Säälittää koirat, jotka eivät saa tehdä edes tarpeitaan rauhassa
Asun vilkkaan kävelyreitin varrella ja toisinaan näen, että koirien ei anneta rauhassa pysähtyä tarpeilleen vaan revitään perässä. Talvella sen huomasi myös virtsavanoista lumessa. Tänään näin labradorinnoutajan olevan ihan selvästi kakkausasennossa ja omistaja vaan veti koiraa perässään. Itku melkein tuli. Aiemmin olen huomannut samantyyppistä toimintaa, mutta en läheskään noin pahana. Tämä nainen oli sporttisen oloinen: hoikka ja viimeisen päälle lenkkeilyvaatteet, iältään lähemmäs keski-ikää. Miksi ihmeessä joku ottaa koiransa hikilenkille mukaan, kun ei voida pysähtyä edes kakan tullessa? Koira tarvitsee aikaa tyhjentää rakkonsa ja suolensa ja haistelu on mieluista puuhaa, ei hihnan jatkeena roikkuminen. Millaisia ajatuksia teille tulee tällaisesta toiminnasta ja mikä mahtaa olla asian taustalla?
Kommentit (14)
Kannattaa sanoa niille omistajille jotain. Ehkä sitten lopettaisivat.
Mikset mennyt sanimaan sille spotti hirmulle, että mitä ihmettä touhuaa?
Meillä lenkeillä koirat saa haistella yhtä kohtaa vaikka 10min jos haluavat, tarpeillaan saavat käydä tai jos eivöt jaksa lähteä lenille niin emme pakota.
Ja kaikenlaisilla sitä saa elämiä olla, koska tulee aika jolloin eläimien pito on luvanvaraista?
Mulla on koira ja olen huomannut samaa. Joskus olen huutanut anna koirasi paskantaa ihan rauhassa.
Ehkä ovat kiireessä jonnekin tietylle metsäpolulle...
Mulle on tullut montaa kertaa myös paha mieli. Ajattelen, että onkohan näiden koirien ainoa ulkoilu tuo nopeasti juostu lenkki ilman kakkaus- ja haistelutaukoja. Ja siten kotiin. Ihan tosiaan itkettää ajatus, jos ei ole saanut rauhassa kakara ja pissaa haa sitten vahinko tulee sisällä ja saavat siitä rangaistuksen vielä lisäksi.
Mitä oikein noiden ihmistenn päässä liikkuu ja miksi edes ottavat koiran.
Joo olen huomannut saman. Ja toinen on se, että koira kulkee aina lyhyessä hihnassa jalassa kiinni eikä saa haistella nurmikolla puita etc. Minun koira on flexissä ja saa kulkea vapaasti puolelta toiselle katua haistelemaan hajuja. Osaa kävellä nätisti vierellä myös. Pitemmällä lenkillä haistelee aluksi paljon ja kun on saanut tyydytyksen niin siirtyy itse vierelleni. Käymme paljon juoksemassa pururadoilla myös missä hän juoksee vapaana ja haistelee. Jää jälkeen joskus, mutta juoksee minut aina kiinni. Kiltti 10kg koira joka ei pure ihmsiä eikä muita koiria. Monelle ne koirat tuntuu olevan koriste tai lenkkikaveri jolla ei kuitenkaan ole mitään oikeuksia omaan tahtoon.
Vierailija kirjoitti:
Mikset mennyt sanimaan sille spotti hirmulle, että mitä ihmettä touhuaa?
Meillä lenkeillä koirat saa haistella yhtä kohtaa vaikka 10min jos haluavat, tarpeillaan saavat käydä tai jos eivöt jaksa lähteä lenille niin emme pakota.Ja kaikenlaisilla sitä saa elämiä olla, koska tulee aika jolloin eläimien pito on luvanvaraista?
Olen liikuntarajoitteinen, muuten olisin juossut perään. Olin kotona yksin, niin ei voinut mieskään auttaa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Joo olen huomannut saman. Ja toinen on se, että koira kulkee aina lyhyessä hihnassa jalassa kiinni eikä saa haistella nurmikolla puita etc. Minun koira on flexissä ja saa kulkea vapaasti puolelta toiselle katua haistelemaan hajuja. Osaa kävellä nätisti vierellä myös. Pitemmällä lenkillä haistelee aluksi paljon ja kun on saanut tyydytyksen niin siirtyy itse vierelleni. Käymme paljon juoksemassa pururadoilla myös missä hän juoksee vapaana ja haistelee. Jää jälkeen joskus, mutta juoksee minut aina kiinni. Kiltti 10kg koira joka ei pure ihmsiä eikä muita koiria. Monelle ne koirat tuntuu olevan koriste tai lenkkikaveri jolla ei kuitenkaan ole mitään oikeuksia omaan tahtoon.
Pidäthän kuitenkin koirasi kiinni pururadalla, kiitos.
Mutta aloitukseen, en tajua miksi kukaan edes ulkoiluttaa koiraa jos lenkkeily on mainitun kaltaista. Eihän siitä hyödy kukaan. Opeta koirasi käymään pöntöllä ja osta sille juoksumatto, jos ei kiinnosta antaa sen toteuttaa luontaisia käyttäytymistarpeitaan. Ihmiset on niin pölöjä että pahaa tekee.
Oma lukunsa ovat nämä koiraa narun päässä pyöräillessään raahaavat riemuidiootit. Pitäisi sakottaa ja kunnolla.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa sanoa niille omistajille jotain. Ehkä sitten lopettaisivat.
En tunne omistajaa, eivätkä naapuritkaan tiedä, missä asuu. Ovat kuitenkin saman huomanneet kuin minä.
Ap
Voi olla myös se paine kerätä jätökset. Omistaja yrittää antaa kuvan olevansa hyvä ihminen, joka yrittää kaikkensa estääkseen koiraa tekemästä pahojaan, mutta kun se koira vaan on niin tyhmä. Ja kiire on kova, eikä pusseja mukana.
Ja tuon lisäksi koirat pääsevät tarpeilleen vain silloin, kun ihmiselle sopii.
Itse asiassa kusetuslenkit ja juoksulenkit pitäisi tehdä ohjeistuksen mukaan erikseen. Koirien pissatuslenkit ovat juuri sellaista hidasta kävelyä jatkuvine pysähtyleineen haistelemaan, kuselle ja paskalle. Haahuilua suomeksi.
Itse koiraa ulkoiluttaessani annan tietysti aina tehdä tarpeet rauhassa, mutta välillä vedän jos alkaa jäädä pitkäksi aikaa samaa kohtaa haistelemaan. Meillä lenkit kestävät lähes aina tunnin tai ylikin, joten jos jokaista kohtaa jäisi haistelemaan niin menisi varmaan kaksi tuntia. Mutta tietysti ehtii myös nuuskia hajuja hyvin lenkkien aikana.
Sama ilmiö sieppaa myös minua. Etenkin nämä jotka retuuttavat vanhoja koiria perässään. Sen verran voisi antaa kunnioitusta ystävälle, että hidastaisi omaa vauhtia vanhuksen mukaan. Omat koirat kun mummoituivat, lenkkiaika pysyi samana, matka vain lyheni :)
Olen huomannut samaa. Todella ärsyttävää. Pahimpia ovat nämä vanhoja ja jo hieman kankeita koiria kiskovat.
Toinen ärsyttävä koiranomistajajoukkio ovat nämä "jaksan ulkoiluttaa koiraa 50m" ja sitten koira äkkiä takaisin sisään.
Koira elää hajujen maailmassa. Antakaa niiden koirien haistella rauhassa. 😕