Miten selviytyä arjesta 3v uhmaikäisen kanssa, joka ei puhu kunnolla...?
Ihan kun pelkkä uhmaikä ei olisi jo tarpeeksi....
Joka päivä vääntämistä, huutoa, itkua. Tämän lisäksi 3v ei puhu kunnolla, joka tuottaa entisestään jo ongelmia.
Poika ei osaa ilmaista itseään, mikä harmittaa. Enkä itse ymmärrä mistä kenkä puristaa, kun yhteinen kommunikointi ei toimi.
Olemme jonossa puheterapiaan...
Miten selviytyä tästä arjesta....?
Kommentit (4)
Papunetistä voi tulostaa kuvia arjen avuksi. Kuvita kaikki rutiinit ja muutenkin ota käyttöön selkeät rutiinit kaikkeen toimintaan.
Itse olen huomannut, että harmistuksia tulee vähemmän kun lapsi saa vähän päättää itse asioita esim. minkä kahdesta paidasta ottaa, kummat kengät valitsee jne.
Meillä on 3,5v, joka ei puhu kuin muutamia sanoja, puhetta ymmärtää. Pahin uhma oli viime vuonna 2v-3v välillä, joten se on tällä erää helpottanut. Kaikista raskainta on minusta se, kun lapsi repii minua jatkuvasti, kun haluaa minut mukaan että voi näyttää, mitä tahtoo. Ongelma on siinä, että olen erityisherkkä, jonka tajusin vasta viime vuonna kun näistä alettiin puhua, enkä ole oikein koskaan sietänyt sitä, että minuun kosketaan.
Meillä oli pieni pätkä puheterapiaa kunnallisella puolella alkuvuonna, sitten kävimme foniatrilla ja nyt odotamme kutsua neurologille. Tänään alkoi myös puheterapia yksityisellä firmalla ja alkoi olla jo pientä edistystä, mitä on kyllä tapahtunut jo pari viime viikkoa ihan itsellään. Lapsi sanoo muutamia sanoja epäselvästi, mutta toivottavasti alkaa pian puhua. Tämä voi olla perinnöllistä, koska lapsikaan ei pidä siitä, että häneen kosketaan jos ei itse tule syliin tmv. ja minä aloin puhua vasta 5-vuotiaana.
Jos olette nyt jonossa terapiaan, teidän pitäisi olla aika jonon kärjessä, kun ikää on noin paljon jo. Kun me olimme jonossa, pääsimme siitä parin viikon päästä jo arvioon kunnalliselle puolelle, koska lapsella oli ikää 3v eiklä sanonut kuin muutamia sanoja.
Ai niin, kuvakortit helpottavat paljon. Tulosta kuvia, joissa on jokin esine, ruoka tmv. Esim. auto, rusina, viinirypäle, jokin lelu jne. Sitten aina sen kortin antaessa saa siinä olevan tavaran. Kannattaa valita todella mieleisiä juttuja, että jaksaa keskittyä siihen.
Meillä on esim. saippuakuplille kuvia, joissa on kuplien kuvia. Lapsi hakee ne itse tasolta ja tuo minulle. Sitten puhalletaan kuplia, aina kun antaa minulle sellaisen kuvan. Tätä on sovellettu myös leluihin, auton kuvalla saa auto lelun, hedelmien kuvalla hedelmä lelun lajittelu peliin jne.
-3
Kuvat avuksi ja tukiviittomat