Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pitääkö nuorella olla säästöjä omilleen muuttaessa?

Vierailija
08.06.2019 |

Paljonko?

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
08.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää olla.

Vierailija
2/19 |
08.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä säästöt helpottaa itsenäisen elämän alkua.

Esim. 2000-5000 e, riittää hyvin sillä oletuksella ettei kaikkea tarvi ostaa heti uuteen kotiin (saa vanhemmilta/muilta läheisiltä joko uutta tai vanhaa mukaan), vanhemmat on valmiit auttamaan alkuun (maksaa esim. vakuutukset, maksaa/lainaa vuokravakuuden) ja on jotain tuloa tiedossa (opintotuki, palkka).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
08.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmasti auttaa jos on. Kaikilla ei varmasti ole. Itselläni oli ja se helpotti paljon alkuun pääsyä. Ja olen opettanut lapseni säästämään joten heillä on jo jonkin verran nyt säästöjä odottamassa omilleen muuttoa.

Vierailija
4/19 |
08.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata olla. Toimeentulotukea saa ripeämmin, kun ei ole euroakaan omaa rahaa.

Tämä havainto asiakkaitteni osalta, omat lapset on vasta alakouluiässä. Kun 18v ikäinen rahaton muuttaa pois kotoa, on turvaverkko aika lailla kattava.

Vierailija
5/19 |
08.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kannata olla. Toimeentulotukea saa ripeämmin, kun ei ole euroakaan omaa rahaa.

Tämä havainto asiakkaitteni osalta, omat lapset on vasta alakouluiässä. Kun 18v ikäinen rahaton muuttaa pois kotoa, on turvaverkko aika lailla kattava.

Juuri tämä minusta nyky-yhteiskunnassa mättää. kaikki pyrkivät maksimoimaan tukien käytön, jopa laittomin keinoin.

vastaavati itse aiheeseen. Ei PIDÄ olla, AUTTAA kyllä.

Vierailija
6/19 |
08.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harvemmin niitä on ellei ole ollut kesätyöpaikkaa josta säästöjä saa.

Vierailija
7/19 |
08.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu ihan kaikesta: maksaako vanhemmat vai saako tukia, miten kallis asunto, paljon pitää ostaa uusia tavaroita jne. Minä muutin nollasäästöillä lukion perässä ja vanhemmat maksoivat ihan kaiken.

Vierailija
8/19 |
08.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa olla ja viimeistään nuoria pitäisi opettaa tavoitteelliseen säästämiseen. Ihan jo sen vuoksi, että mahdollisiin yllättävin menoihin on puskuria. Ja tosiaan se omilleen muuttaminen on sitten sen hetken koittaessa helpompaa. Yhteiskuntaa ei pidä huutaa apuun, vaan varautua itse. Jos ei ole varautunut, niin Etelä-Euroopan malli on vaihtoehdoista seuraava, eli nuori asuu kotonaan vaikka nelikymppiseksi ja vanhemmat maksaa.

Vierailija
9/19 |
08.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri tämä minusta nyky-yhteiskunnassa mättää. kaikki pyrkivät maksimoimaan tukien käytön, jopa laittomin keinoin.

vastaavati itse aiheeseen. Ei PIDÄ olla, AUTTAA kyllä.

Ei siinä ole mitään laitonta, että 18v rahaton saa kaiken yhteiskunnalta. Näin meillä on säädöksiin kirjattu eikä vanhempia voi vaatia maksajiksi.

Vierailija
10/19 |
08.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta kai omilleen muuttaessa edes 2000 euroa pitäisi olla tilillä. En edes sanoisi tätä "säästöiksi" vaan käyttörahaksi. Johan ensimmäisen kuukauden aikana tuo menee matkalippuihin, opintoihin, ruokaan, ensimmäiseen vuokraan jne.

Vierailija
11/19 |
08.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säästöjä vasta 700 euroa ja ikää 15v. Me vanhemmat sitten autetaan se mikä pystytään.

Ei tuo mistään mitään tienaa niin ne säästötkin tulee meiltä.

Sänky nyt uusi ja muuta ei oikein ole vietäväksi omaan kotiin.

Onneksi ei tykkää roinasta.

Vierailija
12/19 |
08.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotoa muuttaessa oli useampi tonni rahaa, edelleen pidän aina vähintään tonnin sivussa yllättävien menojen varalta. Käyttötilillä rahamäärät vaihtelee menojen mukaan.

