Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi Suomen tieliikenteestä tehtiin kiusanteon välikappale?

Vierailija
13.06.2019 |

Kyllä vähän surettaa se, millaiseksi Suomen tieliikenne on saatu pilattua!

Nykyään tuntuu että sinne lähdetään tekemään lähinnä kiusaa. Hitaat ajoneuvot (raskas liikenne, mopoautot, traktorit) ovat lisääntyneet eikä niillä ole aikomustakaan antaa tilaa ohittajille tieliikennelain velvoittamissa tilanteissa toisin kuin menneinä vuosikymmeninä, nopeusrajoituksia ei juurikaan noudateta vaan ajetaan vakkari päällä samaa nopeutta oli kyseessä sitten 60km/h tai 100km/h tie, ajetaan muuten alinopeutta mutta sitten ohituskaistoilla ylinopeutta, vilkkua käyttää enää noin kolmannes tiellä liikkujista, ohituskielloista ei piitata, kameratolpilla aiheutetaan turhaa nykimistä sijoittamalla ne typeriin paikkoihin, takapuskureissa roikutaan surutta yms.

Ei ole kiva juttu :(

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
13.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pidä yrittää selittää ilkeydellä asioita jotka voi selittää typeryydellä.

Vierailija
2/11 |
13.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka kameratolpan sijoittaminen voi aiheuttaa mitään muutoksia liikennekäyttäytymiseen, jos kukaan ei aja ylinopeutta? Vai rikotko kenties tahallasi lakia ja koet sen oikeudeksesi?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
13.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka kameratolpan sijoittaminen voi aiheuttaa mitään muutoksia liikennekäyttäytymiseen, jos kukaan ei aja ylinopeutta? Vai rikotko kenties tahallasi lakia ja koet sen oikeudeksesi?

En riko lakia. Tarkoitin lähinnä sellaisia paikkoja, jossa nopeusrajoitus laskee äkisti peitteisessä paikassa tai jopa alamäessä! esim. 80 -> 60 ja siinä on heti tolppa. Aiheuttaa turhaa jarruttelua. Pitäisi antaa aikaa laskea nopeus kohdilleen ja sitten vasta laittaa se tolppa valvomaan että niin on tehty.

Ap ajaa muut tienkäyttäjät ja asetukset huomioon ottaen ja toivoo että muutkin tekisi samoin.

Ap

Vierailija
4/11 |
13.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei pidä yrittää selittää ilkeydellä asioita jotka voi selittää typeryydellä.

typeryys ei sulje pois pahantahtoisuutta, kuten amerikan "uudesta oranssista" havaitaan päivittäin

Vierailija
5/11 |
13.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinka kameratolpan sijoittaminen voi aiheuttaa mitään muutoksia liikennekäyttäytymiseen, jos kukaan ei aja ylinopeutta? Vai rikotko kenties tahallasi lakia ja koet sen oikeudeksesi?

En riko lakia. Tarkoitin lähinnä sellaisia paikkoja, jossa nopeusrajoitus laskee äkisti peitteisessä paikassa tai jopa alamäessä! esim. 80 -> 60 ja siinä on heti tolppa. Aiheuttaa turhaa jarruttelua. Pitäisi antaa aikaa laskea nopeus kohdilleen ja sitten vasta laittaa se tolppa valvomaan että niin on tehty.

Ap ajaa muut tienkäyttäjät ja asetukset huomioon ottaen ja toivoo että muutkin tekisi samoin.

Ap

Sakkotulojen budjetointi (eli poliisien on hankittava tietty määrä sakkotuloja) tuollaisen ansoituksen saa aikaan. Liikenneturvallisuuden kanssa tuolla on hyvin vähän tekemistä.

Olihan noita klassisia paikkoja ennenkin eli satasen tie hidastuu lyhyellä matkalla ensin 80, sitten 60 ja heti perään tutkaratsia kun noiden kylttien väli on niin lyhyt että moottorijarrutuksella menee 60 kyltin kohdalla herkästi ylinopeutta. 

Vierailija
6/11 |
13.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka kameratolpan sijoittaminen voi aiheuttaa mitään muutoksia liikennekäyttäytymiseen, jos kukaan ei aja ylinopeutta? Vai rikotko kenties tahallasi lakia ja koet sen oikeudeksesi?

Minä rikon tahallani lakia ja nautin siitä.

En ole alistunut holhoaviin rajoituksiin vaan lähes aina ajan ylinopeutta. (Koulujen tms kohdalla en.)

Ei minulla ole siihen mitään oikeutta -vaan ajan silti. Minkäs teet? :D

Tomtom varoittaa kameratolpista ja jarrutan nopeuden niiden kohdalla lailliseksi -näitten uusien tolppien kohdalla hieman aiemmin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/11 |
13.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on totta. Oli alla millainen romu hyvänsä, niin ohituskaistojen alkaessa sen nopeus on pakko nostaa vähintään 20km/h yli sallitun ja ohituskaistaosuuden päätyttyä aletaan taas nysvätä sitä 86km/h satasen alueella. Ja jos ohitat kaksikaistaisella hitaammin ajavan, on ohitusta vaikeutettava kiihdyttämällä siinä rinnalla. Kusipäitä täynnä maantiet nykyään.

Vierailija
8/11 |
13.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei pidä yrittää selittää ilkeydellä asioita jotka voi selittää typeryydellä.

Niin minäkin luulin nuorena. Mutta kun sama jatkuu ja toistuu aina vaan, niin kysehän onkin pahuudesta ..

