Elintasoero suhteessa on valtava riski
Oman kokemukseni vuoksi suosittelen olemaan lähtemättä suhteeseen, jossa kumppani on merkittävästi varakkaampi. Mitä pitemmälle suhde etenee, sitä enemmän puolison mahdollistamaan elintasoon ehtii tottua ja sitä voimakkaammaksi kasvaa paine pitää suhde kasassa.
Silloin oma ääni rupeaa katoamaan, puolisoa alkaa myötäillä, omat tarpeet vaipuvat taustalle ja omalla kohdallani ilmeni myös jonkinlaista pakkomielteisyyttä varmistella suhteen jatkoa.
Ja kun ero sitten tuli, niin olihan se kova paikka luopua etelänmatkoista, keväisistä lapin reissuista, omakotitalosta ja hienosta mökistä, kahdesta uudehkosta autosta ja sen sellaisesta.
Pahimmalta tuntui ehkä se, että lapset eivät oikein sopeutuneet pieneen vuokraluukkuun. He tahtoivat jäädä omakotitaloon.
Kun ei ehdi tottua hyvään, elämästä selviää läpi niukemminkin eväin. Mutta kun saa paljon ja tietää, ettei itse kykene enää samaa saavuttamaan, niin kieltämättä se katkeroittaa, vaikka väitetäänkin, ettei materia tuo onnea.
Katkeruutta lisää vielä se, että itse en olisi tahtonut erota. Kumppani oli kaikin puolin hyvä.
Kommentit (19)
Jep. Keskijohdon dippainssin ja päivätyötä tekevän lähihoitajan suhde oli kohtalaisen epätasa arvonen. Onneks oli keski-iän säätö niin ei tarvinnu lapsia sille altistaa. Ei koskaan enää.
Miksi olisi? Kun avioliitossa ilman avioehtoa, ei se ole köyhemmälle mikään riski. Varakkaammalle ehkä.
Vierailija kirjoitti:
Miksi olisi? Kun avioliitossa ilman avioehtoa, ei se ole köyhemmälle mikään riski. Varakkaammalle ehkä.
Ei tuolla tavoin tietenkään, mutta avioehdolliseen avioliittoon tai avoimeen suhteeseen varakkaamman kanssa en suosittele lähtemään.
Kyllä suhteessa voi syntyä muustakin epätasapainoa ja riippuvuutta, ei sen tarvitse johtua rahasta.
Tuolla on keskustelua aiheesta. Näyttää olevan ongelma jo suhteessa ollessa, saati sen jälkeen.
https://www.vauva.fi/keskustelu/2817145/talouden-jako-kun-mies-tienaa-e…
Teidän ongelmat eivät ole kaikkien ongelmia. Turha yrittää jakaa katkeruutta muille ihmisille..
Meillä ei ole mitään ongelmia asian suhteen koskaan ollut. Kaikille se ei ole ongelma eivätkä kaikki tee siitä ongelmaa, kuten sinä teit.
Vierailija kirjoitti:
Teidän ongelmat eivät ole kaikkien ongelmia. Turha yrittää jakaa katkeruutta muille ihmisille..
Meillä ei ole mitään ongelmia asian suhteen koskaan ollut. Kaikille se ei ole ongelma eivätkä kaikki tee siitä ongelmaa, kuten sinä teit.
Kyllä minä luulen, että muitakin harmittaa luopua materiaalisesti mukavasta elämästä.
Matka omakotitalosta lähiön vuokraluukkuun on henkisesti pitkä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei ole mitään ongelmia asian suhteen koskaan ollut. Kaikille se ei ole ongelma eivätkä kaikki tee siitä ongelmaa, kuten sinä teit.Kyllä minä luulen, että muitakin harmittaa luopua materiaalisesti mukavasta elämästä.
Matka omakotitalosta lähiön vuokraluukkuun on henkisesti pitkä.
Tässä ei ollutkaan kysymys materiaalista, vaan suhteen sisällöstä, mitä kirjoitin.
Höpö höpö. Itseltä ainakin tulot nousi eron myötä, kun alkoi tulla asumistukea ja elareita. Liiton aikana piti kitkuttaa ilman tukia koska kumppani tienasi niin paljon. Nykyajan miehet on niitä lompakkoloisia useammin kuin naiset.
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö. Itseltä ainakin tulot nousi eron myötä, kun alkoi tulla asumistukea ja elareita. Liiton aikana piti kitkuttaa ilman tukia koska kumppani tienasi niin paljon. Nykyajan miehet on niitä lompakkoloisia useammin kuin naiset.
Tilastojen mukaan 80%:ssa suhteista mies on paremmin ansaitseva osapuoli, joten tuohon on vielä matkaa.
Minä onneksi tajusin tuon, kun mies tahtoi avioehdon. Siihen loppui se suhde.
Ymmärrän vieläkin hyvin miehen näkökannan, mutta onneksi tajusin myös sen, että jos tottuu vauraaseen elämään, niin siitä luopuminen katkeroittaa.
Vierailija kirjoitti:
Siis olet yhteiskunnan elätti ja elät vieläkin miehen rahoilla ja silti haukut muita ?
Uskomattomia tyyppejä sitä onkin.
Sinccis
Kannattaa sitten opiskella ahkerasti ja hankkia hyväpalkkainen työ. Ettei joudu hylkäämään rakkautta oman pienituloisuutensa vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa sitten opiskella ahkerasti ja hankkia hyväpalkkainen työ.
Juu, ja jos ei siihen pysty, kannattaa pysyä omassa pöydässä eikä lähteä varakkaamman matkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa sitten opiskella ahkerasti ja hankkia hyväpalkkainen työ.
Juu, ja jos ei siihen pysty, kannattaa pysyä omassa pöydässä eikä lähteä varakkaamman matkaan.
Näin. Ylevämpää on aina elättää kumppania kuin loisia.
Mistä ihmeen elintasoerosta intät? Kirjoitat tuloeroista, se on ihan eri asia kuin elintasoero!
Minä elin melkein kymmenen vuotta varakkaan miehen kanssa. Käytössäni oli useampi auto, iso omakotitalo ja pankkikortti mieheni tilille, rahankäytöstäni mies ei koskaan maininnut. Lomamatkoja ym. Erosin läheisyyden puutteen takia. Nyt asun kaupungin vuokra-asunnossa ja teen pienellä palkalla osa-aikatyötä. En omista edes autoa. Seurustelen miehen kanssa jolla on ihan yhtä huonot tulot. Olen onnellisempi kuin koskaan. Ei minusta katkeraa tullut, vaan opin ettei rahalla saa onnea. Valitsen mieluummin parisuhteen kuin sen tietyn elintason.
N32
Keksi nyt jo jotain uutta. Hienot talot, hienot autot, hienot matkat... Sulla kun ei ole näistä mitään eikä tule olemaan. Mistään parisuhteesta puhumattakaan.