Kumman työn valitsisit?
Olen 24-vuotias lähihoitaja ja olen muuttamassa uudelle paikkakunnalle. Olen hakenut töitä päiväkodeista ja minut on valittu kahteen paikkaan. Tiedän, että lopullinen päätös on minun oma, mutta haluan kuitenkin kuulla mielipiteitä ja perusteluja, että kumman itse ottaisitte.
Vaihtoehto 1: Lastenhoitaja, vakituinen työpaikka
Tämä työpaikka sijaitsee lähes tunnin bussimatkan päässä. Joutuisin siis herätä aikaisemmin ja päivästä kuluisi melkein kaksi tuntia pelkkiin matkoihin. Hyvä ystäväni on kuitenkin täällä töissä ja tulee puolesta välistä mukaan bussiin aina kun olemme samassa vuorossa. Ystävän kanssa näemme myös ulkoilun aikaan, sekä kahvitauolla. Eli minulla olisi ainakin yksi työkaveri jo. Ja tosiaan paikka on vakituinen eli ei tarvitsisi stressata enää työhakemuksista.
Vaihtoehto 2: Varhaiskasvatuksen opettajan sijaisuus
Lähihoitaja saa tehdä myös opettajan sijaisuuksia päiväkodissa. Tässä työssä palkka olisi n. 300e enemmän kuussa. Työ kestää kuitenkin vaan puoli vuotta, jonka jälkeen joudun hakea uudestaan töitä. Kyseisellä paikkakunnalla on kuitenkin pulaa työntekijöistä päiväkodeissa, joten en usko että jäisin työttömäksi. Tämä päiväkoti sijaitsee 15 minuutin bussimatkan päässä asunnoltani.
Kommentit (9)
Vakkarin. Ota huomioon että varhaiskasvatuksen opettajana myös vastuusi on isompi ja työnkuva toinen. Sinulla ei ole tähän koulutusta tai pätevyyttä, joten 300 e tuskin riittää siihen miten paljon joudut vapaa-ajastasi ottamaan työstä selviytymiseen.
Ja miten uudella paikkakunnalla työ voi olla tunnin matkan päässä? Eikö ensin kannata hankkia työpaikka ja asunto sen mukaan? Vai onko tilanne esim niin että haluat asua kaupungissa mutta työ on ympäryskunnassa?
Vierailija kirjoitti:
Ja miten uudella paikkakunnalla työ voi olla tunnin matkan päässä? Eikö ensin kannata hankkia työpaikka ja asunto sen mukaan? Vai onko tilanne esim niin että haluat asua kaupungissa mutta työ on ympäryskunnassa?
Olen siis kirjoittanut vuokrasopimuksen, joka alkaa 1.8. Työpaikka on keskustassa, mutta uusi asuntoni on kauempana, koska keskustassa on liian kallista asua. Ja bussi kiertää monesta paikasta, joten menee tunti keskustaan.
Vakituinen työ, tottakai.
Tartun tuohon väitteeseen, että paikkakunnalla on pulaa päiväkodin työntekijöistä. Ovatko ne paikat vakituisia? Jos eivät, joudut määräaikaisuuksien kierteeseen. Ja toisaalta, miksi edes olet hakenut määräaikaista paikkaa, jos vakituisia olisi pilvin pimein?
Älä tule Helsinkiin, pyydän kauniisti.
No en kestäisi noin pitkää työmatkaa ikinä.
Vähän opiskeleet lisää vielä niin saaat kalasatamasta ylimmmmästä kerroksesta itsellles torpan.
mä ottaisin vaihtoehdon 2. minusta mahtava tilaisuus kokeilla vastuullisempaa työtä ja paremmalla palkalla (tietty otettava huomioon että sitä vastuutta sitten myös on, onko sinulla siihen riittävä kokemus ja valmiudet?) plussaa myös lyhyempi työmatka, minusta tunti suuntaansa on liikaa pidemmän päälle, vie liikaa aikaa omasta elämästä. varhaiskasvatuksen opettajan sijaisuutta ei ehkä kovin helposti pääse tekemään, lähihoitajan töitä kyllä. olet niin nuori ettei vakipaikka ole tuossa vaiheessa välttämättömyys.
Ottaisin riskin ja vaihtoehdon 2.
Liity silti kassaan, jotta saat ansiosidonnaista jollei uusi työ löydykään heti edellisen päätyttyä. Ainahan on mahdollista, että työ syystä tai toisesta jatkuukin. Tai että löydät uusia työmahdollisuuksia, joihin hakea jo työsuhteen aikana.
Vakkari tottakai. Antaa sopivan selkänojan taloudelle ja jatkuvuudelle. Siitä on helppo pyrkiä sitten eteenpäin.