Hevosonnettomuus
Kommentit (20)
Käytännön tietoa. Tiedän vain yhden syyn.
Käynnistä moottorisaha siinä vierellä.
Syynä hevosen potkimiseen on usein se, että hevonen säikähtää jotain. On olemassa myös hevosia, jotka osoittavat mieltään potkimalla, eivät välttämättä vihaisesti kohti, mutta ympärilleen, ja jos ei ole tottunut tarkkailemaan tällaisen hevosen elekieltä, voi saada osuman. Hevonen voi myös potkaista toista hevosta ja ihminen jää väliin. Hevonen voi myös tehdä äkillisiä liikkeitä, jolloin kavio osuu ihmiseen. Se, että hevonen hyökkää vihaisesti ihmistä päin, ei ole tavatonta, mutta harvinaista. Näihin hyökkäilyihinkin on olemassa eri syitä. Esim. tänä keväänä ponioripäivillä vuonohevosori kävi esittelijänsä kimppuun, kauhoi etusillaan alleen ja puri (tässä loukkaantui kaksi ihmistä, tilanteen vakavuuteen nähden lievästi). Tällaista orien käytöstä sattuu joskus. Tuo kyseinen ori oli kertoman mukaan äärimmäisen kiltti. Joskus hevonen voi kivun takia käydä ihmisen kimppuun.
Tässä nyt selitykset pähkinänkuoressa. Tuo kuollut tyttö oli kokenut hevosten kanssa, en osaa (saati halua) arvailla, mistä johtui. Mua on potkaissut lapsena kerran hevonen, ja silloin kyse säikähdyksestä. Onneksi ei sattunut mitään (mustelmaa ei tässä lasketa), ja tuon tapauksen myötä opin kunnolla ilmaisemaan hevoselle, kun olen sen takana, ja opetan tätä joka tilanteessa lapsillekin.
Ei välttämättä mitään. Minua potkaisi lapsena hevonen mahaan kun kävelin sen perässä. Äärimmäisen kiltti hevonen muuten, mutta yhtäkkiä tuli kaviosta. Varon aina hevosen takajalkoja vieläkin, ihan sama, kuinka kiltti hevonen on. Yksi hevonen myös inhosi koiraani ja tähtäili aina takajalka ilmassa ja yritti potkaista tosissaan. Kerran otti hampailla niskasta ja paiskasi koiran monta metriä. Ja kyseessä yli 50kg koira. Minua on myös lapsena hevonen nostanut samalla lailla ilmaan ja paiskannut menemään. Onneksi oli toppatakki ja otti rinnuksista kiinni eikä esim naamasta. Hevosen leikki on rajua välillä.
Vierailija kirjoitti:
Ei välttämättä mitään. Minua potkaisi lapsena hevonen mahaan kun kävelin sen perässä. Äärimmäisen kiltti hevonen muuten, mutta yhtäkkiä tuli kaviosta. Varon aina hevosen takajalkoja vieläkin, ihan sama, kuinka kiltti hevonen on. Yksi hevonen myös inhosi koiraani ja tähtäili aina takajalka ilmassa ja yritti potkaista tosissaan. Kerran otti hampailla niskasta ja paiskasi koiran monta metriä. Ja kyseessä yli 50kg koira. Minua on myös lapsena hevonen nostanut samalla lailla ilmaan ja paiskannut menemään. Onneksi oli toppatakki ja otti rinnuksista kiinni eikä esim naamasta. Hevosen leikki on rajua välillä.
Omaa syytäsi että potkaisi. Etkö tiedä, että juuri siitä syystä ei koskaan saa seisoa tai kävellä hevosen takana, koska ne voi potkaista? Ihan perus juttu...
Noin massiivisten eläinten kanssa vaan valitettavasti on olemassa vaaratekijänsä aina. Ei voi tietää tilannetta mut nuori ja paljon hevosia nähnyt tyttö voi olla liian luottavainen kun ilmeisesti kotitalli ollut kyseessä, aikuinen paremmin ymmärtää ja muistaa ton edellä mainitunkin turvallisuustekijän että aina täytyy pitää huoli että hevonen on tietoinen ihmisestä takanaan. Hevonen kun säikähtää tai ötökkä vaikka purasee sitä pahasta paikasta, niin sellasissakin tilanteissa voi kavio heilahtaa kohtalokkaasti :(
Hevpnen on eläin = arvaamaton. Siinä se. En menisi vapaaehtoisesti hevosen lähelle.
Hevoset ovat äärimmäisen tyhmiä vain saaliiksi ja makkaraksi kelpaavia elukoita!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omaa syytäsi että potkaisi. Etkö tiedä, että juuri siitä syystä ei koskaan saa seisoa tai kävellä hevosen takana, koska ne voi potkaista? Ihan perus juttu...
