Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Elämä alkoholistin kanssa

Vierailija
09.06.2019 |

Kaipaisin apua, mitä tekisitte kyseisessä tilanteessa?
Olemme olleet miehen kanssa yhdessä kohta 14 vuotta, on omakotitalo ja kohta vuoden vanha lapsi ja jouluna olisi tulossa toinen.
Koen että halutaan nykyään elämältä ihan eri asioita. Miehen alkoholin käyttö ahdistaa mua koko ajan entistä enemmän, tuntuu että jatkuvasti vaan riidellään ja en nää enää mitään hyvää koko ihmisessä. On hänessä paljon myös hyvää ja sen takia oon yrittänyt aina tsempata ja jatkaa, en haluaisi heittää sitä kaikkea hyvää ja 14 vuotta menemäänkään. Mutta jos aina viikonloppuisin joutuu pettymään ja itkemään toisen alkoholin käyttöä, onko se enää normaalia? Vaikka arki sinänsä olisi muuten ihan hyvää?
Mieheni on aina käyttänyt paljon alkoholia, mutta tuntuu että ihan viime vuosina se on kehittynyt pakkomielteeksi. Rentoutua ei voi ilman olutta. Häntä ei kiinnosta esim. lähteä perheenä lomalle, koska mitä siellä tekee jos ei voi ottaa olutta.. Oon ollut aika huonossa kunnossa ja väsynyt nyt alkuraskaudessa. Mies on mennyt viikonloppuja ystävien kanssa. Firman juhlissa hän kaatui polkupyörällä, hävitti tavaransa eikä vastannut mulle puhelimeen ennen kuin seuraavana päivänä kello kahdelta kun löysi puhelimensa. Tästä tuli kova riita ja hän lupasi että näyttää minulle, että osaa juoda sivistyneesti, kun meidät oli kutsuttu yhteisten ystävien juhliin tänä viikonloppuna. Esikoisemme meni ensimmäistä kertaa hoitoon ja menimme juhliin yhdessä. Lähdin puolen yön aikaan autolla kotiin, mies halusi vielä jäädä ja sovimme että hän jää juhlapaikalle yöksi. Aamulla soitin ja kuulin että hän oli mennyt baariin, nähnyt muita ystäviään ja viettänyt heidän kanssaan aikaa aamu kuuteen. Olin tosi vihainen ja läksin yksin hakemaan esikoista hoidosta että hän saisi vähän nukkua. Menin hakemaan häntä lapsen kanssa kahdelta päivällä ja hän istui terassilla kavereidensa kanssa ja oli juonut muutaman oluen. Oli selvästi päihtynyt. Omasta mielestään hänellä ei ole mitään ongelmaa alkoholin kanssa. Meille tuli tästä hirveä riita taas. Hän ei kuvitellut että tekee mitään väärää koska oli vapaa ilta ja lapsi oli hoidossa.
En haluaisi riistää lapsilta ydinperhettä, mutta tuntuu etten voi elää näin onnettomana. Olen toivonut että asiat muuttuisi, mutta en usko siihen. En näe miestäni enää haluttavana, haluan aivan erilaisen elämän. Pelkään lomia ja viikonloppuja. Miehen mielestä on normaalia ottaa muutama olut. Hänelle pari on vaikka 10 olutta. Minä haluaisin tehdä perheenä yhdessä asioita, matkustella, viettää kesälauantaita grillaillen ja leikkien omalla pihalla. Meillä olisi kaikki edellytykset olla tosi onnellinen perhe, mutta mieheni alkoholin käyttö tekee minut todella onnettomaksi. En voi nauttia vapaa ajasta, ja tämä alkaa heijastua myös arkeen koska mieleeni nousee koko ajan mielikuvat hänestä humalassa ja en halua että se ihminen edes koskee minuun. Olen äärettömän pettynyt itseeni, että en ole onnistunut tekemään lapsilleni onnellista perhettä. En ikinä haluaisi, että he joutuvat elämään kahdessa kodissa. Mutta voinko uhrata oman onneni?

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
09.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kalja ja ryyppääminen tulee aina olemaan tärkeämpää kuin sinä ja perhe-elämä. Suuttumisella, itkemällä

tai nalkuttamalla et sitä saa muuttumaan. Vain jos mies itse haluaa lopettaa juomisen se loppuu.

Miksi ihmeessä teit toisen lapsen tuohon tilanteeseen joka on kuitenkin jo kauan jatkunut? Et kai kuvitellut

että se saa miehen muuttumaan? No ikävä kyllä se on nyt myöhäistä ja olet ainakin käytännössä kahden

pienen yksinhuoltaja kun "miehelle" kalja ja kaverit on tärkeämpiä. Olen pahoillani puolestasi!

