Minkä ikäiset lapset vielä viihtyvät mökillä?
Olen säästänyt vuosia mökkiin ja vuoden parin päästä olisi säästöpotti kasassa. Lapset silloin 10, 12, ja isommat jo aikuisia (18, 22). Vieläkö nuoremmat viihtyisivät mökillä? Entä nuoret aikuiset?
Sorry tyhmä kysymys mutta meillä ei ole mökkeilystä kokemusta. Mun vanhemmilla o mökki mutta narsisti isäni vahtii sitä ja aiellä ei saa edes köydä vieraana (saati oleskella yötä tms). Omat kokemukset lapsuudesta, enkä osaa arvioida miten nykylapset mökillä viihtyy.
Kommentit (14)
Riippunee aika paljon lapsista. Jos tuon ikäisenä aloittaa niin ehkä voi olla vaikeaa .
Meillä nyt jo aikuinen poika oli ihan vauvasta alkaen mökillä ja viihtyi siihen asti kun sai ajokortin ja ajoi itse mökille vähäksi aikaa.
Me ei koskaan käsketty tekemään mitään (kohotelkaa vaan kulmianne) sai olla kuin ellun kana. Kalassa kävi isänsä kanssa ihan pienestä pitäen. Pleikkarit ja muut mahdolliset kikottimet mukana ja sai myös käyttää niitä. Ei mitään tule nyt ulos kun on niin hyvä ilma. Välillä pelattiin jotain pihapelejä.
Riippuu varmasti millainen mökki on kyseessä. Jos mahdollisuus uida, katsella telkkaria, netti toimii, kaverit ovat tervetulleita jne., mahdollisesti kaiken ikäiset lapset silloin viihtyvät. Omalla kohdallani muistan, että yläasteiässä mökkeily oli maailman tylsintä vanhempieni kanssa, mutta taas parikymppisenä aloin siitä nauttimaan.
Vierailija kirjoitti:
Olen nyt jo kolmekymppinen, mutta minut ja veljeni raahattiin aina joka ikinen viikonloppu mökille kun oltiin lapsia. Sanoisin että ainakaan yläasteikäisenä en siellä todellakaan enää viihtynyt.
Se oli maailman hirvein rangaistus teinille kun raahattiin viikonlopuksi aina mökille, kun kaikki kaverit saivat olla kotona ja kyläillä toistensa luona.
Eli teininä sitä kyllä olisi halunnut hengailla kavereiden kanssa, eikä vanhempien kanssa homehtua mökillä.
Joskus 14-vuotiaana siitä riideltiin jo niin hurjasti vanhempien kanssa, että lopulta saatiin veljen kanssa jäädä viikonlopuiksi kotiin kun vanhemmat menivät sinne mökille.
Nykyään tulee käytyä mökillä korkeintaan kerran vuodessa, eli ei siitä mökkielämästä itselleni mitään elämäntapaa tullut, ja tuskin tulee vanhempanakaan. Toki nyt on jo omia lapsia itsellänikin, ja ymmärrän että pienten lasten kanssa on mökille kiva mennä käymään, veneillä ja kalastaa ym. Pienille lapsille ne on kivoja juttuja! Mutta se raja alkaa mennä siellä 11-13v tienoilla, eli kun murkkuikä tulee...
Eri asia ehkä jos mökki on niin suuri että lapset saa ottaa sinne kaverin mukaan?
Tämä. Tuon ikäisen lapsen pitää saada viettää aikaansa ikäistensä kanssa. Ihan ystävyyssuhteiden muodostumisen takia.
Minutkin raahattiin mökille lapsuudessa monta kertaa. Eipä jäänyt juuri aikaa vahvistaa ystävyyssuhteita. Tämä sitten näkyy aikuisenakin.
Riippuu varmaan lapsista. En itse viihtynyt mökillä oikeasti koskaan.
2 jatkaa
1 kommenttiin liittyen . Kertomasi on varmaan se normi tilanne. Me ei viikonloppuina kovin paljon mökille ajeltu lähinnä lomilla. Pojan kaveritkin oli yleensä kesäisin aina jossain muualla.
Lapsen luonnekin vaikuttanee aika paljon, meillä erittäin rauhallinen yksilö eikä mitenkään kaveri riippuvainen.
