Keskenmeno vertaistukea
Kertoisitko, kuinka pian tulit (jos tulit) keskenmenon jälkeen uudestaan raskaaksi? Menikö se raskaus onnistuneesti loppuun asti? Itsellä nyt kaksi keskenmenoa, ja mietin kestääkö psyyke enää kolmatta yritystä. 😦
Kommentit (9)
Mene gynelle. On lääke, joita voidaan käyttää keskenmenon ehkäisemiseksi, jos on ollut kaksi tai useampia keskenmenoja. Lisääntynyt hankittu tukostaipumus on tärkein hoidettavissa oleva aiheuttaja, silloin tutkitaan fosfolipidivasta-aineet. Ota käyttöön foolihappolisä.
Vierailija kirjoitti:
Tulin toisesta kierrosta keskenmenon jälkeen. Kaksi keskenmenoa peräkkäin, mutta kolmas meni ongelmitta loppuun saakka.
Aloin puhua noista keskenmenoista ääneen vasta kun kolmas raskaus oli hyvällä mallilla, ja silloin vasta kuulin monilta tutuilta että heilläkin on niitä ollut useita ennen lasten syntymiä tai niiden välissä. Hyvin tavallista se on, tuskin kannattaa jättää yrittämättä jos lapsia haluaa.
Kiitos ihana, tämä lohduttaa ja tuo toivoa.
❤ Joo en varmasti jätä yrittämättä seuraavaa, mutta se pelko vuodosta joka vessakäynnillä on tuskaa...
Vierailija kirjoitti:
Mene gynelle. On lääke, joita voidaan käyttää keskenmenon ehkäisemiseksi, jos on ollut kaksi tai useampia keskenmenoja. Lisääntynyt hankittu tukostaipumus on tärkein hoidettavissa oleva aiheuttaja, silloin tutkitaan fosfolipidivasta-aineet. Ota käyttöön foolihappolisä.
Mikä tämä lääke mahtaa olla? Joo, naistentaudeissa sanottiin että jos kävisi niin huonosti että kolmaskin keskenmeno, päästään tutkimuksiin.
Laiha lohtuni on se, että olen kuitenkin tullut kaksi kertaa raskaaksi ja molemmilla kerroilla raskaus on ollut kohdussa ja syke kuultu.
Tosiaan mene osaavalle gynelle sillä osa keskenmenoista voidaan estää oikealla hoidolla/lääkkeillä.
Minulla oli alkuraskauden km ja meni vuosi ennenkuin tulin uudestaan raskaaksi. Uusi raskaus oli tuulimunaraskaus ja se paljastui kun olin yksityisellä gynellä ultrassa. Kaavinta rv 11.
Pidimme kesän taukoa ja tulin raskaaksi syyskuussa. Oli verenvuotoa ja vauvan sydänäänet oli mitä sattuu. Raskautta ja vauvaa seurattiin tosi tarkasti. Rv 36 vauvan sydänäänet muuttui normaaliksi. Syntyi terve ja iso 4kg poika.
Löytyykö täältä ketään, joka olisi käynyt toistuvien keskenmenojen vuoksi tutkimuksissa? Löytyikö mitään?
Saitko jotain lääkkeellistä tukea seuraavaan raskauteen?
Vierailija kirjoitti:
Tosiaan mene osaavalle gynelle sillä osa keskenmenoista voidaan estää oikealla hoidolla/lääkkeillä.
Minulla oli alkuraskauden km ja meni vuosi ennenkuin tulin uudestaan raskaaksi. Uusi raskaus oli tuulimunaraskaus ja se paljastui kun olin yksityisellä gynellä ultrassa. Kaavinta rv 11.
Pidimme kesän taukoa ja tulin raskaaksi syyskuussa. Oli verenvuotoa ja vauvan sydänäänet oli mitä sattuu. Raskautta ja vauvaa seurattiin tosi tarkasti. Rv 36 vauvan sydänäänet muuttui normaaliksi. Syntyi terve ja iso 4kg poika.
Ihana kuulla
😊 t.ap
Minulla useampi vuosi sitten 3 peräkkäistä keskenmenoa. Kävin tutkimuksissa mm. verikokeissa, perinnöllisyysneuvonnassa, lääkärin tutkimuksissa. Mitään syytä ei löydetty. Kun tulin viimein raskaaksi keskenmenojen jälkeen yksityislääkäri määräsi ottamaan pienen annoksen aspiriinia heti raskauden alussa koska ilmeisesti jotain hyytymistaipumusta oli. Silloin oli joku uusi tutkimus menossa. Raskaus sujui ja lapsi syntyi. On erittäin tärkeää että sinulla on joku oma gynekologi joka tuntee asiasi ja jolta voi kysyä neuvoa mikäli joku asia huolestuttaa. Itseäni helpotti suuresti kun lääkäri sanoi että kyllä me sinulle vauva vielä saadaan. Tuo vessassakäyntipelko tuntuu kyllä tutulta. Voimia sinulle. 7
Minulla on 3 keskenmenoa takana. Ongelma on ollut siinä, etten ole edes tiennyt olevani raskaana ennen kuin on mennyt kesken. Joten ei tiedetä onko ollut tuulimunia vai mikä syynä. Keskenmenot tulleet siis 2012, 2016 ja 2018. Pisimmillään olen ollut arviolta 10-12vk, kun kesken on mennyt. Viimeisin keskenmeno tuli lokakuussa 2018.
Nyt olen raskaana rv11+4. Ultrattu on moneen kertaan, viimeksi eilen. Sikiö on siellä missä pitääkin, sydän sykkii ja on kehittynyt viikkojen aikana niinkuin pitää. Myönnän toki, että pelkään kovasti keskenmenoa enkä tiedä miten kestän jos tämäkin menee kesken. Mutta yritän ajatella positiivisesti ja olla ihan hirveästi stressaamatta.
Aloittajalle kovasti tsemppiä! Et ole yksin ☺️
Tulin toisesta kierrosta keskenmenon jälkeen. Kaksi keskenmenoa peräkkäin, mutta kolmas meni ongelmitta loppuun saakka.
Aloin puhua noista keskenmenoista ääneen vasta kun kolmas raskaus oli hyvällä mallilla, ja silloin vasta kuulin monilta tutuilta että heilläkin on niitä ollut useita ennen lasten syntymiä tai niiden välissä. Hyvin tavallista se on, tuskin kannattaa jättää yrittämättä jos lapsia haluaa.