Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Muita joilla hampaat huonossa kunnossa? Kaipaisin vertaistukea

Vierailija
18.06.2019 |

Olen sairastanut bulimiaa ja tupakoinut, ja siitä kun viimeksi kävin hammaslääkärissä on jo rutkasti aikaa. Kynnys varata aika on suuri, koska häpeän ja pelkään mahdollista hammaslääkärin saarnaa. Jo lapsena suuhygienia oli retuperällä. En tainnut pestä hampaita päivittäin, söin paljon karkkia ja sokeri juomia.
Pesen hampaani päivittäin, joskus kerran, joskus kahdesti. Joskus masennuksen/huolettomuuden takia en ole meinannut jaksaa tätäkään, mutta viime aikoina olen herännyt asian vakavuuteen.
Reikiä ei taida olla, suu ei ole kipeä.

Aion varata viimein ajan yksityiselle ja olisi mukava kuulla muidenkin kokemuksia suun hyvinvoinnin parantamisesta ja tsempata muitakin käymään tarkastuksessa.

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
18.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hep! Pepsi Max -addiktio on tuhonnut mun hampaat, rahaa korjaamiseen ei ole.

Vierailija
2/13 |
18.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä! Raskaus ja imetys (ja laiskuus harjaamiseen) on vienyt mun hampaat. Ainakin 5 reikää on, ne ihan näen silmällä. Viisi vuotta on aikaa edellisestä hammaslääkärikäynnistä, ja nyt nämä hampaat on huomaamatta päässyt näin kamalaan kuntoon, etten enää edes kehtaa mennä hammaslääkäriin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
18.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit hyvin varata ajan julkiseltakin puolelta. Tulee halvemmaksi, jos korjattavaa on paljon. Kerro ajanvarausta tehdessäsi, että mikä tilanteesi on. Nykyiset nuoret hammaslääkärit on koulutettu olemaan hyväätarkoittavia, ei moittivia. Minulla on samankaltaisia kokemuksia kuin sinulla, mutta nyt kun olen ihanien hammaslääkärien avulla ja opastuksella päässyt laittamaan suuni kuntoon, uuden ajan varaus ei ole enää stressin paikka. Kannattaa olla avoin ja suoraan kertoa, miltä tuntuu. Hammaslääkäri auttaa sinua, ei tuomitse.

Vierailija
4/13 |
18.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei kehtaa mennä, sitten kannattaa vaan odottaa, että mätä tekee tulehduspesäkkeen hampaan juureen. Voin luvata, että sen kivun hampaissa (heh) hammaslääkäristä tulee mielessäsi paras ystäväsi, jonka tahdot nähdä hinnalla millä hyvänsä.

Tai sitten vaan hoitaa pikkasen aiemmin hammasasiat kuntoon vaikka kuinka hävettää, koska vaikka tuon kivun kanssa vielä voisi pari päivää sinnitellä, vaarana oleva verenmyrkytys ja mahdollinen kuolema ei ehkä sit kuitenkaan houkuttele myöskään. Mut valintojahan nämä.

Vierailija
5/13 |
18.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerro jo aikaa vastatessa että hampaat ovat todella huonossa kunnossa ja haluat päästä ymmärtäväisen hammaslääkärin hoitoon. Kyllä ne kuntoon saatiin minullakin.

Vierailija
6/13 |
18.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rohkeasti vain

Se on ihana tunne kun voittaa sen pelon ja ihmettelee ettei se niin kauheeta ollutkaan

Suosittelen mehiläistä

Vierailija
7/13 |
18.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli sama vaikka hampaitani hoidinkin,reikiä oli ja lohkeamia. Mutta sitten kipu yltyi niin kauheaksi että oli vaan pakko mennä.

Enää en muista montako hammasta silloin paikattiin ja juurihoidettiin.

Mutta sen jälkeen olenkin käynyt tarkastuttamassa hampaani joka ikinen vuosi. Ja hampaani ovat nyt tosi hyvässä kunnossa.

Vierailija
8/13 |
18.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotihoitona fluoriliuoksella purskuttelu, hammasvälien puhdistus, nadfent-imeskelytabletit. Lisäksi imeskelen maitohappobakteeritabletteja.

Vierailija
9/13 |
18.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä ihmisiä, jotka välttelevät hammaslääkäriä.

Vierailija
10/13 |
18.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kotihoitona fluoriliuoksella purskuttelu, hammasvälien puhdistus, nadfent-imeskelytabletit. Lisäksi imeskelen maitohappobakteeritabletteja.

Tai ehkä kuitenkin nafdent.

Vierailija
11/13 |
18.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä ihmisiä, jotka välttelevät hammaslääkäriä.

Ihanaa, just sunlaisia ihmisiä hammaslääkärikammosta kärsivät kaipaakin. :)

Vierailija
12/13 |
18.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hammas lohkesi ja oli pakko mennä hammaslääkäriin. Nyt laitetaan koko kalusto kuntoon, niin päätin.

Aivan ihana hammaslekuri joka ymmärtää mun pelkoni kipua kohtaan.

Mutta nyt aioin saada kauniinhymyn ja että voin pureskella ruoka I hyvin.

Vierailija
13/13 |
18.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voit hyvin varata ajan julkiseltakin puolelta. Tulee halvemmaksi, jos korjattavaa on paljon. Kerro ajanvarausta tehdessäsi, että mikä tilanteesi on. Nykyiset nuoret hammaslääkärit on koulutettu olemaan hyväätarkoittavia, ei moittivia. Minulla on samankaltaisia kokemuksia kuin sinulla, mutta nyt kun olen ihanien hammaslääkärien avulla ja opastuksella päässyt laittamaan suuni kuntoon, uuden ajan varaus ei ole enää stressin paikka. Kannattaa olla avoin ja suoraan kertoa, miltä tuntuu. Hammaslääkäri auttaa sinua, ei tuomitse.

Joskus apua on nimenomaan siitä, että tuomitsee. Joskus teini-ikäisenä olin hyvin leväperäinen hampaiden hoidossa, harjasin jos muistin ja viitsin. Seuraukseni totta kai laaja ientulehdus. Kouluhammaslääkärin tarkastuksessa sain lääkäriltä kunnon haukut hoitamattomasta suustani. Siitä on aikaa varmaan 20 vuotta ja harvassa on ne päivät, jolloin olen sen jälkeen jättänyt hampaat pesemättä.