Riippui lapsista ja mökistä. Mun kokemus on, että jos on hyvät uintimahdollisuudet niin kaiken ikäiset viihtyy jonkin aikaa, mutta (esi)teinit toki alkaa kaivata kavereita aika nopeasti. Itse halusin jo 12v jäädä kaupunkiin koska kaverit, ja sain, kun ajat oli toiset ja vanhemmat eivät kovin huolehtivaiset.
Miksi et ole vain vuokrannut mökkiä? Lapset viihtyy premmin jos on kavereita jossain lähimökissä tai omat kaverit mahtuu mukaan. Meillä on tarkoitus myydä mökki kun lapset on 12-14 v. viimeistään. En viitsi heitä jättää kuitenkaan kaupunkiinkaan päineen.
Joo, nyt vähän pelottaa kannattaako mökkiä ostaa ollenkaan vai pitäisikö odotta että lapset aikuistuvat. Minä kaipaan mökkiä kovasti mutta en halua että lapset kokevat sen pakotettuna rangaistuksena.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Joo, nyt vähän pelottaa kannattaako mökkiä ostaa ollenkaan vai pitäisikö odotta että lapset aikuistuvat. Minä kaipaan mökkiä kovasti mutta en halua että lapset kokevat sen pakotettuna rangaistuksena.
Ap
Vuokraa ja kokeile ensin niin.
Vierailija kirjoitti:
Ap
Parempi ehkä olisi, että odotat muutaman vuoden. Kun lapset ovat aikuisia, voi itsekin lähteä mökille huolettomammin.
Tuo on vähän huono ajankohta mökin ostoon.
Lapset 3-19 viihtyy mökillä hyvin, vaimo 47 huonosti.
Eiköhän nykynuoret ole yhtälailla yksilöitä kuin entisetkin nuoret. Itse lopetin mökillä käymisen juhannuksena kun olin 13v. Sen jälkeen menin sinne seuraavaksi vasta yli 30-vuotiaana ja ilman vanhempiani. Sisareni kävi siellä koko ajan vanhempien kanssa eikä vieläkään aikuisena mene sinne koskaan ilman että vanhemmat ovat siellä myös.
Riippuu ihan lapsesta/nuoresta. Itse olen aina viihtynyt, myös teininä, koska olen aina ollut kiinnostunut luonnosta, rakastanut lukemista ja uimista, harrastanut valokuvausta jo nuorena enkä ollut näitä kaveririippuvaisia vaan tykännyt paljon yksinolosta (tietysti kavereiden seurassa myös kaivattua, mutta en ole tarvinnut sitä yhtä paljon kuin monet muut. Varmaan olen aika introvertti). Mutta tosi moni kaveri ei tykännyt mökkeilystä ollenkaan.
Olen nyt jo kolmekymppinen, mutta minut ja veljeni raahattiin aina joka ikinen viikonloppu mökille kun oltiin lapsia. Sanoisin että ainakaan yläasteikäisenä en siellä todellakaan enää viihtynyt.
Se oli maailman hirvein rangaistus teinille kun raahattiin viikonlopuksi aina mökille, kun kaikki kaverit saivat olla kotona ja kyläillä toistensa luona.
Eli teininä sitä kyllä olisi halunnut hengailla kavereiden kanssa, eikä vanhempien kanssa homehtua mökillä.
Joskus 14-vuotiaana siitä riideltiin jo niin hurjasti vanhempien kanssa, että lopulta saatiin veljen kanssa jäädä viikonlopuiksi kotiin kun vanhemmat menivät sinne mökille.
Nykyään tulee käytyä mökillä korkeintaan kerran vuodessa, eli ei siitä mökkielämästä itselleni mitään elämäntapaa tullut, ja tuskin tulee vanhempanakaan. Toki nyt on jo omia lapsia itsellänikin, ja ymmärrän että pienten lasten kanssa on mökille kiva mennä käymään, veneillä ja kalastaa ym. Pienille lapsille ne on kivoja juttuja! Mutta se raja alkaa mennä siellä 11-13v tienoilla, eli kun murkkuikä tulee...
Eri asia ehkä jos mökki on niin suuri että lapset saa ottaa sinne kaverin mukaan?