Iso leikkaus edessä, kuolemanpelko..
Miten varautua tulevaan, onko tarvetta? Mirtin että tekisinkö esmes listan miehelle, mitä soppareita ja tilejä on pankissa, asiakkuuksia, sähköpostin salasanaa, facebookin salasanaa yms. 🤔
Kommentit (17)
Vierailija kirjoitti:
Itse olen käynyt isoja leikkauksia läpi,en ole pelännyt, enkä ole tehnyt mitään "esivalmisteluja" kuoleman varalle.
Hengissä ollaan.
Onko mitä leikkauksia ollut, annettiinko onnistumis%
Kai miehen olisi joka tapauksessa hyvä tietää, mitä tilejä on pankissa? Jos siis on jollain tasolla yhteinen talous.
Puhu miehesi kanssa asioista. Mä sain sairaskohtauksen ja jouduin leikkaukseen, mikä kuitenkin pelasti henkeni. Mies on vieläkin vähän hukassa pelkojensa kanssa.
No teet listat jos siltä tuntuu. Mikä kumma leikkaus on kyseessä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen käynyt isoja leikkauksia läpi,en ole pelännyt, enkä ole tehnyt mitään "esivalmisteluja" kuoleman varalle.
Hengissä ollaan.Onko mitä leikkauksia ollut, annettiinko onnistumis%
Vatsaan liittyviä. En kysynyt onnistumisprosentteja, luotin vain että hyvin se menee
Ehkä nyt ei tuollaisia kuitenkaan kannata. Kyllä ne sitten selville saadaan viranomaisten ja pankin jne avustuksella mitä tarvitsee, jos pahin oikeasti tapahtuu. Mikä onneksi on epätodennäköistä joka tapauksessa.
Itselläni ainoa mitä tein ennen isoa leikkausta oli että tein ns. kuolinsiivouksen. Olin sinkkuna elänyt todella sottaisesti pitkään, ja viikko ennen leikkausta tuli mieleen, että ei hyvänen aika, mitä jos kuolen, mikä häpeä että sukulaiset jotka tulee pesää selvittämään löytää kämpän täynnä tyhjiä tölkkejä ja pizzalaatikoita, homehtuneita hedelmiä ja mustuneita banaaneja kulhossa, vaatteita ympäriinsä. Että sehän pilaa koko muiston minusta, kaikki ajattelisivat aina "voi voi, hänellä oli niin kauheasti niitä ongelmia, alkoholisoitunutkin (kun siellä oli kaljatölkkejäkin) emmekä me tienneet mitään", vaikkei tosiasiassa mulla ihmeempiä ongelmia ole kuin laiskuus siivota yksin asuessa... Siivosin sitten tuon varalta huolella.
Mikä "kumma" leikkaus? Syöpä on ja 50/50 on sanottu, että leikkaus joko menee hyvin tai ei. Ja iso mahdollisuus on menehtyä siihen. Mitäs kummaa tässä on, elämä on.. rasvaimussa kai aattelin käydä..
On yhteinen talous ja omia tilejäkin, molemmilla. On henkivakuutus, puhelin ja nettiliittymää yms yms, jotka ovat omiani ja ei mies kaikkua asiakkuuksiani tiedä.
Kannattaa tehdä jos huolettaa. Samalla saa itse mielenrauhan varmaan.
Tosin epäilen varmasti että mitään sattuu operaatiossa.
Ei ole olemassa riskitöntä leikkausta. Itse ammattilaisena varauduin pahimman varalta siten, että kirjoitin kirjeen / listan kuoleman varalta. Mitä läheisten tulee tietää ja toimia hautajaisten ym suhteen.
Kaikki meni hyvin ja hävitin kirjeen kun olin kunnolla toipunut.
Vierailija kirjoitti:
Mikä "kumma" leikkaus? Syöpä on ja 50/50 on sanottu, että leikkaus joko menee hyvin tai ei. Ja iso mahdollisuus on menehtyä siihen. Mitäs kummaa tässä on, elämä on.. rasvaimussa kai aattelin käydä..
On yhteinen talous ja omia tilejäkin, molemmilla. On henkivakuutus, puhelin ja nettiliittymää yms yms, jotka ovat omiani ja ei mies kaikkua asiakkuuksiani tiedä.
Kaikkea hyvää sinulle ja onnea leikkaukseen. <3
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikkea hyvää sinulle ja onnea leikkaukseen. <3
Kiitos
Listan tekeminen voi auttaa sinua käsittelemään asiaa, ja jos pahin mahdollinen sattuu, on surevilla omaisilla hieman helpompaa. Valmistaudu juuri niin kuin koet hyväksi. Ei ole oikeaa tai väärää tapaa.
Minusta on ihan järkevää tehdä lista siitä, missä pankeissa sinulla on tilejä, missä yhtiöissä vakuutuksia jne. Tilejä ei tarvitse luetella yksitellen, sillä ne saa kyllä tarvittaessa helposti tietoon pankista, kunhan tietää, mistä pankista kysyä.
Miksi varautua ihan turhaa. Jos et kuole varautumiene on ollut turhaa, ja jos niin huonosti käy että kuolet, niin sillä ei ole enää mitään väliä.
Halutessasi tee myös hoitotahto esim THL:n lomakkeella. Jos jotain komplikaatioita sattuu hoitava taho tietää oman tahtosi hoidon suhteen. Kantaa voi ottaa lisätäsmennyksillä vapaasti vaikka elämänsä loppuun saaakka ja sitä voi päivityksellä myöhemmin muuttaa.
Minulla ollut käsitys, että yleensä syöpäleikkauksissa vaikka ei voitaisi leikata, itse operaatiosta selviää silti.
Hengissä ollaan.