Ystäväporukan "myrkyttäjä" joka loukkaa jatkuvasti muita, tahallaan tai tajuamattaan
Olemme vähän alle kolmekymppisiä naisia ja sama porukka ollut kasassa yläasteelta saakka. Porukkaan kuuluu kuitenkin yksi, joka loukkaa muita. Välillä niin, ettei itsekään tunnu tajuavan käytöstään. Esimerkiksi voi sanoa "toi mekko olisi tosi kaunis sun päällä jos sä olisit laihempi" tai "Sun mies on kyllä tosi komea, vähän ihmettelen että se tyytyi suhun"
Otin asian varovasti puheeksi muiden kavereiden kanssa silloin kun tämä "myrkyttäj" ei ollut paikalla enkä ollut suinkaan ainoa joka on huomannut asian. Selvisi että esimerkiksi vähän pyöreä ystäväni ei lähtenyt loukkauksien pelossa mukaan kylpyläreissullemme. Yksi kertoi, että suunnittelee asunsa aina sen mukaan mistä tulisi mahdollisimman vähän sanomista. Minä jätin mainitsematta, että kävin kasvohoidossa. Ihan vaan siksi että tämä ihminen olisi varmaan keksinyt siitäkin jotain loukkaavaa.
Mietimme miten ottaa porukalla puheeksi tämä asia ilman että tämä ihminen kokee sen hyökkäyksenä? Kaikki vinkit otetaan vastaan.
Kommentit (15)
Hyökkäys on paras puolustus. Joka kerta kun hän loukkaa, kysytte häneltä miksi hän loukkaa? Hän kieltää ja vastaatte, etteikö se mitä hän sanoi muka ole loukkaava hänestä? Ja kerrotte vastaavan esimerkin hänestä. Näin opetatte häntä vähitellen itse näkemään ja kuulemaan sitä hänen omaa puhetta.
Kannattaa puhua tökerölle ystävälle asiasta suoraan. Kun kukaan ei ikinä anna negatiivista palautetta, niin hän elää varmaan harhassa, että muut eivät pahastu. En oikein usko, että kaverin tökeryyteen voisi mikään muu auttaa kuin osoitus siitä, että hän loukkaa käytöksellään muita. Kun ei itse muuten näytä tajuavan.
Minusta muiden tehtävä on puuttua tähän esim. tämä loukkaajaa sanoo ap:lle, että kylläpäs se kasvohoito olikin sinulle tarpeen, niin muiden tehtävä on todeta, että sanoitpa tosi rumasti, ei noin voi sanoa toiselle. Luulen, että tämä kaverisi kuvittelee olevansa rehellinen ja suoraselkäinen ja on ehkä jopa ylpeä siitä, ettei sano valkoisia valheita. Hän ei tajua, ettei tarvitse sanoa yhtään mitään, jos ei pysty sanomaan mitään kivaa. Lisäksi nämä "mekko olisi kiva, jos olisit laihempi" -kommentit eivät edes ole rehellisiä, koska mekko on kiva riippumatta siitä, kuka sitä pitää ja totta, se voisi näyttää laihemman päällä vielä paremmalta mutta se on asia, jota ei kenenkään tarvitse sanoa. Enemmänkin nämä ilkeilyt ovat osoitus kateellisuudesta, koska kateellisen ihmisen pitää sanoa aina jonkun kehun perään ilkeilyn.
Toisen käytöstä voi muuttaa vain niin, että puuttuu ikäviin kommentteihin heti. Suomalaisilla on ikävä tapa olla hiljaa tilanteissa, joissa on pahoittanut mielensä, ja sitten valittaa selän takana. Miten sosiaalisesti kömpelö voi ikinä oppia, jos hänelle ei tarjota mahdollisuutta parantaa käytöstään! Kun ystävä töksäyttää jotain, sanot, että et ymmärrä, mitä hän tarkoittaa kommentillaan, voisiko hän selittää sen. Tämä toimii muuten tosi hyvin seksistisiin ja rasistisiin kommentteihin esimerkiksi työpaikalla. Voit myös sanoa, että sinusta vaikkapa paino tai ulkonäkö yleensä ei ole asia, josta tarvitsisi esittää ääneen kommentteja. Tuossa ystävän komea mies -esimerkissä olisi voinut sanoa, että sinusta pari vaikuttaa tosi hyvin sopivan yhteen, että et ymmärrä, mitä ystävä tarkoittaa. Kun töksäyttelijä huomaa jäävänsä yksin kielteisen kommenttinsa kanssa, saattaa hän tajuta, miten typerästi sanoi.
