Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kokee tulevansa kiusatuksi, vaikka itse käyttäytyy todella rumasti

Vierailija
24.06.2019 |

Pännii, mutta en kehtaa aloittaa kolmatta maailmansotaa ja kommentoida Facebook-ryhmään, joten avaudun täällä.

Naapurissa asuu perhe: vanhemmat ja lapsia, jotka jo aikuisia tai ainakin melkein. Ihan suht normaalilta vaikuttava joukko, työssäkäyviä, eikä näkyviä päihde-mielenterveysongelmia. Johonkin uskonlahkoon kyllä kuuluvat, en oikein tiedä mihin, ehkä helluntailaisia tai jokin muu karismaattinen herätysliike.

Perhe on puhunut usein siitä, kuinka heidän lapsiaan on kiusattu: Koulussa, harrastuksissa, kyläläisten taholta, jopa opettajat ja valmentajat ovat osallistuneet tähän. Perheen tytärtä on haastateltu oikein lehdessäkin, jossa koskettavasti kertoi kiusaamiskokemuksistaan. En niitä kiistä.

Nyt tämä sama perhe itse käyttäytyy kylämme facebook-ryhmässä todella törkeästi. Perheenäiti haastaa jatkuvasti riitaa, piikittelee ja kinaa ihmisten kanssa ja jatkaa jankkaamista vielä senkin jälkeen, kun toinen osapuoli on asiallisesti ilmoittanut, että asia on hänen puoleltaan loppuun käsitelty, eikä aio enää jatkaa keskustelua. Perheen aikuiset lapset kirjoittelevat outoja viestejä, nimittelevät jostakin mitättömästä asiasta eri mieltä olevia naapureita ties millä haukkumasanoilla ja vanhemmat komppaavat vieressä.

Facebook-ryhmästä on nyt useampi ihan asiallinen keskustelu poistettu pääosin näiden ihmisten käytöksen takia. Jäin itse miettimään, että kuinka voi olla mahdollista, että itse kiusaamisesta ja väärin kohtelusta jatkuvasti paasaavat ihmiset itse nimittelevät muita ties kuinka, eivätkä ilmeisesti koe tekevänsä mitään väärää. Kuinka voi ihminen olla noin sokea?

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
24.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helposti. Itse tunnen kiusaajaperheen. Ovat niin maailma kovasti uhria, että se jo huvittaa. Aivan kamalia ihmisiä.

Vierailija
2/14 |
24.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Marttyyri toimii noin

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
24.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettajana valitettavasti aina välillä joutuu tekemisiin näiden "kiusattujen" kanssa. On lapsia, jotka itse käyttäytyvät muita kohtaan törkeästi, mutta jos joku sanoo heille takaisin tai pitää puoliaan, kääntyykin asia kiusaamiseksi ja kotona alkaa valtava mekkala.

Jos tilannetta ja oman lapsen käytöstä yrittää avata neutraalisti vanhemmille, saa selitykseksi että lapsi itse käyttäytyy ikävästi koska häntä on aina kiusattu. Uuvuttavia tilanteita ja hankalia perheitä. Toisille yksinkertaisesti se, että joku on eri mieltä heidän kanssaan, on kiusaamista ja peili ei koskaan kerro heille mitään.

Vierailija
4/14 |
24.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toisille yksinkertaisesti se, että joku on eri mieltä heidän kanssaan, on kiusaamista ja peili ei koskaan kerro heille mitään.

juuri näin. työkaverina yksi tällainen ja ai että on rasittava ihminen.

Vierailija
5/14 |
24.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ihan mahdollista että ihminen on kiusattu "tosiaelämässä" ja purkaa sitten pahaa oloaan esim. netissä kiusaamalla muita. Kiusaaminen ei sulje pois sitä ettei voisi olla muualla myös se kiusattu.

Vierailija
6/14 |
24.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla, että kun jotakin on kiusattu tarpeeksi pitkään, niin silloin alkaa itsekin käyttäytyä tarpeettoman kärkkäästi.

Vierailija
7/14 |
24.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opettajana valitettavasti aina välillä joutuu tekemisiin näiden "kiusattujen" kanssa. On lapsia, jotka itse käyttäytyvät muita kohtaan törkeästi, mutta jos joku sanoo heille takaisin tai pitää puoliaan, kääntyykin asia kiusaamiseksi ja kotona alkaa valtava mekkala.

Jos tilannetta ja oman lapsen käytöstä yrittää avata neutraalisti vanhemmille, saa selitykseksi että lapsi itse käyttäytyy ikävästi koska häntä on aina kiusattu. Uuvuttavia tilanteita ja hankalia perheitä. Toisille yksinkertaisesti se, että joku on eri mieltä heidän kanssaan, on kiusaamista ja peili ei koskaan kerro heille mitään.

