Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kysymys kaljuuntumisen geenistä

Vierailija
07.06.2019 |

Minulla on kaksi poikaa ja tiedän että kaljuuntuminen periytyy äidiltä pojalle. Mieheni ja hänen puolen sukunsa miehet ovat valtavan paksuhiuksisia kaikki. Minäkin olen paksuhiuksinen, vaikkei sillä tietysti merkitystä ole. Isäni on pälvikalju, niinkuin hänen sukunsa kaikki miehet.

Harmittaa poikieni vuoksi. He ovat teini-ikäisiä ja kohta heillä alkaa jo hiukset harventua.

Kysymya teille jotka asiasta tietää; voiko käydä sellainen tuuri ettei poikani kaljuuntuisikaan? Vai onko se dominoiva-geeni?

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
07.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytännössä 50 prosentin mahdollisuus että perivät saman X kromosomin kuin isälläsi.

Eli jos on kaksi poikaa nii hyvässä lykyssä toinen kaljuuntuu toinen ei

Vierailija
2/23 |
07.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaljuuntumisen pystyy nykyään ehkäisemään kokonaan lääkkeillä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
07.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja maailma on pullollaan kaljuja miehiä, ei se ole mikään "juttu".

Vierailija
4/23 |
07.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei ap, tuskinpa on pälvikalju kaikilla isäsi suvun miehillä.

Vierailija
5/23 |
07.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä jos isoisä on perinyt kaljuutensa omalta isältään?

Vierailija
6/23 |
07.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tunne vielä ketään joka ei olisi kaljuuntunut..paitsi lapset.

Ap

Vierailija
7/23 |
07.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tunne vielä ketään joka ei olisi kaljuuntunut..paitsi lapset.

Ap

Pälvikalju on sairaus joka voi kohdata nuoriakin. Se ei tarkoita miestyyppistä kaljuuntumista.

Vierailija
8/23 |
07.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni veli on kaljuuntunut jo nuorena, kun taas mieheni on hyvin paksutukkainen. Joten hyvät mahdollisuudet että teillä ainakin toisella pojalla pysyy tukka päässä :)

Vierailija
9/23 |
07.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aika väsynyt kuulemaan aina tuota hokemaa, että hiustenlähtö periytyy äidin puolelta.

Multa lähti tukka parikymppisenä ja äidin isällä on vahva tukka vielä yli ysikymppisenäkin.

Vierailija
10/23 |
07.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen aika väsynyt kuulemaan aina tuota hokemaa, että hiustenlähtö periytyy äidin puolelta.

Multa lähti tukka parikymppisenä ja äidin isällä on vahva tukka vielä yli ysikymppisenäkin.

Äidillä sitten isän puolelta?

Vierailija
11/23 |
07.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni kaljuuntui nuorena, samoin hänen isänsä, sekä isän veljet. Minun suvussani on miehillä ollut tukka päässä hautaan saakka. Vanhemmalla pojallamme on hyvä tukka, nuorempi alkoi kaljuuntumaan jo parikymppisenä. Eli meidän kohdalla kaljuuntuminen ei tullut äidin puolelta.

Vierailija
12/23 |
07.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis voihan se periytyä isänkin puolelta..

Vierailija
13/23 |
07.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikustyypin kaljuuntuminen johtuu päänahan infektiosta. Se kertoo hieman puutteellisesta immuunipuolustuksesta. Antibioottivoiteet, tai vetyperoksidiliuoksen käyttäminen tietysti toimii, mutta vetyperoksidi valkaisee täysin hiukset, niin että kannattaa vetää kaljuksi jos tätä keinoa käyttää. Useinkin huomaa että kasvojen iho myös huono, jos on kaljuuntunut.

Vierailija
14/23 |
07.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Geeni ei periydy isän puolelta, ei myöskään äidin isän. Olennaista onkin se onko äidin veljillä ollut kalju vai hiukset päässä?

Vierailija
15/23 |
07.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi kaljuuntumisen pitää olla niin iso juttu? Juuri tällaisen jauhamisen takia kaljuuntuminen on ja pysyy asiana, jota jotenkin pelätään kuin ruttoa. Asia kun on sellainen, ettei se ole terveydelle vaarallinen vaan puhtaasti esteettinen asia, mistä siis hysteria? Jos kaljuuntumisesta saataisiin vähemmän tabu, niin ehkäpä niillä kaljuuntuvilla ihmisillä olisi hieman helpompaa elämä.

Vierailija
16/23 |
07.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi kaljuuntumisen pitää olla niin iso juttu? Juuri tällaisen jauhamisen takia kaljuuntuminen on ja pysyy asiana, jota jotenkin pelätään kuin ruttoa. Asia kun on sellainen, ettei se ole terveydelle vaarallinen vaan puhtaasti esteettinen asia, mistä siis hysteria? Jos kaljuuntumisesta saataisiin vähemmän tabu, niin ehkäpä niillä kaljuuntuvilla ihmisillä olisi hieman helpompaa elämä.

Kaljuuntuminen on monelle 20.v sällille kova paikka, ja tuossa iässä suurimmalla osalla on kuitenkin hiukset päässä.

Nämä nuoret tuossa iässä osaavat ajatella jo itse, ei minun mielipiteeni kaljuuntumisesta paljon vaikuta.

Vierailija
17/23 |
07.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen miettinyt samaa. Lasteni isä alkoi kaljuuntumaan jo varsin nuorena, parikymppisenä. Isäni on kaljuuntunut, samoin mieheni isä. Toisaalta taas minun äitini isä ei kaljuuntunut, eikä enoni, eikä veljeni. Onkohan tuolla mun pojalla toivoa säilyttää hiuksensa?

Vierailija
18/23 |
07.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä muotoiset päät sinun pojilla on, onko muhkuja tms.? Sängeksi ajettu tukka voi nimittäin näyttää nuorella miehelläkin hyvältä, eli ei se ole välttämättä edes esteettisesti huono asia, vaikka tukka oli päälaelta harventunut. Ohimokaljuus on varsinkin ihan pikku juttu eikä sitä juuri edes huomaa, jos ajaa jonkun 5 mm sängen.

Vierailija
19/23 |
07.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma isäni alkoi kaljuuntua päälle kuusikymppisenä samoin kuin veljensä. Äitini suvussa puolestaan "vahvahiuksisia" miehiä riitti - kukaan ei ole kaljuuntunut ja ikä lähentelee 80 vuotta.

Mieheni ja isänsä puolestaan kaljuuntuivat parikymppisinä ja nyt poikamme on 25 -vuotiaana todella ohuthiuksinen ja hän vetäisi taannoin koko tukan pois. Kaljuuntuminen alkoi ohimoilta eikä mistään pälvikaljusta ole kyse. Vähän äitiä suretti, mutta ei hän ainakaan tunnusta kärsivänsä asiasta.

Olettaisin, että kaljuuntumisgeni voi tulla jomman kumman vanhemman suvun puolelta.

Vierailija
20/23 |
07.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaljuuntuminen on monelle 20.v sällille kova paikka, ja tuossa iässä suurimmalla osalla on kuitenkin hiukset päässä.

Nämä nuoret tuossa iässä osaavat ajatella jo itse, ei minun mielipiteeni kaljuuntumisesta paljon vaikuta.

Et siis ymmärtänyt. Yleisellä keskustelulla siitä kuinka traagista kaljuuntuminen on, juuri pidetään yllä sitä kuinka tulevat nuoret suhtautuvat asiaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän yhdeksän