Onko 27-vuotias nuori äidiksi?
Onko teidän mielestä 27-vuotias nuori äidiksi vai onko sopiva ikä?
Kommentit (18)
No ei tosiaankaan ole liian nuori. 27-vuotias on ollut jo reilusti yli kymmenen vuotta lisääntymiskykyinen.
Ei todellakaan ole nuori. Ihan ihmisestä riippuu onko ns. riittävän kypsä, älykäs, vastuullinen ja huolehtiva äidiksi. Suurin osa 27-vuotiaista on ollut jo pidemmän aikaa.
Itse olen 27v ja yhden, 11kk vanhan pojan äiti. Riippuu ihmisestä, onko äitiyteen valmis. Itse en ollut, vaikka niin kuvittelin. Kaipaan vapaata elämää ja sitä että kukaan ei roiku lahkeessa koko ajan. En tunne itseäni äidiksi ja välillä toivon, etten olisi tehnyt lasta.
Biologiselta kantiltahan olet jo ihanteellisimman lisääntymisiän ylittänyt.
Vierailija kirjoitti:
No ei tosiaankaan ole liian nuori. 27-vuotias on ollut jo reilusti yli kymmenen vuotta lisääntymiskykyinen.
Se että on lisääntymiskykyinen, ei tarkoita että pitäis lisääntyä.
Itse sain esikoiseni juuri 27-vuotiaana. Kaveriporukassani oli silloin "nuori äiti", samoin asuinalueellamme (asumme Helsingissä aika kalliilla alueella, jossa hyvin kouluttautunutta väkeä) on enemmän vanhempia äitejä, mutta omasta mielestäni aika oli silloin juuri oikea. Sittemmin olen tavannut paljon nuorempiakin (ja vanhempia) äitejä, eikä kyllä ole mitään tiettyä absoluuttista ikää, milloin olisi paras aika tulla äidiksi; kaikilla on omansa paras aika.
27v on liian vanha äidiksi. Itse sain kuopukseni 27vuotiaana ja on harmittanut, että niin vanhana enää lapsia hankin :(
Ihanteellinen ikä lapsen/lasten hankkimiselle on 19-22.
Tulin raskaaksi 27v ja sain lapsen 28-vuotiaana. Koin olevani täysin kypsä äidiksi silloin. Huvitti jopa kun kuulin joltain kommentin että olisin "nuori äiti."
-N28
On mielestäni. Ja sehän tässä näin 27-vuotiaana ahdistaakin, kun haluaisini odottaa lastentekopäätöksen kanssa vielä parikymmentä vuotta. Totuus on, että nyt on päätösten aika, joten eiköhän minusta sitten tule vela.
Vierailija kirjoitti:
Tulin raskaaksi 27v ja sain lapsen 28-vuotiaana. Koin olevani täysin kypsä äidiksi silloin. Huvitti jopa kun kuulin joltain kommentin että olisin "nuori äiti."
-N28
Oho tuli virhe. N35 siis nyt
Olin itse 27 kun sain lapseni. Mielestäni edelleen ihan paras ikä siihen hommaan! Opiskelut päätöksessä, matkusteltu ja rilluteltu jo vuosia. Rahaa nyt olisi voinut olla enemmänkin, mutta onhan sitä sen jälkeen ehtinyt tienata ihan mukavasti.
Nyt olen ”vasta” 44v ja lapseni kohta täysi-ikäinen lukiolainen. Olen hyvässä työssä ja asuntokin on kohta maksettu. Fyysisesti olen oikein hyvässä kunnossa ja nythän on taas aikaa ja rahaa harrastaakin. Ja matkustella ja käydä riennoissa. Kavereillani on osalla vielä hyvinkin pieniä lapsia ja olen tyytyväinen ratkaisuuni tehdä lapsi suht nuorena. Nautin suunnattomasti lapsivuosista, mutta tykkään kyllä tästäkin.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen 27v ja yhden, 11kk vanhan pojan äiti. Riippuu ihmisestä, onko äitiyteen valmis. Itse en ollut, vaikka niin kuvittelin. Kaipaan vapaata elämää ja sitä että kukaan ei roiku lahkeessa koko ajan. En tunne itseäni äidiksi ja välillä toivon, etten olisi tehnyt lasta.
Jospa tuosta tunteesta pääsee yli, kun lapsi kasvaa.
Äitiys alkaa raskaudesta ja vauvavuodesta. Harvempi parikymppinen ei ole riittävän kypsä huolehtimaan pienen lapsen tarpeista, suurin osa on jos haluaa.
Onhan vanhemmuus elämän mittainen sitoumus. Kun lapsi kasvaa niin toivon mukaan kasvaa vanhemmatkin ja kypsyvät huolehtimaan vähän vanhemmasta lapsestaan.
Ihan yhtä vähän kokemusta vanhemmuudesta on naisella, joka tulee äidiksi 42 v kuin naisella, joka tulee äidiksi 22 v. Vanhempi ikä ja muun alan kypsyys ei tee automaattisesti paremmaksi äidiksi.
Syvällisiä saa pohtia äitiänäkin eikä keski-ikäinen ole merkittävästi valmiimpi ihminen äidiksi kuin parikymppinenkään. Iän karttuessa suurin särmä hioutuu yleensä pois, se ei kuitenkaan suuremmin vanhemmuuteen vaikuta. Nykyiain äidin on helpompi löytää samassa elämäntilanteessa olevia kavereita jos on 30+ koska suurin osa on 30+ lapset saadessaan. Iäkkäämmällä voi olla tarjota korkeampi elintaso, siinäpä se "paremmuus".
Äidiksi on hyvä tulla terveenä hedelmällisessä iässä kun elämäntilanne siihen sopii. N . 20-40-vuotiaana siis ja poikkeuksia löytyy vaikka minkälaisia.
On liian nuori. Sterilisaationkin saa vasta 30-vuotiaana. Jos ei ole kypsä päättämään edes sterilisaatiosta, on vielä vähemmän kypsä äidiksi.
Olin itse nuorempi saadessani lapsen. En koe olleeni mikään erityisen hyvä äiti. Ehkä jonkinlainen maalaisjärjen puute, ettei mikään muille selvä asia ole selvä minulle. Kaikki on pitänyt googlettaa ja tajuta tehneensä väärin jälkikäteen kun muilla se on vaan tullut luonnostaan. Kyse ei kuitenkaan ole iästä, vaan siitä, että kaikki naiset yksinkertaisesti eivät ole hyviä äitejä. En kuitenkaan ole laiminlyönyt lasta, kaikista normaaleista asioista kuitenkin olen huolehtinut. En vaan voisi koskaan ylpeillä olevani mikään "superäiti" tms.
Minulla oli jo 2 lasta silloin. Sopiva ikä.