Saako lapsenne lukea "Iltasatuja kapinallisille tytöille"-kirjoja?
Henkilökohtainen mielipiteeni noista kirjoista on, etten pidä niitä sopivina lapselleni ja tykkäsin huonoa, kun 9-vuotias tyttöni oli kaverillaan lukenut tuota kirjaa.
Kommentit (21)
Ei tyttäreni saa lukea. T. Son of Gilead
Juu, onhan se sopimatonta jos 9-vuotias oppii historiaa.
En ymmärrä aloitusta. Miksi historia on kielletty oppiaine lapseltasi? En millään nyt ymmärrä, miksi nuo kirjat eivät sopisi ihan kenelle tahansa.
Vierailija kirjoitti:
Mikä nissä oli epäsopivaa 9-vuotiaalle?
Se miten asiat on kerrottu. Esimerkiksi tarina transsukupuolisesta pojasta.
Sankaritarinoita pojille -kirja on mielestäni paitsi aika tarpeeton (henkilöt esillä muutenkin) myös historiaa vääristelevä. Aika hurjaa esitellä kritiikittä vaikka jotain Arvo Ylppöä.
Nuo tytöille tarkoitetut kirjat taas ovat hyvin tarpeellisia. Luulen, ettei ap:kään ole juuri kannustanut tytärtään elämässä eteenpäin, kun tyttö joutuu kaverin luona kirjaan tutustumaan.
Ai naisia esittelevässä kirjassa on juttu jostain "transsukupuolisesta pojasta", kerro ihmeessä lisää.
Vai yritätkö sanoa, että siellä on juttu pojan näköisenä syntyneestä ihmisestä, joka on kuitenkin aina tiennyt olevansa nainen ja rohkeasti sitten toteuttanut tätä. Eli transnainen olisi se oikea sana.
Noissa kirjoissa puhutaan tunnetuista ihmisistä nimillä, joten anna vain nimiä, jos niin kovasti kirja menee tunteisiin.
Lainasin kirjastosta tuon rinnakkaisteoksen eli sankaritarinoita pojille -kirjan. Aika sukupuolittunutta settiä. Meidän poikia ei olisi voinut vähempää kiinnostaa mikään Kimi Räikkönen.
Lasten pyynnöstä sitten luettiin antiikin Kreikan taruja. Siellä on lasten mielestä niitä todellisia sankareita. (ja ei, en ole trolli)
Itse olen ostanut tuon kirjan parile kummilapselleni lahjaksi. - Kerro toki Ap, jos sinulla on joku tai joitain kirjoja (tai muuta) jota suositella,; niin voin seuraavalla kerralla harkita sitä tai niiä kun on taas hetki jollon olen aikeissa muistaa lahjalla; vaikka en minä mikään lahja-automaatti koe tai tunne olevani.
T. Setämies.
Vierailija kirjoitti:
Lainasin kirjastosta tuon rinnakkaisteoksen eli sankaritarinoita pojille -kirjan. Aika sukupuolittunutta settiä. Meidän poikia ei olisi voinut vähempää kiinnostaa mikään Kimi Räikkönen.
Lasten pyynnöstä sitten luettiin antiikin Kreikan taruja. Siellä on lasten mielestä niitä todellisia sankareita. (ja ei, en ole trolli)
Jep, en minäkään arvosta että "sankarit" pitää erotella kirjoihin sukupuolten perusteella ja eiköhän lapset ihan itse päätä keitä pitävät omina esikuvinaan ja sankareinaan...
-ap
Onhan se kamalaa, jos tyttö lukee historiaa naisista, jotka ovat jättäneet jälkensä. Olet kuitenkin viittinyt opettaa tyttäresi lukemaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep, en minäkään arvosta että "sankarit" pitää erotella kirjoihin sukupuolten perusteella ja eiköhän lapset ihan itse päätä keitä pitävät omina esikuvinaan ja sankareinaan...
