Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Nielurisaleikkaukseen menossa

Vierailija
24.06.2019 |

Kivun hoitoon määrättiin kotiin peellä alkava lääke jota ilmeisesti ei saa sanoa nimellä. Muistaakseni lääkkeen teho on kestänyt minulla pari, kolme tuntia, mutta se otetaan 8 tunnin välein. Yritin sanoa tätä lääkärille, mut hän ei vaikuttanut olevan huolissaan. en jäänyt väittelemään, että en vaikuttaisi voimakkaampien kipulääkkeiden vaatijalta. Mitä tehdä? Vai teenkö mitään ja kokeilen vaan sillä mitä määrättiin? Aika kauan on siitä kun se viimeksi on ollut minulla käytössä. Toisaalta jos nyt ei saa asiaa keskustelua niin ei varmaan ole mitään mahdollisuuksia saada lääkitystä muutettua myöhemmin esim puhelimen välityksellä.

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
24.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parempi lääke omasta mielestä olisi t:llä alkava pitkäkestoisempi lääke. Sitä kai harvoin määrätään kotiin.

Vierailija
2/20 |
24.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sit vielä kysyisin että voiko poretabletti reseptin pyytää apteekissa tavan tabletteina. Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
24.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otat b:tä ja p:tä 4h välein vuorotellen

Vierailija
4/20 |
24.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kivut on yllättävän kovat. Luulin pärjääväni tuolla enkä huolinut reseptiä voimakkaammista. Jouduin lähettään miehen hakeen sen toisen reseptin. Tää oli ennen sähköisen reseptin aikaa. Kysy anestesialääkäriltä varalle resepti vahvempiin. Hänhän ne kipulääkkeet määrää eikä kirurgi.

Vierailija
5/20 |
24.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sit vielä kysyisin että voiko poretabletti reseptin pyytää apteekissa tavan tabletteina. Ap

Kyseistä lääkettä saa apteekin hyllystä ilman reseptiä, senkun valitset mieleisesi.

Vierailija
6/20 |
24.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kivut on yllättävän kovat. Luulin pärjääväni tuolla enkä huolinut reseptiä voimakkaammista. Jouduin lähettään miehen hakeen sen toisen reseptin. Tää oli ennen sähköisen reseptin aikaa. Kysy anestesialääkäriltä varalle resepti vahvempiin. Hänhän ne kipulääkkeet määrää eikä kirurgi.

Kiitos vinkistä. Ap

Vierailija
7/20 |
24.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et pysty nielemään muuta kuin nestettä, haavat on siellä nielussa.

Vierailija
8/20 |
24.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

OTA PORETABLETTINA! itse itkua väänsin saada edes sen alas kun kipu oli niin kova.

Ei pysty vaihtaan IMHO.

Mulla on vielä erittäin korkea kipukynnys.

Vierailija
9/20 |
24.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyseistä lääkettä saa apteekin hyllystä ilman reseptiä, senkun valitset mieleisesi.

Ap varmaan tarkoittaa P-c-.

Vierailija
10/20 |
24.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No niin se lääkäri sanoi kans et kivut on kovat. Kysyi onko lääke p-kod tuttu ja sanoin että joo, ja en ole allerginen tai mitään mutta huolissaan jos sen teho kestää vain pari h. Sitten hän sanoi että joo, tätä meillä yleensä määrätään ja sen voi kyllä määrätä poretablettia niin on helpompi niellä. Jäin ihmetteleen että ei sit kai ole kauheasti vaihtoehtoja näkyvissä, vaan keskustelu on lähinnä nimellinen? Ap

Vierailija
11/20 |
24.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta siis ootko varma että anestesialääkäri ne määrää? Tuo leikkaava lääkäri ainakin multa kysyi että tarvitsenko kipulääkereseptiä kotiin (tottakai tarviin lääkkeet, en tiedä tarkoittiko hän että onko mulla sattumalta jotain vanhoja vai miksi tolleen kysyi) Ap

Vierailija
12/20 |
24.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puhu anestesialääkärin kanssa. Tapaat hänet ennen leikkausta. Sano että olet kuullut, että kivut on aikuisella kovat ja toivoisit saavasi reseptin varalle. Muuta ei voi.

