Kesä ekat terassikiireet ja kädettömät kesätarjoilijat!
Eikä vielä edes ole täyttä eikä lukuisat lapsiperheiden sekalaiset tilaukset ole edes alkaneet!
Ne ei vaan saa niitä tilauksia eteenpäin, ei onnistu ottaa tilausta tietenkään missään nimessä kuin yhdestä pöydästä kerrallaan. Sitten mennään koneelle, bongataan se tilaus ja kannetaan kahta kättä kannatellwn sen yhden pöydän juomat pöytään. Sitten katsotaan kauhistuneena, että kokonaista kolme pöytää tullut samaan aikaan.
Sitten singahdellaan ja unohdetaan tietysti osa.
Kun ruoka tulee pöytään niin yllättäen ei ole vielä ehditty kattaa ollenkaan ottamia tai servettejä, eipä tietenkään, vaan sitten odotellaan ruokien kanssa että milläs syötäisiin.
On se jumalauta niin vaikeaa, se vaan on.
Missä ne on ne vanhat rappaajat, jotka kantaa koko terassille juomat yhdellä kertaa ja hakkaa tilaukset koneeseen ja myy vielä ohimennen lusämyyntiä?? Eikö niille makseta, vai eikö niitä enää ole??
Mä en enää halua yhtään säikähtelevää pikku nymfettiä välttelemään tilauksia ja yrittämään pääsemään mahdollisimman vähällä tekemisellä.
Joku semmoinen töihin , joka tekee mitä pitää ja osaa sen ja vielä toivottavasti hyvällä meiningillä.
Onko ammattitaitoisen henkilökunnan saaminen han mahdotonta?? Mitähäh??
Kommentit (32)
Vierailija kirjoitti:
Jokainen meistä on aloittanut työssä hitaasti opetellen.
Mikä itsestäänselvyys tämä nyt oli? Tottakai kaikki on aloittaneet joskus alusta. Ei tässä ole siitä kysymys eikä ap ole väittänyt olevansa super-paras-nopea-kiitäjiä itsekään.
Kyse on siitä, että ravintoloitsija palkkaa kesän parhaalle ja isolle terassille töihin 6-8 pikkutyttöä, jotka jännittää asiakkaita, yrittää vältellä niitä, jotka blokkaa yhden henkilön lasit ja lautasen kerrallaan syliinsä ja jotka unohtaa puolet tilauksesta ihan kokonaan ja jotka ei osaa tehdä puulaakia pätkääkään. Palkkaa hän maksaa just-just täysikäisille, rippikoulun (eikä muuta) käyneille alle tes:n sekä alle minkään muunkaan lainsäädännön.
Tällöin seuraa se, että lomakausi ja helteet kun kosahtaa siihen paikkaan, niin se homma kaatuu ja sen ravintoloitsijan myynti on yllättäen alle budjetoidun . Tajusitko.
Se on myynti mikä ratkaisee.
Kun osa työntekijöistä on aloittelijoita,niin sekä aamu, lounas että illallisella pitää olla yksi/kaksi kokenutta ja työtä tekemään tottunutta ammattilaista. Näille pitää tasan maksaa hyvä palkka.
Se on voi voi tässä vaiheessa.
Täällä rannikolla ja saaristossa useat lomalaiset on hyvissä varoissa, omilla veneillään ja mökeillään, niin ne käy aika useinkin lomallaan ulkona syömässä. Ja saa se vähän maksaakin. Jos ruoka on hyvää, tulevat monta kertaa uudelleen.
Ruuat perheelle ja juomat, viinipullo aikuisille ja ehkä vielä jälkkärit ja kahvi-konjakit aikuisille tekee aika hyvän summan. Edellytyksenä olis että tilausta tehtäessä olisi semmoinen organisoitu tunnelma, että tarjoillessa tulisi varma olo ja kaikki saisi ruokansa ilman eri odottelua samaan aikaan. Siitäpä sitten lisämyyntiä myymään ruuan jälkeen.
Kokemuksesta tiedän että tähän ei kaikki pysty.
