaan käskenyt rasvata kortisonilla. Yleensä kesäisin tämä on pahempi tai sitten voi olla myös yhteys johonkin kemikaaleihin. Onko kellään muulla ollut tällaista ihottumaa?

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
25.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Persialainen hyppysyylä.

Vierailija
2/20 |
25.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pesuaineallergia? Joku muu kosketusallergia?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
25.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on samaa ihottumaa.

Pompholyx ihottumasta kyse. Toki voi myös olla allergioihinkin liitännäinen iho-oireistus.

Mulla kesäisin pahenee kun kämmenet kokoajan kosteat ja niitä tulee pestyä enemmän myös. Ainoa mikä auttaa on vesikellojen puhkominen ja sen jälkeen ihan käsidesin laitto. Kun ne on kuivumassa olevia niin ihan perusrasvalla rasvausta ja kortisonia voi myös laittaa kutinaa lievittämään. Toki koitahan pyytää lääkäriltä vahvempaa kortisonia tuohon niin saat jeesiä paremmin.

Ikävä vaiva, mutta ei se vaarallinen ole. Veetuttaa vain kun kutisee niin pirusti.

Vierailija
4/20 |
25.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on tätä ihottumaa ja vain oikeassa kädessä. Eniten sormien sisäpuolella.

Silloin on enemmän kun sotken paljon veden kanssa tai pakkasella.

Tavallinen kortisoni ei auta. Sain lääkäriltä hyvän reseptin rasvaan joka auttaa.

Vierailija
5/20 |
25.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ärsytyskosketus ekseema. Mullakin todettu tämä vasta vuosien ”rasvaile ja suojaa hanskoilla” ohjeiden jälkeen... psyyke jo romuna kun piti kärsiä vuosia kivusta, kirvelystä ja kutinasta ilman osaavaa apua. Atooppisuus lisää riskiä saada tämä vaiva ja on yleisintä elintarvikealalla, hoitoalalla ja kampaajilla, (missä paljon käsienpesua/kemikaaleja, käsidesiä) oletko tämäntyyppisessä työssä?

Vierailija
6/20 |
25.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuttu tunne kirjoitti:

Pompholyx ihottumasta kyse. Toki voi myös olla allergioihinkin liitännäinen iho-oireistus.

Mulla kesäisin pahenee kun kämmenet kokoajan kosteat ja niitä tulee pestyä enemmän myös. Ainoa mikä auttaa on vesikellojen puhkominen ja sen jälkeen ihan käsidesin laitto. Kun ne on kuivumassa olevia niin ihan perusrasvalla rasvausta ja kortisonia voi myös laittaa kutinaa lievittämään. Toki koitahan pyytää lääkäriltä vahvempaa kortisonia tuohon niin saat jeesiä paremmin.

Ikävä vaiva, mutta ei se vaarallinen ole. Veetuttaa vain kun kutisee niin pirusti.

Itseä ei tuo kutina niinkään haittaa, vaan paranemisvaiheessa ilmaantuva kipu, kun iho kuivuu ja halkeilee ja menee verta vuotaville haavoille.. Ei pysty oikein mitään niillä käsillä sitten tehdä. Tuota käsidesiä en ole vielä kokeillut! Keskivahva kortisoni kyllä kuivattaa nopeasti vetistävät rakkulat, mutta haavoihin tarvis jotain muuta hoitoa. Olen joskus kokeillut laittaa Bepanthenia haavoihin ja se auttaakin, mutta tuntuu, että se sitten taas vauhdittaa rakkuloiden uusiutumista...

Vierailija
7/20 |
25.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihottumaan on aina syy. Ruoka-aine-alergiat harvoin esiintyvät käsissä eli syy-yhteys voi löytyä jostain mitä kosket usein. Käytätkö pesuaineita, kumihanskoja, voiteita...näistä jokin saattaa olla ihottuman ydinsyy.

Vesikellot viittaavat nokkosihottumaan ja se on allergiareaktio.

Vierailija
8/20 |
25.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tavallinen kortisoni ei auta. Sain lääkäriltä hyvän reseptin rasvaan joka auttaa.

Saakohan kysyä mitä rasvaa sait? Josko iteki samaa vinkuis lekurilta...