Tosiaan vesitilkan juominenkin oli TUSKAA. Olen ollut useissa isoissa leikkauksissa mutta tuo, ikävä kyllä, oli omaa luokkaansa.

Silti ottaa päästä, ettei lääkärit laittaneet mua tuohon leikkaukseen jo 20 v sitten. Oon ollut ERITTÄIN tyytyväinen.

Vierailija
13/20 |
24.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap varmaan tarkoittaa P-c-.

Aa no kyllä aikamoinen narkomaani saa olla jos ei pkodilla kivut lähde 🙈 ibua sitte vaikka välissä.

Vierailija
14/20 |
24.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei tapahtunut pkodilla muuta kun pää meni sekaisin. Olin aika nuori ja en edes tajunnut pyytää mitään muuta. Oli kyllä karmein kokemus ikinä. Tyhmää ettei kunnon kivun hoitoa voi saada jo suunnitellusti, kun tiedetään mikä on tulos. Edes vettä en pystynyt kivulta juomaan ja menin aika huonoon kuntoon. Kaksi viikkoa olin myös syömättä muuta kun vauvasosetta ja pinaattikeittoa. Niitäkin muutama lusikka kerrallaan. Ja puhumatta olin myös kaksi vikkoa.

Vierailija
15/20 |
24.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos resepti on poretablettiin, sitä ei voi vaihtaa apteekissa tavalliseen tablettiin. Ovat kaksi eri tuotetta.

Minäkin kannustan neuvottelemaan rohkeasti lääkärin kanssa kipulääkkeestä ja kertomaan pelosta sen suhteen, että kipulääkitys ei ole riittävä. Jos et saa reseptiä, voit saada ehkä mukaasi yksittäisiä tabletteja ekalle vuorokaudelle, jolloin kipukin todennäköisesti suurin. Tämä riippunee tosin sairaalasta ja lääkäristä.

Onnea leikkaukseen ja tsemppiä toipumiseen :)

Vierailija
16/20 |
24.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nielurisaleikkauksen jälkeen kovaa kipua on parisen viikkoa. Se lievittyy kyllä lääkkeillä, mutta kivuttomuutta on turha kuvitella saavuttavansa. Sellaisessa tokkurassa ei voisi olla ilman lääketieteellistä valvontaa, mitä täysi kivuttomuus vaatisi. Vielä kun tuo kipujakso kestää pitkään, vaarana on kolmiolääkkeisiin koukuttuminen, jos niitä ottaa omin päin lisää "kun ei tunnu riittävän"...

Vierailija
17/20 |
24.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ainakaan minulle mitään pahoja kipuja tullut. Söin lähinnä tulehdukseen kuurina buranaa. pehmeää ruokaakin pystyi heti nauttimaan kun oli lupa.

Vierailija
18/20 |
24.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nielurisaleikkauksen jälkeen tärkeintä on säännöllinen kipulääkitys. Et voi pitää 8 tunnin taukoja, muuten kivut pääsee todella kovaksi ns. läpilyöntikivuksi ja sitten ei juuri mikään auta. Tulehduskipulääkettä (naprokseeni, ketoprofeeni tai ibuprofeeni) pohjalle 2-3 krt/vrk ja siihen lisäksi pcodia max 8 tablettia/vrk. Pcodia ei oteta 8 tunnin välein, vaan niin tiheästi kuin tarve vaatii, kunhan huomioi maximimäärän vuorokaudessa.

Poretabletissa joudut nielemään useamman kulauksen, kun taas tabletti useimmiten menee yhdellä nielasulla..

Tsemppiä toipumiseen! Terv. korvahoitaja sinne 1999

Vierailija
19/20 |
24.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se anestesialääkäri mitään reseptiä kotiin tarvittavalle lääkitykselle kirjoita, operoiva sen kirjoittaa

Vierailija
20/20 |
24.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis olet menossa nielurisaleikkaukseen ja kärsit jo kovista kivuista? Outoa