Suomalaisten suosituin vaatteiden ostopaikka: Prisma
Häpeän silmät päästäni pienen boutique-vaateliikkeen omistajana. Suomalainen ei ymmärrä laadun ja muodin päälle mitään. Kunhan on halpa hinta, niin mikä tahansa riepu "sopii" päälle. 😂 Niin säälittävää, niin säälittävää. Onneksi omat asiakkaani ovat laatutietoisia, maksukykyisiä ihmisiä, jotka välittävät ympäristöstä: jokainen vaate päälläsi on signaali.
Kommentit (74)
Mutta minkälaisia vaatteita sieltä ostetaan? Itse olen ostanut kumisaappaat, sukkahousuja ja hanskat. Monille Prisma voi olla lähin vaatekauppa ja kyllähän siellä on ihan tavallisia perusvaatteita.
Vierailija kirjoitti:
Ennemmin kyse lienee siitä, ettei poutikueissa riitä koot. Suomalaisista suurin osa on ylipainoisia, ja Prisman vaatteet ainoita, jotka sopivat päälle.
En tiedä kuinka suuria olette, mutta kyllä putiikeissa on paljon myös isoja kokoja. Kyllähän he suomalaiset asiakkaansa tuntee. Esim. farkkuja löydän niistä paremmin kuin henkkamaukasta tai marketeista. Toki maksankin niistä välillä maltaita, mutta olen löytänyt jopa kympilläkin.
Vierailija kirjoitti:
Mutta minkälaisia vaatteita sieltä ostetaan? Itse olen ostanut kumisaappaat, sukkahousuja ja hanskat. Monille Prisma voi olla lähin vaatekauppa ja kyllähän siellä on ihan tavallisia perusvaatteita.
Mä ostan Cittarista aina vaan kumisaappaita. En muuta. :)
Mä väittäisin syyksi vielä hinnan ja elastaanin lisäksi helppoutta. Ei suomalaiset naiset jaksa koluta kaikkia pikkuputiikkeja jostain syystä. Itse olen vaatehullu, ja suunnittelen kaikki menot niin, että pääsen käymään pidemmillä reissuilla myös lempikaupoissani. Voin myös viettää shoppailupäivän, jolloin kierrän mahdollisimman monta liikettä.
Ja Ulkomailla kaikki ovat Tyylikkäitä ja ostavat vaatteensa Pikku Putiikista. Et ole tainnut hirveästi matkestella isojen kaupunkien ulkopuolella edes Keski-Euroopassa? Ei ne arkivaatteet mitään ihmeellisiä sielläkään ole peruspulliaisilla, toki tyyli voi esim ilmaston ja kulttuurin takia erota suomalaisesta.
Ihme mentaliteetti tuokin että täytyy aina verrata ulkomaalaisiin ja häpeillen miettiä mitä meistä siellä ajatellaan
Vierailija kirjoitti:
Ja Ulkomailla kaikki ovat Tyylikkäitä ja ostavat vaatteensa Pikku Putiikista. Et ole tainnut hirveästi matkestella isojen kaupunkien ulkopuolella edes Keski-Euroopassa? Ei ne arkivaatteet mitään ihmeellisiä sielläkään ole peruspulliaisilla, toki tyyli voi esim ilmaston ja kulttuurin takia erota suomalaisesta.
Minä ainakin olin jo ihan Tanskassa yllättänyt siitä miten vaatimattomasti ihmiset pukeutuu. Ihan perus teepaitaa ja erimittaisia shortseja ja capreja ainakin joku vuosi sitten. Paremmin pukeutuneet oli turisteja.
mikä idea avata monta keskustelua samsta aiheesstatunnin kahden sisällä?
KappAhl oli harvoja kauppoja, mistä s-kokoinen mies ennen löysi sopivia vaatteita, kunnes päättivät keskittyä pelkästään naisten vaatteisiin. Nykyisin siis tilaan vaatteeni espritistä ja ulkomailta. Sukkia voin ostella prismasta tai cittarista.
Kokemuksella voin sanoa, että monet S-ryhmän House-merkin tuotteet ovat sekä edullisia että laadukkaita. Olen käyttänyt Prismasta ostamia House-toppeja jo monta vuotta päivittäin ja kaikki topit ovat edelleen erinomaisessa kunnossa. Ja hinta oli muuten vain 4,90 e kappale ;).
Ajatuksen tasolla kivijalkaputiikkien kiertely on ihanaa, mutta käytännössä ostan mieluummin vaatteet verkosta tai marketista, koska siinä pikkuputiikissa ei saa olla sekuntiakaan rauhassa. Kun liikkeeseen menee, se on yleensä tyhjä lukuunottamatta kuoliaaksi kyllästynyttä myyjää, joka hyökkää kuin tiikeri kimppuun heti, kun astuu tuulikaappiin. Asiakaspalvelu on tietysti hyvä asia, mutta minusta pitäisi malttaa odottaa, että asiakas pyytää apua, eikä syöksyä heti tivaamaan, mitä etsit. Itse kiertelisin mielelläni vaatekauppoja, mutta tykkään katsella ja miettiä rauhassa, käydä useammassa paikassa ennen kuin ostan mitään ja sovitella ilman, että kukaan huohottaa siellä verhon takana "tarviitko toista kokoa/väriä jne.?". On rasittavaa joutua joka ikisessä kaupassa toistamaan sama "kiitos, haluan vain katsella" ja sitten ahdistua, kun myyjä jää kuitenkin norkoilemaan johonkin metrin päähän ja heti, jos tartun johonkin vaatteeseen, hihkuu, että juu, tuo onkin ihana ja sopisi niin hyvin sun ihoon/hiuksiin/kropan malliin.
Siksi menen mieluummin sinne Prismaan tai isoihin ketjuliikkeisiin, joissa myyjät ymmärtävät antaa asiakkaan olla rauhassa. Toki niissäin välillä on joku yli-innokas, joka pilaa mukavan shoppailukierroksen, mutta aika harvinaista se on.
Usein käyn monessa muussa "oikeassa" vaatekaupassa (ketjuliikkeitä) ja viimeisenä Prismassa. Kuitenkin jokainen kerta olen löytänyt Prismasta enemmän etsimiäni vaatteita ja hyvin halvalla (esim. mekko 5e). Tästä lähtien aion käydä aina ensin Prismassa.
Silppu kirjoitti:
Tässä tänä aamuna leikkelin siivousliinoiksi miehen laatutietoisen valinnan joka kauhuissaan väreistään kahdessa viikossa. Minun harmaa halpahallin teepaita se vaan porskuttaa kohti seuraavaa pesua kauhtumattomana ja nukkaantumattomana.
Hinta kun ei takaa laatua
Kiva juttu, että kierrätät :)
Arvelinkin, että halusit vain provosoida, kun olet kertoillut, ettet kierrätä mitään.
Täällä ei ole Budgetsporttia eikä Stadium outlettiä eikä XXL:ää. :( Sain kyllä just hyvän vinkin yhdestä uudesta urheilukaupasta, käyn tsekkaamassa sen seuraavalla Hesan reissulla. Netistäkin tilaan, mutta esim. lenkkarit on kyllä kiva sovittaa ennen ostamista. Stadiumista olen tilannut netistä ja toimitus myymälään. Kesti kauan, mutta muuten toimi hyvin.