Vierailija
9/20 |
25.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ärsytyskosketus ekseema. Mullakin todettu tämä vasta vuosien ”rasvaile ja suojaa hanskoilla” ohjeiden jälkeen... psyyke jo romuna kun piti kärsiä vuosia kivusta, kirvelystä ja kutinasta ilman osaavaa apua. Atooppisuus lisää riskiä saada tämä vaiva ja on yleisintä elintarvikealalla, hoitoalalla ja kampaajilla, (missä paljon käsienpesua/kemikaaleja, käsidesiä) oletko tämäntyyppisessä työssä?

En ole. Joskin huomaan, että ihottuma saattaa puhjeta, jos vaihdan esimerkiksi tiskinpesuainetta Fairystä johonkin halpikseen. Viimeisimmän ehkä laukaisi lapselle ostamani kylpyöljy, ainakin ajoittuvat samaan kohtaan. Lapselle ei aiheuta mitään, vaikka hänellä on atooppinen iho, mutta itselläni tuo Natusanin kylpyöljy laukaisi tai ainakin pahentaa ihottumaa... Voiko tästä koskaan päästä eroon? Ap

Vierailija
10/20 |
25.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Bemetson 0,1%. Ja sitä saa bain reseptillä. Minulla ollut käytössä yli 10v. Auttaa nopeasti.

Niin ja se emulsiovoide.

Vierailija
11/20 |
25.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

tuttu tunne kirjoitti:

Itseä ei tuo kutina niinkään haittaa, vaan paranemisvaiheessa ilmaantuva kipu, kun iho kuivuu ja halkeilee ja menee verta vuotaville haavoille.. Ei pysty oikein mitään niillä käsillä sitten tehdä. Tuota käsidesiä en ole vielä kokeillut! Keskivahva kortisoni kyllä kuivattaa nopeasti vetistävät rakkulat, mutta haavoihin tarvis jotain muuta hoitoa. Olen joskus kokeillut laittaa Bepanthenia haavoihin ja se auttaakin, mutta tuntuu, että se sitten taas vauhdittaa rakkuloiden uusiutumista...

Laita paranemisvaiheessa rakkolaastari compeed ja teippaa vielä micropore- haavateipillä niin pysyy pesuissakin. Pitää haavan kosteana ja muutaman päivän päästä ilmakylpyä, tarvittaessa uusi compeed.

Vierailija
12/20 |
25.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko käsitellyt sarjakukkaiskasveja? Ne voivat aiheuttaa tuollaisia rakkuloita. Tunnetuin tietenkin jättiläisukonputki, mutta moni ei tajua että myös esim porkkanat, palsternakat, monet mausteet ja tietenkin muut putkikasvit kuuluvat samaan sukuun.

Itse sain moisen reaktion, kun olin niputtamassa persiljaa torille. Reagoi yleensä auringonvalon kanssa, mutta tuolloin oli puolipilvistä. Kädet punoittivat, enkä noteerannut sen enempää, mutta kun menin suihkuun niin molemmat kädet nousivat täyteen vesikelloja, jotka sitten puhkeilivat.

Vierailija
13/20 |
25.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Bemetson 0,1%. Ja sitä saa bain reseptillä. Minulla ollut käytössä yli 10v. Auttaa nopeasti.

Niin ja se emulsiovoide.

Minulla ollut Bemetsonia ja lisäksi lapselta olen lainannut sellaista keskivahvaa kortisonia kun Apolar 0,1% -Ap

Vierailija
14/20 |
25.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko käsitellyt sarjakukkaiskasveja? Ne voivat aiheuttaa tuollaisia rakkuloita. Tunnetuin tietenkin jättiläisukonputki, mutta moni ei tajua että myös esim porkkanat, palsternakat, monet mausteet ja tietenkin muut putkikasvit kuuluvat samaan sukuun.

Itse sain moisen reaktion, kun olin niputtamassa persiljaa torille. Reagoi yleensä auringonvalon kanssa, mutta tuolloin oli puolipilvistä. Kädet punoittivat, enkä noteerannut sen enempää, mutta kun menin suihkuun niin molemmat kädet nousivat täyteen vesikelloja, jotka sitten puhkeilivat.

En ole käsitellyt mitään kasveja. Tämä ihottuma on ollut minulla teini-iästä asti, mutta ollut joskus vuosiakin remissiossa, sitten jokin sen aina laukaisee. Epäilen jotain pesiainetta.. Nyt taas lotraan kortisonilla, mutta sitten tulee se kipeä haavaumavaihe.. -Ap

Vierailija
15/20 |
25.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on tuota samaa ihottumaa kesäisin. Ensiapuna olen käyttänyt käsidesiä, niin hullulta kuin kuulostaakin. Se poistaa pahimman kutinan, kun sivelee näppylöille.

