Eemeli - naisellinen nimi (?)
Kuinka moni teistä on tullut ajatelleeksi, että suomalaista Eemeliä todennäköisesti luullaan nimen perusteella naiseksi heti Suomen rajojen ulkopuolella?
Monessa Euroopan maassa käytössä oleva nimi Emelie (siis ”Emelii”) on niin lähellä Eemeliä, eikä monessa maassa muutenkaan ymmärretä tuplakonsonattien merkitystä ääntämyksessä, niin että osattaisiin sanoa nimenomaan E pitkänä. Ainakin Ruotsissa on lisäksi käytössä kirjoitusasu Emeli (naisen nimi sekin).
Nykyään kun moni lapselleen nimeä miettivä toivoo että nimi olisi sopiva myös Suomen ulkopuolella, niin tällaista sukupuolimielikuvaankin liittyvää asiaa voi olla hyvä miettiä jos ei ole tullut mieleen. 🙂
Kommentit (11)
Entäs naisen nimi Pirkko.... niin todella naisellisen kuuloinen...😳
Ihankuin monet ulkomaalaisetkaan itse antaisi lapsen nimen sellaiseksi, joka sopii muihin maihin.
En ainakaan tuota miettisi, mitä väliä miten sinun nimesi lausutaa ulkomailla?
Tuttavani Eemeli oli briteissä vaihdossa ja siellä lausuivat hänen nimensä "Emily". Opettaja ihmetteli kun nimilistan Emily olikin poika:D
Vierailija kirjoitti:
Tuttavani Eemeli oli briteissä vaihdossa ja siellä lausuivat hänen nimensä "Emily". Opettaja ihmetteli kun nimilistan Emily olikin poika:D
Tässä vastaus kolmosen kysymykseen😁
Vierailija kirjoitti:
Mitä sitten? - Nimet vaihtelee eri maisssa ja kielialueilla. - Äitini onneksi ymmärsi, että meidän on parempi soitella ja puhua pidempään vasta seuraavana iltapäivänä kun vasrtasin hänen soittoonsa lyhyesti lauantaina alkuillasta, kertomalla että minulla saattaa mennä lauantai iltani vähän pitkään, kun olen menossa Beccan kanssa treffeille...
Maailmassa on jokunen Jesus Maria.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä sitten? - Nimet vaihtelee eri maisssa ja kielialueilla. - Äitini onneksi ymmärsi, että meidän on parempi soitella ja puhua pidempään vasta seuraavana iltapäivänä kun vasrtasin hänen soittoonsa lyhyesti lauantaina alkuillasta, kertomalla että minulla saattaa mennä lauantai iltani vähän pitkään, kun olen menossa Beccan kanssa treffeille...
Jos haluaa antaa pojalleen kansainvälisesti naismaisen nimen, niin eihän sitä kukaan kiellä.
Vierailija kirjoitti:
No käykö Elmeri?
Tai Emelius?
Aha.