Vinkkejä uudelle sijaiselle päiväkotiin?
Sain sijaisuuden, olen vielä opiskelija eikä kokemusta ole vielä paljoa. Olen aiemmin ollut sijaisena, joten tiedän että uutena hoitajana jota lapset eivät tiedä etukäteen minun täytyisi pystyä luoda oma auktoriteetti, lapset testaavat tosi paljon eivätkä edes kuuntele, kun tietävät että olen uusi. Kuinka otan paikkani siinä kun on kova hälinä ja ympäristö estää minua keskittymästä? Tuntuu että puhun mitä sattuu kun niin paljon tapahtuu, ei kuule omia ajatuksiaan.
Muiden kasvattajien työ näyttää helpolta ja luo paineita vaikka tiedän etten voi olla heti hyvä. Tuntuu etten oikein osaa tasapainotella hauskanpidon ja kasvattamisen välillä, lapset eivät enää kuuntele minua jos hellitän hetkeksi ja hassuttelen heidän kanssaan. Tai sitten olen vain itse hukassa ja otan asemani liian vakavasti.
Olisiko jotain vinkkejä tai huomioita? Osaako joku sanoa teenkö ehkä heti jonkun virheen lasten kanssa? Tätä ei opeteta koulussa, eivätkä muut kasvattajat oikeastaan perehdytä minua koskaan kun kyse on niin lyhyistä pätkistä. Ei ole kovin helppoa mennä uutena tuollaiseen työhön kerta toisensa jälkeen.
En ole päivittäin lasten kanssa tekemisissä joten lastenhoito ei tule selkärangasta vielä. Jännittää saanko lapset tottelemaan, tahtoisin suoriutua hyvin.
Kommentit (2)
Sinun pitää osoittaa lapsille heti alkuun paikkasi hierarkiassa, alistua päiväkodinjohtajalle ja heittää lapsien keskuudesta suurin häirikkö ikkunasta.
Otat liian vakavasti. Päiväkodissa on tietty rytmi mitä noudatetaan, mikä helpottaa arjen sujumista. Asiat kannattaa opettaa leikin kautta ja hassuttelu on sallittua. Jokaisella on oma tapansa opettaa. Keskustele työkavereiden kanssa ja kiinnitä huomiota heidän tapoihinsa ja ota käyttöön niitä tapoja mitkä on sinulle sopivia.