Usein siinä kyllä käy juuri niin, että opettaja ei tunnista alkuperäistä kiusaamistilannetta vaan havahtuu vasta kun kiusattu alkaa puolustautua eli vastaa kovaan kovalla. Silloin opettaja tulkitsee, että kiusattu aloitti, vaikka kiusattu vaan vastaa samalla mitalla takaisin (vihdoinkin). Kiusatulla on kyllä ihan samanlainen oikeus alkaa sanomaan vastaan. Viestistäsi päätellen näin ei ole eli haluat kiusatun pysyvän kiusattuna ilman tahtoa tai mahdollisuutta kasvaa tasavertaiseksi muiden kanssa.

Vierailija
8/14 |
24.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaa olla aika yleinen ilmiö. Jatko-opinnoissa huomasin, että ne kaikkein rasittavimmat, törkeimmät, epäkohteliaimmat draama-ihmiset aina itkivät olleensa koulussa aikoinaan kiusattuja. No varmasti olivat, jos jo silloin olivat niin sietämättömiä muita kohtaan kuin olivat myöhemmin yliopistossa.

Väitän, että kiusattuja on kahdenlaisia: niitä, joita piinataan säälimättä jonkin epämääräisen syyn varjolla (yleensä siksi, että se on helppoa eikä uhri kykene puolustautumaan) ja sitten niitä, jotka päsmäröivät. pitävät itsestään mekkalaa, puuttuvat joka hemmetin asiaan ja kun jollakulla lopulta menee hermot, alkavat tunteikkaina itkeä kuinka heitä nyt kohdellaan väärin! Eli sosiaalinen kyvyttömyys ja egoismi yhdistettynä herkkiin tunteisiin. 

Vierailija
9/14 |
24.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ja sitten niitä, jotka päsmäröivät. pitävät itsestään mekkalaa, puuttuvat joka hemmetin asiaan ja kun jollakulla lopulta menee hermot, alkavat tunteikkaina itkeä kuinka heitä nyt kohdellaan väärin! Eli sosiaalinen kyvyttömyys ja egoismi yhdistettynä herkkiin tunteisiin. 

Tiedän kuvatunlaisen henkilön. Olevinaan niin hyvätapainen, korrekti jne.vaikka käyttäytyi juurikin tuolla tavalla.. todella sokea omalle käytökselle. Aina vaahtosi muille että pitää käyttäytyä.

Mulla meni vuosien jälkeen hermot niin johan oli h####tti irti! Uhriutui aivan täysin ja oli kuin ihan eri ihminen. Itsevarman oloisesta ihmisestä kuoriutui hyökkäävä rypistetty paperi. Melkein jopa surullinen olo tuli kun mietin mitä hälle on oikein tapahtunut.

Tosin oli mitä oli niin se koettu juttu ei oikeuta kylmään ja törkeään käytökseen. Välit meni, en jaksanut enää.

Vierailija
10/14 |
24.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun luokalla oli yksi ns hyvän rikkaan perheen tyttö, joka aina suuttui silmittömästi jos joku ei mennyt hänen mielen mukaan tai joku ei tehnyt kuten halusi.  Ramppas koko kutosluokan jossai kuraattorilla.

Kaikki oli hänen kiusaamistaan ja vanhempiaan veti kuin pässiä narussa, onneksi ope oli järkevä ja näki miten homma oikeasti on.

Vierailija
11/14 |
24.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Narsistisessa persoonallishäiriössä ihminen kokee kaikkien ongelmiensa olevan muiden syytä. Narsisti voi lyödä toista leukaan ja haukkua tätä siitä, että hän loukkasi rystysensä. Tällaisille ihmisille on vain paras sulkea ovi, mitään mahdollisuutta muutokseen ei ole, tai sanotaan hyvin pieni mahdollisuus.

Vierailija
12/14 |
24.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on tuttu, jolla ei ole yhden yhtä ystävää. On vain sukulaistensa kanssa tekemisissä ja heistäkin valtaosalla on mielenterveyden diagnoosi.

Silti tämä tuttu vain uhriutuu. Ei edes halua miettiä onko hänessä kenties jotain mikä karkottaa ihmiset ympäriltään.

Vierailija
13/14 |
24.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim. persoonallisuushäiriöiset jotka eivät vain yksinkertaisesti kykyene tarkastelemaan omaa käytöstään objektiivisesti, koska minäkuva on niin virheellinen ja itsetuntemus epävakaa. Kokevat aina olevansa uhreja.

Vierailija
14/14 |
24.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun kaverin poika joutuu jokaisessa paikassa kiusatuksi. Poika on pahimman luokan besserwisser, töykeä sekä narisee kovaan ääneen jokaisesta havaitsemastaan epäkohdasta. Näitä epäkohtia löytyy runsaasti, koska toinen niitä etsimällä etsii. Joku katsoi pahasti, niin on jo kiusattu. Koulukaveri sanoo että älä jaksa taas valittaa -> kiusattu. Mitään vikaa ei poika tai vanhemmat näe pojan käytöksessä, syy aina muissa. Huoh. Miksiköhän joutuu aina porukassa sorsituksi, eikö oikein tahdo kavereita löytyä?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi yksi