Helsinkiläinen, miksi et osaa käyttää verbin perusmuotoa?
Esim.
helsinkiläinen sanoo: "haluan pelaa"
oikea muoto: "haluan pelata"
Miksi tällainen perusasia on niin vaikeaa helsinkiläisille? Tuohan suorastaan sattuu korvaan. Eikö teidän kielikorva muka yhtään särähdä, kun sanotte noin?
Kommentit (38)
Hyvä huomio, ap! Samaan asiaan olen kiinnittänyt viime aikoina huomiota, esim televisiossa. Joskus jopa juontajat ja toimittajatkin. Outoa.
Mä haluun munaa
Sä haluut munata
Vissi ero
Tuo on muuten aivan karseaa kuunneltavaa. Varsinkin musiikissa, josaa aivot odottavat sanaa 'niiata', ja artisti laulaakin 'niiaa'.
Argh!
Tämä on sitä itsraiheutettua kielen kuolemista tämä.
Vierailija kirjoitti:
Mä haluun munaa
Sä haluut munataVissi ero
Niinpä. Hesalaiset on puutteessa?
Ja sitten vielä tunnettuus. Kukaan muu kuin helsinkiläistoimittaja ei käytä tuota sanasekasikiötä.
Kaunis kielemme vetelee kyllä viimeisiä korisevia henkäyksiään.
On aina niin hauskaa katsella, kun aikuiset ihmiset käyttäytyy kuin lapset, kuten tässäkin ketjussa.
Missä muka noin sanotaan?
Mä pelaan. Tai saanko pelaa? Eikä: haluan pelaa.
Tsiisus teitä pöndeläisiä taas, kun ette mitään osaa.
Vierailija kirjoitti:
On aina niin hauskaa katsella, kun aikuiset ihmiset käyttäytyy kuin lapset, kuten tässäkin ketjussa.
JAtka katselua. Osallistumisesi ei juuri lisäarvoa tuo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saihan se sut tuohtumaan. Hahahahahahahahahaa!
Tuo on niin epälooginen puhetyyli. Miksei sitten kaikista verbeistä käytetä yksikön 3. persoonaa perusmuotona, esim. Mä haluun syö, mä haluun juo, mä haluun ui?
Mä lähden nyt leikkaa sun kiusax nurmikkoo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saihan se sut tuohtumaan. Hahahahahahahahahaa!
Tämäkään ei tuonut lisäarvoa. Osoittaa vaan lapsellisuutesi.
Toi on sama kun kysyisi esim. turkulaiselta, miksi se sanoo ”mä kattosin telkkaria eilen”, mitäs kieltä tuo nyt muka on? Katsos, Suomessa on monia murteita, jotka saattavat kuulostaa hassuilta sellasille, jotka eivät puhu juuri samalla tavalla.
Äikästä kirjoitettu L vuosimallia 2017 enkä välitä pask,akaan miten suomen kieltä käytän, koska tärkeintä on helppous ja kohtuullinen ymmärrettävyys. Roviolle kielinatsit kiitos :)
Onko jossain Suomessa sellainen murrealue jossa puhutaan vain kirjakieltä?
Koska mun ei tarvitse osata. Lälläslää!🤣
eiköhän nää energiajuoma jonnet nimenomaan vedä tyylii haluu pelaa... ideana ettei suuta tarvitse sulkea ennen tai jälkeen ääntelyn