Pidättekö henkilöstä muuten? Jos kyllä, niin toimisin ketjun vinkkien mukaan. Jos ette, niin heivaisin vain yhdessä pois koko porukasta.
Inhoan tuollaista käytöstä mutta jälkikäteen mietittyäni huomaan tehneeni itse samaa isossa porukassa. Se on kuin alitajuinen laumassa toimimisen tapa. Kotoa opittu ehkä.
Kuulostaapa tutulta. Eräs entinen tuttavani teki tuota ja jos hänelle huomautti asiasta, alkoi naureskella ja heitti koko homman heti vitsiksi. Ei koskaan pahoitellut sanomisiaan vaikka varmasti tiesi loukanneensa. Jos hänelle joskus heitti jotain vastaavaa kommenttia takaisin, voi luoja sitä suuttumuksen määrää!
Kyseisen ihmisen kanssa en ole enää missään tekemisissä. Tuo on yksi syy miksi.
Minulla on vähän samanlainen työkaveri. Hän vielä naamioi kuittailut kehuiksi tyyliin "mä niin ihailen sitä, miten kiloistasi huolimatta kannat itsesi" tai "on mahtavaa, miten sä jaksat vielä tuossa iässä heilua joka viikonloppu baareissa". Hän on itse hyvin ulkonäkökeskeinen ja hänellä on mitä ilmeisimmin äärimmäisen heikko itsetunto. Hän janoaa sitä, että hänen ulkonäköään kommentoitaisiin koko ajan, eikä tajua, että kaikki eivät ole samalla tavalla persoja huomiolle ja kehuille tai esimerkiksi ole jatkuvalla laihdutuskuurilla. Minun käy häntä lähinnä sääliksi.
Täällä samanlainen tilanne pienessä ryhmässä, eräs henkilö liittyi porukkaan viime vuonna ja yhteishenki on sitä myöten valunut viemäristä alas. Minulla ei juurikaan ole ollut ongelmia ihmisten kanssa, sopeudun hyvin, kohtelen kaikkia ystävällisesti ja hyväksyn jokaisen sellaisena kuin on. Tämä henkilö on kuitenkin tehnyt sen mahdottomaksi, pakko myöntää. On erittäin passiivis- aggressiivinen, loukkaava ja vähättelevä. Ja inho tuntuu nimenomaan jostain tuntemattomasta syystä kohdistuvan eniten minuun.
Jaksoin tätä jonkin aikaa, mutta en enää. Niin huono fiilis on nyt tullut viime aikoina ja pelkkä ajatus on alkanut ahdistamaan, miksi vapaaehtoisesti viettäisin aikaa tuollaisen ihmisen kanssa? Meillä siis treeniryhmä, jossa yhteispelin pitäisi todella toimia.
Ikävää on että muutkin on tämän huomanneet, mutta kukaan ei sano mitään. En tosin usko että tästä voitaisiin ryhmän kesken asiallisesti keskustella, on niin itsekeskeinen ja asenteen omaava ihminen että todennäköisin vaihtoehto on varmaan, että lähtisi sitten lopullisesti.
Kerran aiemmin olen samanlaisen ihmisen kanssa ollut tekemisissä, jännä kyllä miten yhdellä voi olla niin suuri vaikutus. Miten voikaan huokua negatiivisuutta sillä tavalla ja myrkyttää ilmapiirin ihan totaalisesti.
Vinkkejä ei ollut antaa, mutta kiitos että sain hieman purettua omia fiiliksiä aiheeseen liittyen...
Entinen työkaveri oli juuri tuollainen. Muistan kuinka tulin taloon ujona epävarmana parikymppisenä. Pikkujouluissa tämä ankeuttaja pisti kaikkensa peliin pilatakseen muiden illan. Muut työkaverit kehuivat mekkoani ja tämä nainen koki jostain syystä tarpeelliseksi alkaa nauramaan pilkallisesti ja sanoi "Miks te hei tommosta valehtelette" kaikki katselivat vaivaantuneena varpaisiinsa ja minä itkin koko kotimatkan.
Kasvata selkäranka ja sanoa asiasta suoraan. Jos ihminen päästelee jatkuvasti tuollaista suustaan, sillä ei ole hitusvinkulankaan väliä kokeeko hän sen hyökkäävänä. Sitä saa mitä tilaa. Seuraavan kerran kun kyseinen ihminen möläyttää jotain vastaavaa, sano seuraavaa:
"Kuuletko sä yhtään mitä sun suusta tulee? Yritätkö sä tahallasi olla inhottava, vai etkö sä muka oikeasti ymmärrä kuinka törkeästi sä sanot?"
