Kannattaako katsoa Handmade's tale -sarjan toinen ja kolmas tuotantokausi?
Olen katsonut ensimmäisen. Mielestäni sain aika hyvän käsityksen sarjan luonteesta, siinä toistuu sorto ja eri tavalla väärin tekeminen päähenkilöille. Lisäksi sarja on omaan makuuni todella raaka.
Mistä syistä mielestäsi kannattaisi katsoa seuraavat tuotantokaudet (katsoin vähän uuden kauden alkua, mutta siinä jälleen kohdennettiin rangaistustoimia päähenkilölle, mietin, että mitähän tämä nyt taas minulle antaa).
Kommentit (25)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun mielestäni tämä sarja kuuluisi jokaisen suomalaisen naisen yleissivistykseen. Nousisi suomalaisen miehen arvostus kun näkisivät millainen yhteiskunta voisi olla ja onkin jossain päin maailmaa.
Aika monta sarjaa saan katsoa, että nousee suomalaisen miehen arvostus. Ex-mieheni osoittautui väkivaltaiseksi juopoksi. Enkä ehkä ikinä tule toipumaan siitä suhteesta. Ihan tuli kidutus ja alistaminen tutuiksi omassa kodissa. Gileadissakin menee paremmin, naiset eivät joudu yksin tekemään kaikkea, ja miehet tuovat tienestinsä kotiin.
Eihän Gileadissa monellakaan miehellä mene hyvin. On vain rajattu valtaapitävien joukko, joilla enemmän oikeuksia. Ehkä keskiverto gileadilainen mies on kuin se puutarhuri/talonmieshahmo, jolla myös kontrolloitu elämä. Puun ja kuoren välissä yhtä lailla. Ja kapinoivat/toisinajattelijat joutuvat pakkotyöhön tai heidät hirtetään. Eli yhtä lailla kyllä länsimainen mieskin voi olla tyytyväinen siihen kohtaloonsa, että ei elä totalitaristisessa yhteiskunnassa.
Sen vuoksi tuo aiempi kommentti on niin absurdi ja osoittaa sen, että kommentoija ei ole katsonut sarjaa tai sitten miettinyt sen sisältöä tarkemmin.
Teillä naisilla ei taida olla mitään käsitystä siitä millainen elämä yksinäisellä tavismiehellä on. Se ei ole mitään voimaantumista yhdessä lenkillä tai kivoja lattehetkiä kaverin kanssa vaan juurikin sellaista yksinäistä puurtamista muiden eteen (verot, yläluokka, jne.) kuin sarjassa kuvattiin. Siksi yksinäiselle tavismiehelle on sama vaikka yhteiskunta olisi totalitaarinen, koska oma elämä ei muuttuisi. Mutta naisten kyllä muuttuisi...
Olenko ainut joka ei tykkää sarjasta? Pari kertaa olen koittanut katsoa, ahdistava.
Kirja päättyy jonkinlaiseen konventioon, jossa pohditaan naisten asemaa. Gilead on kaatunut, mutta naisten asema ei ihan tasa-arvoinen vielä ole.