Jos pihi-linja keittiöstäkin jatkuu ja listalla on pizzaa ja hampurilaisia eikä mitään tuoretta, freesiä mitään, niin toista kertaa ei tulla.
Muistelen kaiholla sitä aikaa kun tarjoilija ja baari sai prosentteja myynnistä palkan päälle. Joka kerta kun kyyppari Hangossakin tuli viinikassan luota terassin puolelle,niin brikka oli täynnä ja siitä myytiin ihan kaikki. Ei nyt puhuta kroonisten alkkisten janon sammuttamisesta.
Itse olen ihan koulutuksen tarjoilijan työhön saanut ja silti uudessa työpaikassa alku on aina sähellystä, koska ei ole vielä oppinut talon tavoille, kassajärjestelmä on usein erilainen, ei tiedä missä kaikki tarvittavat tavarat on jne...
Aloittajahan on varmasti täydellinen ammattilainen uudessa työpaikassaan heti ensimmäisenä päivänä. Salli mun nauraa. Tyhmemmänkin pitäisi tajuta, ettei kukaan ole seppä syntyessään.
Vierailija kirjoitti:
Aloittajahan on varmasti täydellinen ammattilainen uudessa työpaikassaan heti ensimmäisenä päivänä. Salli mun nauraa. Tyhmemmänkin pitäisi tajuta, ettei kukaan ole seppä syntyessään.
Lukutaidoton pälli siellä nauramassa itsekseen. Siitä vaan. Käy vähän viisastumista (jossain??) ja yritä sitten omaksua mistä on puhe.
Kausityöhön ammattilaisia. Tuskin sinä siitä ruoasta niin paljon suostut maksamaan että ne saisi kunnon palkkaa. Halpatyövoimalla ravintola-alaa pyöritetään.
Kyllä ne osaajat menee sinne missä maksetaan edes kohtuullista liksaan eikä työkavereina ole harjoittelijoita eikä muitakaan kädettömiä
Vierailija kirjoitti:
Itse olen ihan koulutuksen tarjoilijan työhön saanut ja silti uudessa työpaikassa alku on aina sähellystä, koska ei ole vielä oppinut talon tavoille, kassajärjestelmä on usein erilainen, ei tiedä missä kaikki tarvittavat tavarat on jne...
Paskat se mitään sähellystä on jos olet ammattilainen
Erittäin nuorena ja aika itsevarmana olin kesätarjoilijana täpötäydessä paikassa. Kiireessä juostiin kysymässä pöydistä että mitä juotavaa saisi olla. Semmoiset naisasiakkaat jotka eivät osanneet tehdä sitä tilausta siinä yksin,vaan sanoivat että ”pitää kysyä mieheltä” tai ”mun pitää odottaa miestäni” olivat mielestäni aivan turhia.
Annoinkin sitten näiden tilausten odottaa hyvän tovin ennekuin menin uudelleen kysymään.
Vähän niinkuin koulutusmielessä.
Tästä on noin 30vuotta, yli 30 kiloa, menetetyt luottotiedot ynnä muuta kaikenlaista aikaa sitten.
Jos joku mamma kattelee heti nenänvartta pitkin ni ei kauheesti kiinnosta olla mielinkielin. Mukaville asiakkaille seison vaikka päälläni. :)
Vali vali. Älä mene terassille jos ei riitä aika ja hermo. Missä kesäfiilis jos heti aivo hitsaa kiinni?
Tyttö kertoi kun oli työharjoittelussa ravintolassa 8.luokalla (14v) kuinka keski-ikäiset ukot päti, valitti ja juoksutti. Tuli varmaan pikkumiehille miehekäs olo! Naiset olivat taas kehuneet ja tsempanneet nuoria.
Tarjoilija jättää ”koulutusmielessä” asiakkaalta tilauksen ottamatta pitkäksi aikaa??! Toivottavasti et ole enää missään palkannauttijana, siis missään! Kiessus.
Jokainen meistä on aloittanut työssä hitaasti opetellen.