Onko kukaan koskaan hakenut muutosta perusopetuksen arviointiin ja kuinka kävi??
Onko muutoksenhaku täysin turha proseduuri vai myöntääkö aluehallintovirato joskus että kaikkitietävät ja kopeat yläkoulun opettajat saattavatkin olla ihan erehtyväisiä ihmisiä rahvaan laila. Onko kellään omakohtaista kokemusta prosessista, kuinka kävi, nousiko numero?
Kommentit (6)
Äitin kullannuppussa ei ole mitään vikaa. Curling-äiti vauhdissa.
Opettajat on pisipäisiä ja ylimielisiä mulukkuja kaikki.
Vierailija kirjoitti:
Äitin kullannuppussa ei ole mitään vikaa. Curling-äiti vauhdissa.
Taas näitä asiantuntia elämän_koululainen kommentteja. HUOH
Jos on riittävät perusteet ja näytöt niin tottakai kannattaa hakea.
Kyse kuitenkin ihan ainutkertaisesta tapahtumasta ja niillä numeroilla haettava eteenpäin.
Jos on sitä mieltä, että arvosana on väärä, pitää nousta tyvestä puuhun eli ottaa ensin yhteys ko. aineen opettajaan, joka osaa perustella, miksi juuri se arvosana. Jos virhe on tapahtunut, mikä on inhimillistä, niin arvosana tietenkin korjataan. Jos yhteisymmärrystä ei synny opettajan kanssa, seuraava keskustelukumppani on koulun rehtori. Vasta sen jälkeen tulee aluehallintoviraston vuoro. Sieltäkin otetaan yhteys koululle / opettajaan ja pyydetään perusteluja. Varsin usein faktat valitettavasti osoittavat, että arvosana on aivan oikea. Mammukka vain kuvittelee, että kullanmuru on etevämpi kuin onkaan. Usein vedotaan joihinkin hyvin menneisiin sanakokeisiin tai pistareihin, joiden perusteella ei todellakaan arvosanaa anneta. Ne kuuluvat pikemminkin kategoriaan tuntiosaaminen. Mutta sitähän ei kullanmuru tietenkään mammalleen kerro, vaikka tietääkin sen.
Kannattaa hakea muutosta, jos pystyy osoittamaan virheen.