Vierailija
16/20 |
25.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole. Joskin huomaan, että ihottuma saattaa puhjeta, jos vaihdan esimerkiksi tiskinpesuainetta Fairystä johonkin halpikseen. Viimeisimmän ehkä laukaisi lapselle ostamani kylpyöljy, ainakin ajoittuvat samaan kohtaan. Lapselle ei aiheuta mitään, vaikka hänellä on atooppinen iho, mutta itselläni tuo Natusanin kylpyöljy laukaisi tai ainakin pahentaa ihottumaa... Voiko tästä koskaan päästä eroon? Ap

Minun tilanteessani ei enää voi päästä eroon koska oikea hoito tosiaan viivästyi niin pahasti osaamattomien lääkäreiden vuoksi, käsi-ihottuma on nyt siksi kroonistunut :/ jos sulla tuore tapaus niin nyt et enää missään nimessä ainakaan tiskaa paljain käsin! Kaikki tommonen ei välttämätön käsien kastelu pitää saada minimiin, siivoushanskojen allekkin puuvillakäsineet ehkäisemään hikoamista joka pahentaa ihottumaa. Ensi hätään apteekista sipicort ja locobase repair voiteet, paksulti rasvaa yöksi ja sit puuvillakäsineet päälle.

Vierailija
17/20 |
25.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin ja se emulsiovoide.

Bemetson on ihan tavallinen kortisoni, toki vahva ja reseptituote.

Luulen ap:n ongelman olevan tämä: https://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk0…

Hyvää asiaa kannattaa lukea. Tuossa esim. mainitaan ettei käsirasvoista ole hyötyä ja ihon hautumista tulisi välttää. Bepanthen on yksi pahimmista ihoa hautovista rasvoista, sitä kannattaa välttää.

Vierailija
18/20 |
25.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli nuorempana samanlaista ihottumaa sormet täynnä. Sillä erotuksella, ettei käsiini kuitenkaan tullut haavoja missään vaiheessa. Pieniä rakkuloita, etenkin sormien väleihin, tuli jatkuvasti, varsinkin kesäisin ja kostealla kelillä. Niitä sitten puhkoin nuppineulalla (en tiedä, oliko viisasta). Bukortia päälle. Välillä tilanne oli niin paha, että sormet olivat aivan turvoksissa, eivätkä oikein taipuneet. Kutina oli kyllä raastavaa. Kävin vaivani kanssa vain yleislääkärillä, eikä sitä kunnolla edes tutkittu. Sain vain kortisonivoidereseptin.

Ihottuma kuitenkin hävisi omia aikojaan, joskus ennen kolmeakymmentä ikävuotta. Olen nyt 49. Oudosti ihottuma tuli aivan yhtäkkiä, lukion jälkeen, ja kesti sen 10 vuotta. Silloin tällöin saattaa tulla edelleen pari ihan yksittäistä pientä rakkulaa johonkin sormeen kesäisin, mutta ei enää riesaksi asti.

Vierailija
19/20 |
25.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin ja se emulsiovoide.

Bemetson on ihan tavallinen kortisoni, toki vahva ja reseptituote.

Luulen ap:n ongelman olevan tämä: https://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk0…

Hyvää asiaa kannattaa lukea. Tuossa esim. mainitaan ettei käsirasvoista ole hyötyä ja ihon hautumista tulisi välttää. Bepanthen on yksi pahimmista ihoa hautovista rasvoista, sitä kannattaa välttää.

Nyt kun aloin googlaamaan, niin tämä kuva vastaa ehkä eniten sitä ihottumaa, mitä minulle tulee https://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=ldk0… . Ja kuva siis siitä vaiheesta, kun kaikki rakkulat ovat jo puhjenneet ja on kuivumisvaihe päällä, jolloin ihottuma on kivuliain - Ap

Vierailija
20/20 |
25.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyypillinen käsi-ihottuma toi ap:n löytämä kuva. Vahvaa kortisonia kuureina, ihon suojaus märkätöissä ja vahvojen pesuaineiden ym. välttäminen. Ei siihen kauheasti muu auta. Tietty täytyy hakea resepti lääkäriltä.

Kortisonissa on tärkeää se, että sitä käyttää riittävän pitkään mutta samalla pitää kuurien välissä taukoja ettei iho ohene. Parin viikon kuuri ja sitten tauko.