Mutta ihan vakavasti puhuen, heivatkaa tuollainen ihminen porukasta. Antaisin ehkä 5% todennäköisyyden sille, että hän on joku autisti-asperger ilman filtteriä ja 95% todennäköisyyden sille, että hän on narsistinen ihmisperse joka purkaa pahaa oloaan muihin piilovittuilulla.
Voisin lyödä jopa rahaa likoon, että kun hänen pannaan käytöksestään tilille, reaktio on täysin ylimitoitettu järkytys, loukkaantuminen ja syyllistäminen. Ihan oikeasti, naiset - teidän pitäisi nähdä paremmin toisten naisten hevonpaskan läpi!
Vierailija kirjoitti:
Toisen käytöstä voi muuttaa vain niin, että puuttuu ikäviin kommentteihin heti. Suomalaisilla on ikävä tapa olla hiljaa tilanteissa, joissa on pahoittanut mielensä, ja sitten valittaa selän takana. Miten sosiaalisesti kömpelö voi ikinä oppia, jos hänelle ei tarjota mahdollisuutta parantaa käytöstään! Kun ystävä töksäyttää jotain, sanot, että et ymmärrä, mitä hän tarkoittaa kommentillaan, voisiko hän selittää sen. Tämä toimii muuten tosi hyvin seksistisiin ja rasistisiin kommentteihin esimerkiksi työpaikalla. Voit myös sanoa, että sinusta vaikkapa paino tai ulkonäkö yleensä ei ole asia, josta tarvitsisi esittää ääneen kommentteja. Tuossa ystävän komea mies -esimerkissä olisi voinut sanoa, että sinusta pari vaikuttaa tosi hyvin sopivan yhteen, että et ymmärrä, mitä ystävä tarkoittaa. Kun töksäyttelijä huomaa jäävänsä yksin kielteisen kommenttinsa kanssa, saattaa hän tajuta, miten typerästi sanoi.
Jos joku sanoo, että pari vaikuttaa tosi hyvin sopivan yhteen, niin töksäyttelijä ei varmaan siitä tajua yhtään mitään.
Asia pitää oikeasti selittää avaavasti.
Tiedän tämän, koska olen itse tosi huono tajuamaan tuollaisia "vihjeitä". Saatan vain ihmetellä, miksi ihmiset ovat yhtä mieltä asiasta, jonka näen ihan toisin.
Miksi oikein pidätte tuollaista ystävänä? Ja miten heikot itsetunnot teillä muilla on, jos alistutte yhden kusipään heittojen pelossa suunnittelemaan hänen mukaansa pukeutumista, menoja jne? Eikö olisi helpompaa heittää tuo porukasta pihalle? Itselläni on kokemusta vastaavasta kaverista alle parikymppisenä. Tyttö oli selkeästi epävarma itsestään ja hänessä oli selviä narsistisia piirteitä, minkä vuoksi hän myös oikein hakeutui mahdollisimman alistettavien ja epävarmojen ihmisten seuraan jotka eivät uskaltaneet ojentaa häntä. Puhuimme hänelle asiasta suoraan oikein interventio-tyyliin ja kun hän ei siltikään lopettanut eikä osannut kunnioittaa ”ystäviään”, laitoin välit poikki. Tuo on yksi parhaista päätöksistä joita olen ikinä tehnyt ja rima sille, minkälaista kohtelua ja puheita ihmisiltä sietää nousi ainakin itselläni pysyvästi. Älkää olko noin tossuja, vaan joko ryhmänä puhutte hänelle järkeä tai loukkaatte takaisin. Jos ei auta, tyyppi ulos. Aikuiset ihmiset, nyt vähän itsekunnioitusta ja rajoja! Ei kukaan teistä varmastikaan ansaitse tuollaista...
Kuulostaa ihan että olette löytäneet joukkoonne aspbergerin jos hän loukkaa muita tajuamattaan mitä tekee? Lueppa vähän netistä tietoa, sopiiko ystäväänne? Jos on aspberger niin älkää vaan hylätkö. Ei ne jutut ole tarkoitus loukata. Ei se ihminen oikeasti tajua sosiaalisia käyttäytymisjuttuja. Tajuaa kylläkin jos kaikki kaverit yhtäkkiä hylkää...