Historiallisesta pukeutumisesta ymmärtävät (poikien pukeminen mekkoihin)!
Tiedän, että ihan kumpaakin sukupuolta edustavat pienet lapset puettiin monesti yhteiskuntaluokasta riippuen mekkoon tai pitkään paitaan ja pitsimyssyyn. Mutta sitten olen nähnyt joskus näitä maalauksia, joissa aateliset ja kuninkaalliset jo vähän isommat pojat on puettu suunnilleen ajan naistenmuodin mukaisesti vannehameisiin ym. – mistä tässä on kyse? Maalaukset, joita olen nähnyt, ovat olleet 1700–1800-luvuilta (luulisin).
Kommentit (4)
Veikkaanpa, että tuo kirja on Giovanni Guareschin Humoristin muistelmat tmv.!
Mutta siis, jos luet avaukseni loppuun, en nyt kysy tästä pienten lasten pitkä paita tai mekko -vaatetuksesta, vaan tästä, että isommat lapset puettiin ajan naistenvaatteita muistuttaviin mekkoihin, joissa oli vanteet (tai pönkkä jne.), ja nämä siis olivat yläluokan ja kuninkaallisten lapsia.
Ap
Lapset puettiin tyttöjen vaatteisiin, sillä yritettiin huijata paholaista luulemaan lasta tytöksi ja säästämään hengen. lapsikuolleisuus oli suurta, samoin taikausko.
Vierailija kirjoitti:
Veikkaanpa, että tuo kirja on Giovanni Guareschin Humoristin muistelmat tmv.!
Mutta siis, jos luet avaukseni loppuun, en nyt kysy tästä pienten lasten pitkä paita tai mekko -vaatetuksesta, vaan tästä, että isommat lapset puettiin ajan naistenvaatteita muistuttaviin mekkoihin, joissa oli vanteet (tai pönkkä jne.), ja nämä siis olivat yläluokan ja kuninkaallisten lapsia.
Ap
Kyllä, oikein arvattu kirjailija :D
Itse en tunne ollenkaan tietoa, että pojat tai miehet olisivat käyttäneet krinoliinia. Onko sulla yhtään kuvaa tai esimerkkiä, missä hovissa ja milloin sellaista olisi käytetty?
Jos puhut Euroopasta, niin kyllä sellainen kolttu tai pitkä paita oli kaikkien pienten lasten ensimmäinen vaate sukupuolesta riippumatta.
Tämä tyyli jatkui hyvin myöhään, luen itse erään italialaisen miehen muisteloita lapsuudestaan 1910-luvulla ja hän kertoi että hänet laitettiin pikkulapsena ulos koko päiväksi, annettiin pala leipää käteen ja puettiin päälle kolttu, jonka helma kiinnistettiin hakaneulalla ylös, niin että paljas peppu vilkkui. Taaperon on helppo käydä asioillaan ulkona missä hätä sattui yllättämään.
Semmoista se oli ennen :)
Toisaalta jos katsoo monia historiallisia miesten vaatteita, niin eihän "mekot" olleet yksinomaan naisten vaate vaan miehet ovat käyttäneet sekä lyhyitä tunikamaisia kolttuja sekä pitkiä "mekkoja". Tälläiset pitkät koltut ovat aina olleet etenkin kirkonmiesten vaatteina, edelleenhän paavi ja kardinaalit pukeutuvat niihin. Vähän samalla laillahan vielä Suomen luterilaisessakin kirkossa ripille pääseville puetaan alba.
Housut sellaisena kun tunnemme ne tänään ovat oikeastaan aika uusi vaatetyyppi, joten housujen yhdistäminen miesten asuksi erotukseksi naisten vaatteista on suhteellisen uusi juttu, oletan että 1700-luvulla tulivat miesten polvihousut ja vasta myöhemmin 1800-luvulla ne kehittyivät pitkiksi miesten housuiksi.