Perusterveydenhuolto - vähäosaiset, huono-osaiset, työttömät, eläkeläiset?
Kenelle perusterveydenhuolto on tarkoitettu? Hiljattain Hesarissa oli juttu työterveyshuollosta. Se jos mikä rajaa ihmiset hyvä- tai huono-osaisiin. Työttömien leimaaminen on terveyskeskuksissa suurta. Esimerkki kotipaikkakunnaltani: minulta on poikkeuksetta kyselty terveyskeskuksessa aikaa varatessani että kuulunko työterveyshuollon piiriin. Koen kyselyn loukkaavaksi, kun joudun sanomaan että en. Olen työtön opettaja.
Yksikään tuttavistani ei käytä perusterveydenhuollon palveluja. He käyttävät joko työterveyshuollon palvelua tai menevät yksityiselle lääkärille. Etenkin naisopettajat eivät todellakaan mene terveyskeskuksiin esim. gynen asioissa. SIIS aivan kaikki tuntamani työssäkäyvät naiset menevät yksityislääkäreille.
Tämä on hullu järjestelmä.
Kommentit (3)
Mitä hullua siinä on, että köyhille ja työttömillekin on terveyspalveluita, ja vieläpä laadukkaita sellaisia?
Jos terveyskeskusta ei olisi, mihin sinä menisit? Hullu järjestelmä, tosiaan...
Missä on hippejä ja hamppua, siellä tarvitaan Nokian kumipamppua
Työterveyshuoltoni on terveyskeskuksessa. Siellä on työntekijät, eläkeläiset, työttömät, narkkarit ja pultsarit iloisesti sekaisin.
Miten niin? Itse olen julkiselta puolelta saanut kaiken terveydenhoidon ihan perusasioista sydänleikkaukseen, ym. Jopa aikuisena minulta oijottiin hampaita yliopistollisessa sairaalassa.