Miksi autot oli ennen sellaisia laatikkoja
Volvot, Lada, jotkut Bemaritkin... melkein kaikki japsit.
Ei kai kulmikas ole sen edullisempi valmistaa kuin kauniisti muotoiltu?
Kommentit (14)
Ennen autot tehtiin mm. helpoiksi korjata ja huoltaa.
Nyt ainoastaan ulkonäkö ja aerodynamiikka sanelee kaiken. Ja autoista on tullut mahdottomia korjata kotona ja kalliita huoltaa merkkikorjaamolla kun jonkun akunkin vaihdon takia pitää purkaa puoliautoa.
Vierailija kirjoitti:
Kulmikas kori oli halvempi prässätä kuin nykymallinen.
Entä 60-luvun autot, jotka olivat hyvin pyöreitä?
Tottakai pelti on helpompi taitella kantikkaaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kulmikas kori oli halvempi prässätä kuin nykymallinen.
Entä 60-luvun autot, jotka olivat hyvin pyöreitä?
Auto olikin silloin luksustuote.
Sehän on käytännöllisin muoto, tilaa ei mene hukkaan. Siksi myös farmari on nykyään suositumpi korimalli kuin sedan tai viistoperä. Itse ostin nätin viistoperän ja nyt ihmettelen mitä oikein ajattelin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kulmikas kori oli halvempi prässätä kuin nykymallinen.
Entä 60-luvun autot, jotka olivat hyvin pyöreitä?
Auto olikin silloin luksustuote.
Kupla XD
Rakennas kuplan muotoinen talo. Muutama käytännön ongelma saattaa ilmetä.
Muoti vaihtuu. Onhan V60 ja V90 taas tosi kulmikkaita. Vaikka aiemmin Volvo teki pyöreitä ei-traktoreita.
Pyöreys sitten häivyttää mittasuhteet ja vaikuttavat kokoaan pienemmiltä ja kulmikkuus palannut katumaastureissa.
Mielipide asioita. Kulmikas on monen mielestä juuri se kauniimpi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kulmikas kori oli halvempi prässätä kuin nykymallinen.
Entä 60-luvun autot, jotka olivat hyvin pyöreitä?
40-50 luvulla autot oli pyöreitä, 60-luvulla alkoi kulmikkuus puskea päälle, ladoja ja moskovitseja idästä, muskeliautoja lännestä.
Olisko mallinnus- ja työstötekniikan kehittymisellä ja törmäystesteillä ym. turvallisuus- ja taloudellisuusajattelulla jotain vaikutusta asiaan?
Nykyisin autojen muotoilua ohjaa paljolti törmäystestit. Pitää saada hyvät tulokset jos haluaa saada kotteroita kaupaksi.
Sen takia kaikki uudet autot on niin mitäänsanomattoman näköisiä. Vertaa vaikka vanhoihin kunnon amerikanrautoihin. Niissä sentään oli sitä jotakin. Hengenvaarallisia vaan kolareissa mikä on sääli.
Kulmikas kori oli halvempi prässätä kuin nykymallinen.