Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mistä johtuu, että joku ei opi muistamaan toisen nimeä kymmenessä vuodessakaan?

Vierailija
04.06.2019 |

Jos kyse on siis ihan normaaleista, fiksuista ihmisistä, joilla ei tunnu muuten olevan mitään vaikeuksia muistinsa tai ymmärtämisen kanssa. Mistä ihmeestä voi olla silloin olla kyse? Ja ei ole kyse mistään sellaisista vaikeista nimistä, josta ei oikein tietäisi, miten lausutaan tai kirjoitetaan. Ärsyttää, kun oma nimeni on aina väärin joka paikassa, sellaisten ihmisten toimesta, jotka ovat nähneet ja kuulleet se vuositolkulla. Ja sama kokemus usealla muullakin kaverilla.

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
04.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
2/6 |
04.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei vaa kiinnosta?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
04.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No itse muistan yleensä niitten nimet joiden kanssa olen jatkuvasti tekemisissä kasvokkain. Työkavereista muistan siis läheisimpien työkavereitten nimet (lähinnä etunimet, koska sukunimiä ei juurikaan tule käytettyä).

Skypen välityksellä olen aika paljon tekemisissä muissa kaupungeissa asuvien kanssa, mutta koska en ole heitä koskaan nähnyt livenä, en kyllä osaisi yhdistää kasvoja nimeen tavatessamme.

Tämän lisäksi jostain syystä olen huomannut olevan ihmisiä jotka menevät itselläni ns. "sokeaan pisteeseen". Joku yksittäinen ihan miellyttävän oloinen ja näköinen henkilö voi olla mielessäni niin geneerinen, tai muistuttaa liikaa jostain toisesta, että vuodesta toiseen muistan nimen väärin. Esim aikoinaan opintolinjallani oli 7 isoa kaljua miestä, jotka sekoitin jatkuvasti keskenään. Kesti ehkä 2v ennen kuin sain nimet edes osittain oikein.

Ehkä juuri sinä olet sen verran perinteisen tai tavallisen näköinen, ettet jää mieleen esimerkiksi värikkään tukan, meikin tai pukeutumisen takia? Tai ehkä nimesi on geneerinen "Matti Jussila" tai "Tiina Koivunen" mitä on myöskin hankala painaa mieleen?

Vierailija
4/6 |
04.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vallankäyttöä, kuten naisten harjoittama pojittelukin.

Oletan, että nuo jotka eivät "muista" nimeäsi ovat naisia.

Vierailija
5/6 |
04.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap tässä. Kyse ei siis ole siitä, etteivätkö muistaisi nimeäni ollenkaan tai menisi nimet sekaisin jonkun toisen henkilön nimen kanssa. Henkilöt, jotka jatkuvasti näkevät nimeni kirjoitettuna, eivät vaivaudu sitä mieleen painamaan.  Tuntuu siis vähän älyttömältä, että jos sähköpostiosoitteessa on oma etunimi ja allekirjoittaa lähettämänsä sähköpostin samalla etunimellään, siihen vastataan Hei xx, jollain väännöksellä nimestäni. Ei maailman tärkein asia, mutta ihmettelen silti, miksi näin.

Vierailija
6/6 |
04.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkaveri on tuommoinen nimiafaatikko. Vääntää perusnimistä kummallisia muunnoksia ja käyttää niitä ihan pokkana. Kohteet huokaa ja alistuu. Oikean nimen opetteleminen ja muistaminen vaatii liikaa?