-ap
Itsellä taas tulee ihan aikuisenakin naisena niitä tarinoita luettuani semmonen fiilis että vautsi naisetkin pystyy mihin vaan. Usein kun ne historiasta nostetut on miehiä...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-ap
Näinhän he tota kai tekevät ja usein saattavat jonkun kokonaan muun kuin sen tai hänet, josta löytyy vanhempien lukemasta tai antamasta kirjasta. Mutta toisaalta jos ja kun katsoo viime vuosisatoina kerrottuja "sankaritarnoita" niin hyvin monissa niissä on mies sankarin roolissa. Minusta on ihan kivam että joku on ottanut asiakseen saattaa samojen kansien väliin useamman kertomuksen, joissa pääosassa on nainen. - Tilanne olisi ehkä toinen, jos sankaritarinoiden keskiössä ei olisi ollut viime vuosisatoinakin tai tuhansina niin vahvasti mies tai miehet. Tuntui joskus kouluhistorian tunneillakin kuin kyse olsi ollut lähinnä sota historiasta ja miesten tekemästä ja rakentamasta historiasta.
Setämies
Vierailija kirjoitti:
Itse olen ostanut tuon kirjan parile kummilapselleni lahjaksi. - Kerro toki Ap, jos sinulla on joku tai joitain kirjoja (tai muuta) jota suositella,; niin voin seuraavalla kerralla harkita sitä tai niiä kun on taas hetki jollon olen aikeissa muistaa lahjalla; vaikka en minä mikään lahja-automaatti koe tai tunne olevani.
T. Setämies.
No mitäpä jos perehtyisit kummilastesi kiinnostustenkohteisiin ja omiin mieltymyksiin, sen sijaan että yrittäisit kirjan muodossa istuttaa heidän päähänsä ajatuksia siitä että pitäisi olla kapinallinen tai tehdä sankarillisia tekoja.
-ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Setämies.
No mitäpä jos perehtyisit kummilastesi kiinnostustenkohteisiin ja omiin mieltymyksiin, sen sijaan että yrittäisit kirjan muodossa istuttaa heidän päähänsä ajatuksia siitä että pitäisi olla kapinallinen tai tehdä sankarillisia tekoja.
-ap
Sitäkin yritän toki tehdä ja teen (esimerkiksi maksan toisen kummilapseni rastastustunteja) . - Mutta (muka)kiireisenä en ehdi antamaan kummilapsilleni niin paljon aikaani. (Muka)kiireisyyedestäni johtuen olen vain usein (en aina) tavannut ostaa lahjaksi kirjoja, koska ne ovat minusta kestävämpiä (lahjoja). En pidä kertakäyttökulttuuurista ja esimerkiksi vaatteiden ostaminen lahjaksi on itselleni hieman haastavaa, ellen tiedä tarkkaan minkä ja lisäksi oikean koon ja mallin. Mitä vanhemmaksi kummilapseni ovat tulleet, niin sitä enemmän olen yrittänyt huomioida heidän omia toiveitaan. - En hakemaan hyväksyntää tai suosiota niinkään heidän vanhemmiltaan, vaikka eivät he toistaiseksi ole valittaneet tai sanoneet, mitään negatiivita heidän lapsilleen antamistani lahjoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-ap
Tuosta en kyllä ole samaa mieltä. Varmastikaan omat poikani eivät ihailisi Heraklesta, jos en olisi pienestä asti olisi lukenut heille monipuolisesti erilaisia, vaikeitakin tekstejä.
Mutta jostakin jokaisen pitää aloittaa, enkä näe näitä "sankaritarinoita" -konseptin kirjoja sen huonompina kuin muitakaan kirjoja - kunhan vain muistetaan että ainakin poikien osalta tarjolla on hirmuisen paljon enemmän ja monipuolisempia sankareita, kun alkaa vain etsiä.
Joten lue sinäkin ja anna toisten lukea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Setämies.
-ap
Lapsille ei voi ostaa yhden yhtä kirjaa, jos ajattelee että kirja istuttaa heidän päähänsä ajatuksia.
Peppi Pitkätossukin voi istuttaa lapsen päähän ajatuksen, että lapsen on ihan sopivaa asua yksin ja olla poliisin vanha tuttu.
Enkä uskalla ajatellakaan mitä julmuuksia antiikin Kreikan tarut ovat istuttaneet omien lasteni päihin.
Oi vitsi ostan tuon heti meidän tytöille! Kiitos vinkistä! Jo riittää ne iänikuiset ”avuton prinsessa jonka ainoa valtti on olla kaunis. Rohkea prinssi pelastaa hänet tornista ja vie vihille” blaa blaa, naista mies ei enää nykyaikana tarvitse. Sellaisen voi haluta, mutta yksinkin pärjää ihan hyvin!
Mikä nissä oli epäsopivaa 9-vuotiaalle?