Sinccis

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/11 |
13.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on totta. Oli alla millainen romu hyvänsä, niin ohituskaistojen alkaessa sen nopeus on pakko nostaa vähintään 20km/h yli sallitun ja ohituskaistaosuuden päätyttyä aletaan taas nysvätä sitä 86km/h satasen alueella. Ja jos ohitat kaksikaistaisella hitaammin ajavan, on ohitusta vaikeutettava kiihdyttämällä siinä rinnalla. Kusipäitä täynnä maantiet nykyään.

Mitä te vingutte. Mä ajan sen mukaan mitä siinä lätkässä lukee, en sen mukaan mikä teille sopii.

Ihan sen takia, ettei tulisi sakkoja. Ohituskaistan kohdalla nostan nopeuden sinne satkuun, kun se on sallittua .. ei tämä sen vaikeampaa ole. 80 alueella ajelen 8kymppiä. 

Sinccis

Vierailija
10/11 |
13.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinka kameratolpan sijoittaminen voi aiheuttaa mitään muutoksia liikennekäyttäytymiseen, jos kukaan ei aja ylinopeutta? Vai rikotko kenties tahallasi lakia ja koet sen oikeudeksesi?

En riko lakia. Tarkoitin lähinnä sellaisia paikkoja, jossa nopeusrajoitus laskee äkisti peitteisessä paikassa tai jopa alamäessä! esim. 80 -> 60 ja siinä on heti tolppa. Aiheuttaa turhaa jarruttelua. Pitäisi antaa aikaa laskea nopeus kohdilleen ja sitten vasta laittaa se tolppa valvomaan että niin on tehty.

Ap ajaa muut tienkäyttäjät ja asetukset huomioon ottaen ja toivoo että muutkin tekisi samoin.

Ap

Sakkotulojen budjetointi (eli poliisien on hankittava tietty määrä sakkotuloja) tuollaisen ansoituksen saa aikaan. Liikenneturvallisuuden kanssa tuolla on hyvin vähän tekemistä.

Olihan noita klassisia paikkoja ennenkin eli satasen tie hidastuu lyhyellä matkalla ensin 80, sitten 60 ja heti perään tutkaratsia kun noiden kylttien väli on niin lyhyt että moottorijarrutuksella menee 60 kyltin kohdalla herkästi ylinopeutta. 

Noinhan ne asiat koetaan. Toinen näkökulma asiaan on se, että ei sitä 60-rajoitusta ole sinne satasen tielle laitettu sakkoja varten, vaan siksi että siinä kohtaa on vaarallinen paikka (esim. risteys), jossa pitää ajaa varovasti ettei sattuisi onnettomuuksia. Ja siinä kohtaa todennäköisesti "moottorijarruttajat" eivät noudata riittävää varovaisuutta, joten poliisin on hyvä muistuttaa heitäkin nopeusrajoitusten olemassaolosta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/11 |
13.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinka kameratolpan sijoittaminen voi aiheuttaa mitään muutoksia liikennekäyttäytymiseen, jos kukaan ei aja ylinopeutta? Vai rikotko kenties tahallasi lakia ja koet sen oikeudeksesi?

En riko lakia. Tarkoitin lähinnä sellaisia paikkoja, jossa nopeusrajoitus laskee äkisti peitteisessä paikassa tai jopa alamäessä! esim. 80 -> 60 ja siinä on heti tolppa. Aiheuttaa turhaa jarruttelua. Pitäisi antaa aikaa laskea nopeus kohdilleen ja sitten vasta laittaa se tolppa valvomaan että niin on tehty.

Ap ajaa muut tienkäyttäjät ja asetukset huomioon ottaen ja toivoo että muutkin tekisi samoin.

Ap

Sakkotulojen budjetointi (eli poliisien on hankittava tietty määrä sakkotuloja) tuollaisen ansoituksen saa aikaan. Liikenneturvallisuuden kanssa tuolla on hyvin vähän tekemistä.

Olihan noita klassisia paikkoja ennenkin eli satasen tie hidastuu lyhyellä matkalla ensin 80, sitten 60 ja heti perään tutkaratsia kun noiden kylttien väli on niin lyhyt että moottorijarrutuksella menee 60 kyltin kohdalla herkästi ylinopeutta. 

Noinhan ne asiat koetaan. Toinen näkökulma asiaan on se, että ei sitä 60-rajoitusta ole sinne satasen tielle laitettu sakkoja varten, vaan siksi että siinä kohtaa on vaarallinen paikka (esim. risteys), jossa pitää ajaa varovasti ettei sattuisi onnettomuuksia. Ja siinä kohtaa todennäköisesti "moottorijarruttajat" eivät noudata riittävää varovaisuutta, joten poliisin on hyvä muistuttaa heitäkin nopeusrajoitusten olemassaolosta.

Totta, mutta mielestäni on huonoa liikennesuunnittelua, jos ainut vaihtoehto varovaisuudelle on jarrun painaminen. Jos risteys on niin vaarallinen, niin varoitusmerkit kauemmaksi, että ehtii varautua. Poikkeuksena on jyrkät alamäet, joissa kuuluukin pitää tarvittaessa nopeus oikeana jarrun avulla. Itse nostan jalan polkimelta niin että nopeus laskee merkin kohdalla oikeaksi, mutta jos merkki on mutkan takana ja heti perään kamera, niin merkki on pa#€@sti sijoitettu.