Itseasiassa kävelin hevosen sivussa niin takana että ei olisi pitänyt yltää potkaisemaan. Ihan takanahan kannattaisi olla niin jos potkaisee, ei saa voimaa potkuun. Hevosella myös pidetään etujalkaa ylhäällä jos takana on pakko olla; ei voi potkia kun on jo etunen ylhäällä. Monta kertaa ollut kyllä hengenlähtö lähellä näiden kanssa. Mm hevonen kaatunut ja jäin alle, kylkiluita poikki, aivotärähdys. Puhumattakaan liikenteen seassa poukkoilusta ja pillastumisista.
Ihmiset tykkävät tahallaan unohtaa koska heillä ei ole historiaa.
Ihmiset tykkävät unohtaa että hevonen ennen kuin maapallon ilmasto oli erillainen ja ei ollut kuin ihmisiä metsässä 35-10 000 vuotta sitten.
Ihmiset tykkävät unohtaa että hevoset tekivät ihmisille soita josta sai parasta juomavettä. Hevoset laiduntavat soita luonnossa kuin he ovat vapaana luonnossa oman perheen parissa ilman muita ja ilman pedofiliaá.
Jos eläin osaa tehdä vettä ihmiselle luonnossa niin se ei ole eläin silloin se on koira, dog, horse, hevonen... aika tismalleen.... tälläiseen historiaan ollaan katkeria ja yritetään pedofilialla ja CERN:llä luoda elämää kámeleille ja chimpanzzeile.
Please. Hoitakaa mun hevosta. Jos ette hoida minun hevosta....
Minulla on hevonen ketä osaa puhua.
Hevonen osaa puhua.
Vannon isäni pääni kautta että hevonen on puhunut ihmiselle ja chimpanzzi verilinja on niin katkera tästä että he haluavat tuhota kameleillá kaikkien hevosten sielut. CERN on ihmiskunnan pahuuden lähde.
Vierailija kirjoitti:
Please. Hoitakaa mun hevosta. Jos ette hoida minun hevosta....
Minulla on hevonen ketä osaa puhua.
Hevonen osaa puhua.
Vannon isäni pääni kautta että hevonen on puhunut ihmiselle ja chimpanzzi verilinja on niin katkera tästä että he haluavat tuhota kameleillá kaikkien hevosten sielut. CERN on ihmiskunnan pahuuden lähde.
Linnuista puhumattakaan.
Hevonen ja lintu. Ihminen ja lintu ovat lentäneet yhdessä. Hevonen ja lintu ovat lentäneet yhdessä. Onko, oliko ja miksi chimpanzzilla lentoja andien condoreiden kanssa kuin historia on nyt juuri sitä mitä näet?
Saako chimpanzzi afrikasta lentää linnun kanssa? Pelkään että vastauksia tulee ídiootisťa tahallisesta mořàalittomuuden íđiotismistä.
Kolme tavallisinta
- säikähtää
- vahingossa
- tahallaan.
Kaikki on koettu ja selvitty mustelmille ja muutamalla tikillä. Tavallisin on säikähtäminen, eli vaikkapa laitumella kohti juoksevaa lasta on potkaissut. Vanhingossa voi potku sattu, kun hevonen hypähtelee silkasta elämisen ilosta ja oikoo takajalkojaan. Tahallaan harvemmin, mutta silloin on kyseessä oikeasti vihainen tai kiusattu hevonen.
Sopii miettiä, onko elämä silloin edes elämisen arvoista, jos se on pelkkää varomista ja pelkäämistä. Jokainen väistämättä kuolee kerran, ja kaikesta suuresta varomisesta huolimatta sattuu kohtalokkaita vahinkoja.
Yleisin syy on oman kokemuksen perusteella säikähdys. Toiseksi yleisin syy hevosen leikki
Hevosen arvaamaton käytös voi olla kohtalokasta. On monta syytä potkaista, se voi säikähtää tai muuten vaan olla ilkeä. Yllättävän usein näkee kuitenkin että hevonen potkii kivusta, jos sama hevonen potkii niin olisi ehkä viisasta tarkistaa se että kaikki on kunnossa🤔
Haxd
Syitä on monia mutta tässä muutama:
- säikähtäminen
- vahingossa
- Tahalleen
- Leikillä
- Kivusta
Haxd
Vierailija kirjoitti:
Käytännön tietoa. Tiedän vain yhden syyn.
Mikä se syy on, säikähtäminen? Joo, varmaan oikein, mutta hevosen säikähtämiseen on miljoona syytä, kuten puusta putoava lehti, ruohikossa pomppiva sammakko, matalalla lentävä hävittäjä ym.
Meillä on muitakin syitä tiedossa ja aika kattavasti ne on tähän mennessä lueteltu.
Kato Googlesta