Vierailija
13/19 |
08.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Säästöjä vasta 700 euroa ja ikää 15v. Me vanhemmat sitten autetaan se mikä pystytään.

Ei tuo mistään mitään tienaa niin ne säästötkin tulee meiltä.

Sänky nyt uusi ja muuta ei oikein ole vietäväksi omaan kotiin.

Onneksi ei tykkää roinasta.

Onneksi nuo säästöt on miehen tilillä niin voi käyttää ne kalusteisiin. Eihän tolla summalla saa kun sohvan.

Vierailija
14/19 |
08.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joillain nuorilla tilanne on se, että oman hyvinvoinnin takia on parempi lähteä kotoa tyhjän päälle kuin yrittää kerätä säästöjä. Noissa tapauksissa on hyvä, että yhteiskunnalta saa apua jotta pääsee itsenäisen elämän alkuun.

Vierailija
15/19 |
08.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa olla ja viimeistään nuoria pitäisi opettaa tavoitteelliseen säästämiseen. Ihan jo sen vuoksi, että mahdollisiin yllättävin menoihin on puskuria. Ja tosiaan se omilleen muuttaminen on sitten sen hetken koittaessa helpompaa. Yhteiskuntaa ei pidä huutaa apuun, vaan varautua itse. Jos ei ole varautunut, niin Etelä-Euroopan malli on vaihtoehdoista seuraava, eli nuori asuu kotonaan vaikka nelikymppiseksi ja vanhemmat maksaa.

Mutta mistä nuori saa rahaa, jota säästää? Pitäisi käydä töissä koko ajan koulun ohella? Useimmilla paikkakunnilla ei töihin niin vaan mennä. Kesätyötkin on kiven alla.

Toki on hienoa jos nuorella on parin tonnin puskuri. Harvalla on. Jos on niin eiköhän ne ole silloin vanhempien säästämiä rahoja. En minä nyt ainakaan nuorta syyllistäisi, jos rahaa ei ole.

Vierailija
16/19 |
08.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta mistä nuori saa rahaa, jota säästää? Pitäisi käydä töissä koko ajan koulun ohella? Useimmilla paikkakunnilla ei töihin niin vaan mennä. Kesätyötkin on kiven alla.

Toki on hienoa jos nuorella on parin tonnin puskuri. Harvalla on. Jos on niin eiköhän ne ole silloin vanhempien säästämiä rahoja. En minä nyt ainakaan nuorta syyllistäisi, jos rahaa ei ole.

Ite ainakin isommat lahjarahat kiikutin heti pankkiin. Samoin jos Isovanhemmat lykkäs rahaa käteen. Ei mun ainaka lapsena/nuorena tarvinnu mihinkään omaa rahaa käyttää.

Vierailija
17/19 |
08.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun 18v muuttaa tämän kesän aikana omilleen, ei hänellä ole juurikaan säästöjä, mistäpä olisi saanut?

Vierailija
18/19 |
08.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika moni ylioppilaaksi päässyt saa pari tonnia ylioppilaslahjarahoja. Ne kannattaa säästää opiskelemaan lähtöä ja omilleen muuttamista varten. Toki ilmankin pärjää, jos on pakko, mutta kyllä pieni vararahasto helpottaa alkua kovasti.

Vierailija
19/19 |
08.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säästöjä oli se, mitä parin kolmen kesän tienesteistä ja ylioppilaslahjoista oli jäljellä eli ei päätä huimaavaa summaa, mutta sillä oli pärjättävä, sillä vanhemmilta ei tullut rahallista apua. En sitä apua tosin odottanutkaan. Aloitin asumisen alivuokralaishuoneessa, joka ei ollut paljon suurempi kuin vaatehuone, mutta etuna oli se, että se oli kalustettu; notkopohjainen heteka, loppuun istuttu nojatuoli, pari pikkutuolia ja kirjoituspöytä sekä keittolevy. Nykynuoret eivät tuollaisessa kämpässä suostuisi edes asumaan, mutta siitä se ura pikkuhiljaa urkeni. Kun opintovelat oli lähes maksettu, otin asuntolainan ja hankin oman asunnon, jossa asun edelleen kolmen vuosikymmenen jälkeenkin. Rahaa ei tullut vanhemmilta, mutta sain lupauksen, että jos asunto ei riitä lainan takaukseksi, niin saan nimet paperiin. Asunto onneksi riitti! Ei tarvinnut olla kenellekään kiitollisuudenvelassa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi kolme