Vierailija
2/14 |
09.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suht samassa tilanteessa, lapsia ei tosin ole. Vaikea tilanne.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
09.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehesi on alkoholisti, kannattaa lukea asiatietoa kyseisestä sairaudesta. Alkoholistien läheisille on myös tukiryhmiä. Niin kuin aikaisempi kommentoija totesi, miehesi lopettaa juomisen vain jos itse haluaa ja viina tulee olemaan numero yksi loppuun asti jollei lopeta. Helvetillinen tilanne joka muuttuu ajan kanssa vielä pahemmaksi, olen pahoillani perheesi ja sinun puolestasi.

Vierailija
4/14 |
09.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit miettiä kumpi on lasten kannalta parempi. Riistää heiltä ydinperhe vai tarjota heille alkoholistiperhe, jossa kaikki kärsivät.

Vierailija
5/14 |
09.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä teekään lapsia

tuohon tilanteeseen kärsimään! Mieti vakavasti paljonko olet itse valmis kestämään ja joustamaan omasta

hyvinvoinnistasi alkoholistin kanssa.

Vierailija
6/14 |
09.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietipä nyt vielä: kumpi on pahempi, "riistää lapsilta ydinperhe" vai se, että he joutuvat elämään juopon isän kanssa? Tuo tauti ei tuosta ainakaan parempaan suuntaan mene, ellei mies hakeudu hoitoon. Mitään ydinperhettä tai parisuhdetta ei alkoholistin kanssa oikeastaan ole olemassa. Alkoholi on aina ykkönen eikä hän ota vastuuta eikä ole läsnä niinkuin isän ja puolison kuuluisi. Laita kova kovaa vastaan: sano että lähdet lasten kanssa lätkimään jos ei myönnä ongelmaa ja hae siihen apua.

Vierailija
7/14 |
09.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikea varmasti, mutta silti tiedät kyllä sisimmässäsi oikean ratkaisun, eikö? Joko mies hoitoon tai ero.

Vierailija
8/14 |
09.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää hiton läheisriippuvaiset marttyyrit pilatko lastenne elämää roikkumalla noissa juopoissa. Avatkaa silmänne!

Vierailija
9/14 |
09.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

NalkuttajaVaimo! Mies saa ottaa olutta jos haluaa. Vaimon tehtävä on aina ollut hoitaa keittiö ja lapset, mikä nyt on muuttunut?

Vierailija
10/14 |
09.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanot, että olet pahoillasi, ettet voinut tarjota lapsillesi onnellista perhettä. Vielähän sä voit! Ilman juoppoa isää.

Vierailija
11/14 |
09.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanot, että olet pahoillasi, ettet voinut tarjota lapsillesi onnellista perhettä. Vielähän sä voit! Ilman juoppoa isää.

Ainoa joka ei ole onnellinen on nalkuttajaVaimo.

Vierailija
12/14 |
09.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista. Niin olen itsekin miettinyt, että olenko tehnyt suuren virheen kun olen mennyt hänen kanssaan naimisiin ja tehnyt lapsia. Jotenkin tilanne on koko ajan ajautunut pahemmaksi. Olen aina antanut anteeksi, koska hän on muuten ihana ihminen. Olen kai jotenkin toivonut että ehkä asiat muuttuu. Ja myös epäillyt olenko itse liian tiukka asiassa. Mies ei koskaan huuda, ole väkivaltainen tai mitään vaikka juo vaan siis aina ystävällinen ja auttavainen ja meillä on paljon yhteisiä mielenkiinnon kohteita. Esimerkiksi liikutaan luonnossa yhdessä ja retkeillään paljon.

Mutta vaikka hän kuinka lupaa että ottaa vain yhden oluen, hän haluaa toisen ja kohta on juonut jo kuusi. Omasta mielestään se ei haittaa esim. lapsen hoitoa, koska ei koe olevansa mitenkään humalassa. Itse olen eri mieltä. Jotenkin kun itse ollut selvinpäin kohta pari vuotta, niin koko ajan entistä enemmän ärsyttää pienikin määrä alkoholia. Haluaisin viettää viikonloppuja selvin päin perheenä.

Vierailija
13/14 |
09.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa lukea Christerin blogit Uudesta Suomesta. Hän selittää omakohtaisesti mitä alkoholismi on. Uskon että ap löytää samat asiat miehestään.

http://christerschoultz.puheenvuoro.uusisuomi.fi/276494-ovatko-oman-lap…

Lue myös muut blogit, yllä linkki yhteen niistä.

Vierailija
14/14 |
09.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei: jos tilanne jatkuu noin, että miehesi juo ja päätät erota, et ”riistäisi lapsilta ydinperhettä”, vaan pelastaisit heidät alkoholistiperheeltä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi kahdeksan