Edes ruotsinopettajat eivät keksi ruotsin opiskelulle muuta motiivia kuin PAKKO ! On tämä uskomatonta pelleilyä.
Ruotsin kielen opettaja Helsingistä:
”Ihminen on laiska ja jos jotain annetaan valinnaiseksi, sitä ei jakseta hoitaa kunnolla. Pakollisuus tuo oppilaisiin määrätietoisuutta."
https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000006129459.html
.
Kommentit (14)
Henriksson oikeusministerinä lisää pakkoruotsituspykäliä, Li Andersson opetusministerinä vahtii, että pakkoruotsia luetaan riittävän nöyrästi joka koulussa.
Niin RKP katsoo että ei ole pakko vaan riemuruotsi ja samaan aikaan vaatii pakollisuutta,on tosi loogista.
Vierailija kirjoitti:
Niin RKP katsoo että ei ole pakko vaan riemuruotsi ja samaan aikaan vaatii pakollisuutta,on tosi loogista.
Ja väittää olevansa liberaali puolue!
Ruotsin kielen taito kehittää myös ajattelua ja jopa nostaa älykkyyttä, ja mitä tässä olen keskustelua seurannut, niin ei siitä kyllä haittaa näemmä olisi.
Vierailija kirjoitti:
Ruotsin kielen taito kehittää myös ajattelua ja jopa nostaa älykkyyttä, ja mitä tässä olen keskustelua seurannut, niin ei siitä kyllä haittaa näemmä olisi.
Saksan, ranska, kiinan tai venäjän opiskelulla ei ole vastaavaa vaikutusta?
Liberaali RKP hyväksyi pakolaisille jalkapannat ja suomalaisille pakkoruotsin. Minkähänlaisia RKP:n ei niin liberaalit arvot sitten ovatkaan? Uskaltaako edes kysyä. Vääristä mielipiteistä, väärällä kielellä ehdotonta vankeutta? Julkinen ruoskinta liian isosta hiilimononjäljestä?
Niinhän se tässä maailmassa on ollut kautta vuosituhansien: ihminen on luonnostaan laiska, mutta pakolla eli ruoskalla se määrätietoisuus löytyy. Kyllä nihilistinen ruotsinmaikka tietää.
Ruotsi on kuitenkin Suomen toinen virallinen kieli. Kiina ei ole sitä (vielä). Mä kävin lukion 15 sitten eli olen kirjoittanut ruotsin. Kyllä siitä on ollut hyötyä työelämässä ja mukava Ruotsissa käydessäkin asioida ruotsiksi. Totta kai puhun tankeroa suomenruotsia kuin suomalainen juntti, mutta mitä sitten.
Yllätys yllätys että ruotsinmaikka riemuitsee kun ko. auringonlaskun ala saa tekohengitystä edes seuraaviin vaaleihin asti.
Vierailija kirjoitti:
Miksi oppilaat opiskelevat ja kirjoittavat englannin ihan mielellään ja ahkerasti, vaikka mikään lakipykälä ei pakota? Onko pakkoruotsinopettajan loogisessa ajattelussa hiukan hiomista?
Kyllä se vieraan kielen lukeminen on ihan pakollista, tiedätkös.... ja toki se on nuorisokulttuurin ja peli-villityksen aikaan englantia.
Mutta ei se mitään "vapaaehtoista" ole. Laki määrää lukemaan kahta vierasta kieltä, a-kielenä jotakin ja viimeistään b-kielenä ruotsia.
Totta kai sille perusteita on:
- virallinen kaksikielisyys
- ruotsinkielisen vähemmistön palveluiden turvaaminen
- tasapuolisuus: jos ruotsinkielisiä vaaditaan kumminkin opiskelemaan suomea, ei ole lain tasa-arvovaatimuksen mukaista skipata ruotsinkielen osaamisessa
- Ruotsi on Suomen toiseksi tärkein kauppakumppani ja kulttuurisesti sekä historiallisesti läheisin naapuri, jossa ramppaa vuosittain melkein 800 tuhatta suomalaista.
- ruotsista on hyötyä laajemminkin Pohjoismaissa ja se on eduksi meille tärkeässä Pohjoismaisessa yhteistyössä.
Minä tiedän, sinä olet neuroottisuuteen asti eri mieltä noista, mutta nyt ei puhuttu siitä, mitä SINÄ, palstaperzukka olet mieltä. Perusteluja siis kumminkin on.
ps. tosiasia on, että vapaaehtoisten kielten opiskelu laskee kovaa vauhtia. Alle prosentti suomalaisista nuorista lukee neljää vierasta kieltä, mikä olisi nykyisin peruskoulussa mahdollista.
Ruotsin kieli pitäisi olla korkeintaan valinnainen saamen ja karjalan kielten kanssa
Ruotsin kielen opiskelu ei lisää älykkyyttä, kuten joku väärinymmärtänyt väitti. Minkä vaan toisen kielen opiskelu " lisää"(älykkyys on oikeasti vakio, sen käyttö voi tehostua).
Ruotsin kieli ei sinällään siis tuo mitään lisäarvoa ja on vielä rakenteiltaan kovasti englannin kaltainen. Opettelet käytännössä pari kon-su-kie-pre rakennetta ja hauki=gädda sanaston. Onpa älykköä.
Enemmän ajattelua kehittäisi esim Venäjän, Kiinan, Japanin ym opiskelu. Olisihan se lisäksi hienoa työelämälle, jos meillä olisi opiskelijoissa kaikkia noita taitavia, eikä vain englanti + tönkköruotsi yhdistelmää.
Kirjoitin pakollisena E:n. Harmittaa, etten panostanut muihin enempää. Selvästi turhin aine.
Miksi oppilaat opiskelevat ja kirjoittavat englannin ihan mielellään ja ahkerasti, vaikka mikään lakipykälä ei pakota? Onko pakkoruotsinopettajan loogisessa ajattelussa hiukan hiomista?