Palkan laskemisessa apuja?
Olen siis tällä hetkellä kesätyössä, joka alkoi 27.5. Minulla on kuukausipalkka, joka on hieman reilu 1700 euroa. Tänään mulle maksettiin kuitenkin jo palkka siltä toukokuun viimeiseltä viikolta, summa oli vähän alta 300 euroa. Tämä on nyt sitten varmaan tosi tyhmä kysymys, mutta millä logiikalla tuo summa on mahdettu laskea? Olin luullut että saan siis neljäsosan tuosta reilusta 1700:sta mutta ilmeisesti sen vajaan kuukauden yhden viikon palkka on laskettu jollain muulla logiikalla, koska tuo vajaa kolmesataahan on paljon vähemmän. Palkkalaskelmassa verkkopankissa ei ollut mitenkään eriteltynä, miten se on laskettu, oli vain vähennykset palkasta. Ja pahoittelen, jos tämä on ihan älyvapaa kysymys, nämä on suhteellisen uusia asioita ja en ole tottunut kuukausipalkkaan aiemmissa kesätöissä. Palkanlaskentaan tai työnantajalle en voi enää tähän aikaan soittaa.
Kommentit (30)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos hlö on kuukausipalkalla esim. kunnalla/valtiolla, niin mielestäni näin: 1700 / 31 pv x 5 työpäivää = 274 euroa.
Ei sitä noin lasketa, vaan kuukausipalkka jaettuna kertoimella, esim* 21.5
Pällit
Sinccis
Voi pälli, tutustu eri alojen työehtosopimuksiin, niin voit ihan itse todeta että laskentatapoja on monta erilaista.
No kai mä nyt sen tiedän! Apina! Mä olen joutunut lukeman 5 eri tessiä.
Sinccis
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos hlö on kuukausipalkalla esim. kunnalla/valtiolla, niin mielestäni näin: 1700 / 31 pv x 5 työpäivää = 274 euroa.
Pällit
Sinccis
Voi pälli, tutustu eri alojen työehtosopimuksiin, niin voit ihan itse todeta että laskentatapoja on monta erilaista.
Sinccis
Oho wau, jopa 5 ja täälä huutelet ettei voi laskea tuolla tapaa. Koitappa tutustua niihin loppuihinkin tesseihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pällit
Sinccis
Sinccis
Oho wau, jopa 5 ja täälä huutelet ettei voi laskea tuolla tapaa. Koitappa tutustua niihin loppuihinkin tesseihin.
Mikset sä osaa keskustella pinpura?
Jos sä viittaat johonkin niin kerro missä olen väärässä. Mä olen Mies. Enkä mikään vässykkä.
Mä pystyn kyllä myöntämään, jos mä silloin olen väärässä.
Pilu pöytään vaan.
Sinccis
Luulen, että helatorstai oli palkaton vapaa, kun olit juuri aloittanut. Ja jakaja tosiaan määräytyy tessin mukaan.
Ap tässä. Työehtosopimuksena siis KVTES. En tiennytkään tuota, että helatorstailta ei saa palkkaa, jos ollut alle tietyn ajan töissä. Se siis varmaan osaltaan selittää. Enkä siis epäile, että palkanlaskennassa olisivat virheen tehneet tai huijanneet, halusin vain ymmärtää, millä perusteella tuollaisessa tilanteessa palkanlaskenta määräytyy, jos on vain osan kuusta töissä, jos kuitenkin on kuukausipalkalla. Mulla kun ei ollut noista jakajista esim. mitään hajua. Ja kiitos teille, jotka vaivauduitte asiaa minulle selventämään :) Täytyy myöhemmin vaikka vielä katsoa, löydänko tessistä sen kohdan, jossa tuo kerrotaan.
Meillä tuntipalkka lasketaan 1700/155 ja sitten tunneista maksetaan.kysy palkanlaskijalta
Miten lasketaan KVTES:n mukainen päiväpalkka?
Päiväpalkka saadaan jakamalla kalenterikuukauden varsinainen palkka kyseisen kuukauden kalenteripäivien määrällä. Eli päiväpalkka on eri suuruinen eri kuukausina riippuen siitä, kuinka monta kalenteripäivää kuukaudessa on.
Esimerkki
Työntekijän varsinainen palkka on 3 000 euroa, joten huhtikuussa, jossa on 30 kalenteripäivää, päiväpalkka on 100 euroa (3 000 euroa /30=100 euroa).
KVTES II luku 19 §
Kumma tapa laskea. Saako lauantaista ja sunnuntaista sitten myös palkan?
Vierailija kirjoitti:
Miksi tätä on näin paljon alapeukutettu, kun tämä vastaus oli ap:n kannalta oikein?
Sitten kannattaa siirtyä talviaikaan.
Ystävällisesti,
Sinccis