Vaatekauppojen pienentyneet koot?
Olen siis päälle 170 cm pitkä ja mielestäni ainakin ihan normaalipainoinen. Ylimääräistä on jonkun verran, mutten ole kyllä ylipainoinen. Isohkot reidet minulla on aina ollut, samoin lantio. Näin kesän tultua olen kierrellyt perus vaatekaupoissa kuten h&m, new yorker, ginatrikot etsimässä kesä vaatteita.
Kokeilin parista kaupasta 40 koon farkkuja, joiden pitäisi sopia. Mutta eivätpä menneet polvia ylemmäs. Eivät myöskään 42 tai 44 koon, isompiakaan en löytänyt. Yhdet väljät L koon suorat kangas housut menivät ja ovatkin hieman isot. Kokeilin myös muutamaan perus t-paitaa, joista m koko oli sopiva. Sitten kokeilin farkkutakkia ja vasta koko 44 oli sopiva, eikä alla ollut kuin t paita. Eikä yhdessäkään kaupassa missä kävin löytynyt 44 koko isompaa ja itse 44 kokoakin oli vain joissain vaatteissa pari kokoa. Osassa housuissa lahkeetkin olivat jotenkin ihmeellisen lyhyet ja paidat ulottuivat ehkä napaan asti, vaikka katsoin ettei olisi mikään napapaita. Joita muuten on paljon. Suurin osa huppareistakin katkastu puolesta välistä, samoin t-paidat.
Ahdistuin niin etten ostanut kuin pari t-paitaa. Kotona sitten tutkin vaatekaappia ja kokeilin vanhoja 38 koon farkkuja, jotka sopivat hyvin. Samoin paidat ja hupparit jotka ovat kokoa s-m sopivat edelleen. Eivätkä siis ole mitenkään venyneitä tai kuluneita.
Kävin sitten uudelleen kaupoilla ja tajusin miten pieniä suurin osa vaatteista oli. Esim 36 koon farkut näyttivät aivan uskomattoman pieniltä, sopisivat ehkä pohkeeseeni. Tuntui kuin olisin joku jättiläinen. Miten vaatteiden koot voivat noin vaihdella ja ovat pienentyneet? Kävin kuitenkin vaa'alla ja painoin 400g enemmän mitä 3 vuotta sitten kun ostin 38 koon farkkuni. En yhtään ihmettele miten nuorillakin on uskomattomia ulkonäköpaineita ja miten aina vain nuoremmat laiduttavat.
Kommentit (11)
Mun mielestä koot suurentuneet. Itse en ole laihtunut ja silti olen alkanut ostamaan 34 kokoa kun ennen käytin 36 kokoa. Olen muutaman kerran tilannut vaatteista molemmat koot ja 34 selvästi minun koko.
Nykyään koot vaihtelevat todella paljon ketjujen välillä. Nuo teiniketjut (H&M, New Yorker jne.) ovat niitä, joissa koot ovat pienempiä, samoin espanjalaiset ketjut, koska vaatteet ovat enemmän Etelä-Eurooppalaista mitoitusta. Sen sijaan Lindex ja Kappahl ovat paikkoja, joissa koot ovat välillä hämmentäväm isojakin. Eli nykyään ei tosiaan voi enää luottaa yhtään siihen kokolappuun, vaan pitää aina sovittaa, ettei tule liian isoa tai liian pientä.
Vierailija kirjoitti:
Nykyään koot vaihtelevat todella paljon ketjujen välillä. Nuo teiniketjut (H&M, New Yorker jne.) ovat niitä, joissa koot ovat pienempiä, samoin espanjalaiset ketjut, koska vaatteet ovat enemmän Etelä-Eurooppalaista mitoitusta. Sen sijaan Lindex ja Kappahl ovat paikkoja, joissa koot ovat välillä hämmentäväm isojakin. Eli nykyään ei tosiaan voi enää luottaa yhtään siihen kokolappuun, vaan pitää aina sovittaa, ettei tule liian isoa tai liian pientä.
Täytyypä siis siirtyä suosilla Lindexsille. Mutta voi vaan kuvitella miltä teineistäkin tuntuu, kun ne 38 koon farkut eivät sovikkaan, kun itsekkin jo päälle 30 vuotiaana ahdistuu siitä kokolapusta ja alkaa miettimään laihdutusta.
Ap
Koot ovat suurentuneet, eivät suinkaan pienentyneet. Kokoja on ollut pakko suurentaa samaa tahtia kun ihmiset lihoavat.
Yleensähän se "kokojen pienentyminen" johtuu sovittajan lihomisesta, mutta ei kyllä myöskään kannata tuijottaa kauheasti sitä kokonumeroa. Ihan jo saman puljun eri vaateissa voi olla tosi suuria eroja saman kokonumeron vaatteissa, saati sitten kun puhutaan kokonaan eri ketjuista.
Esprit-housut mahtuivat mielestäni " liian hyvin", eli kokonron pitäisi olla lapussa isompi. Oon ylimittainem 42 kokoon,johon nyt mahduin helposti!
Vierailija kirjoitti:
Koot ovat suurentuneet, eivät suinkaan pienentyneet. Kokoja on ollut pakko suurentaa samaa tahtia kun ihmiset lihoavat.
Lihovat!!!!!!!!! Ei lihoAvat
Rinnanympärys ja lantio ovat molemmat 84-85cm ja vyötärö 58. Käytän yleensä kokoa xs. Housuissa on pakko ottaa s koska repeävät muuten. New yorkerista löydän parhaimmat vaatteet. H&M:n vaatteet ovat yleensä isompia. Moni unelmieni paita on jäänyt ostamatta säkkimäisyyden vuoksi. Sieltä ostankin vain leggingsejä ja neuletakkeja.
Tottakai mitoitus on erilaista eri liikkeissä. Espanjalaiset ketjut kuten Zara ja Mango pientä mitoitusta. Gina Tricot, Bik Bok, H&M reilua mitoitusta.
Mitäs oot lihonut. mikset vaan laihuta säkin?