Tammikuiset uuteen viikkoon
Kommentit (12)
En ole taas pitkiin aikoihin kirjoitellut tänne palstalle, kun päivät tuntuu menevän niin nopeasti. Kirjoittelin muistaakseni viimeksi odotus palstalle kuulumisia Tammimammojen listalle. Nyt meidän tytteli on jo 4 kk ja 5 pv. Kyllä se kehitys tosiaan on tässä vaiheessa aika huimaa. Meidänkin tytteli kääntyilee jo kovasti. Eilen hän yritti vähän ryömiä eteenpäin, mutta se oli vasta harjoittelua. Jalkojen asento alkoi olla jo oikeanlainen eteenpäin menemiseksi. Kohta mennään eteenpäin ja lujaa.
Tuttia Noora on alkanut huolimaan vasta viikko sitten ja tuttipullosta olen kokeillut antaa vähän maitoa, kun on kesällä muutamat häät ja pitäisi jättää tyttö isovanhemmille hoitoon illaksi. Ei se tuttipullo kovinkaan hyvältä maistunut, mutta otti tyttö pari kertaa ihan kunnon imaisun siitä. Pikkuhiljaa tulee edistystä...
Mä päätin antaa Nooralle vähän perunaa maisteltavaksi, kun hänen ruokailutahtinsa oli lisääntynyt huomattavasti. Olin alun perin ajatellut, että jatkan täysimetyksellä puolivuotiaaksi, mutta siinä vaiheessa kun tyttö heraili yöllä useampaan kertaan syömään, ajattelin ettei hän saa tarpeeksi ravintoa. Mulla ei kerinnyt päivällä rinnat kunnolla täyttyä, kun Noora söin niin usein. Saa nähdä nyt sitten miten toi peruna vaikuttaa. Päikkärit ovat ainakin pidentyneet heti kaksi-kolme tuntisiksi. Aikaisemmin hän nukkui vain vajaan tunnin päikkärit ja otti päivän mittaan sitten useimpia lyhyempiä torkkuja. Että tämmöistä täällä. Täytyy yrittää kirjoitella nyt useammin tänne. Nyt kun Noora nukkuu pidempään päivällä, niin on enemmän aikaakin.
ILOISTA PÄIVÄNJATKOA KAIKILLE!
Meillä eiliset 4kk neuvolan mitat oli 66cm ja 7300g. Esikoinen on ollut 8-kuisena tuon kokoinen....
Kovasti on poika tosiaan kasvanut, ja kyllä hän syökin! Yli kuukauden on jo syönyt jatkuvasti useammin, olihan niitä tankkauskausia aiemminkin että muutamana yönä syödään usein, mutta tää ei tunnu menevän ohi, ja alan olla ite ihan poikki, kun poika syö ympäri vuorokauden 2h välein. Kun mulla on täällä päivisin huollettavana myös tuo kohta 2.5-vuotias ikiliikkuja, joten en todellakaan pääse nukkumaan silloin kun vauva nukkuu ym- ylellisyyksiä, joita oli esikoisen aikaan. Joka aamu alkaa sama rumba, ei juuri ehdi pysähtyä kun koko ajan on jotakin tekemistä, ulkoilemista, ruuanlaittoa, syöttämistä, ruuan tekoa, leikkiä ym. Niin, että meillä on nyt neljänä päivänä maisteltu porkkanaa. En ole sitä määrää vielä siitä teelusikallisesta kasvattanut, koska poika ei tunnu tajuavan lusikasta paljoakaan. No, oli se jo tänään vähän parempaa. Kuitenkin, rauhassa siis alotellaan, mutta halusin kuitenkin aloittaa jo nyt 4kk 1vko, kun on ajateltava myös itseä, ettei ihan piippuun itseä aja. Poika kun ei huoli pulloa, niin en pääse mihinkään enkä saa mitään lepotaukoja...
POika kääntyi sunnuntaina selältä mahalleen, mutta ei ole sitten sen koomin kääntynyt. Saas nähdä, koska sitten nähdää sitä taitoa lisää!
Ei mutta nyt kuulostaa siltä, että molemmat lapset nukkuu! Lähden itsekin äkkiä punkan pohjalle! Aurinkoisempaa loppuviikkoa kaikille! (toiveajattelua, kun säätietoja kattoo...)
Pienen, kohta neljäkuukautisen pojan äiti täältä Espoosta rohkaistuu hyppäämään mukaan keskusteluun. Vieläkö mahtuu?
Tänään käytiin Leevin kanssa 4 kk neuvolassa ja lääkärillä. Uudet viralliset mitat ovat paino 5985g ja pituus 61 cm. Syntyessään poika painoi 3020g ja pituutta oli 50 cm. Pikkasen olin itse tuosta tämänpäiväisestä painosta huolissani, mutta terkkarin ja lääkärin mukaan kaikki on ihan kunnossa. Poitsu on syntymästään asti ollut osittaisella imetyksellä - korviketta annetaan pari kertaa päivässä, illalla iltamaito pullosta ja kerran myös yöllä. Vielä en ole ajatellut kuitenkaan siirtyä kiinteisiin - katsellaan vielä, miten maitoa riittää ja miten yöunien kanssa käy. Viimeaikoina poitsu on heräillyt öisin aikaisempaa useammin. Joku tuossa aiemmin kertoili unien pidentymisestä kiinteiden aloituksen jälkeen ja se kyllä motivoisi jo aloittamaan... Mutta enpä vielä muuta syytä kiinteiden aloittamiselle keksi.
Leevi taitaakin jo heräillä päiväunilta - palaan taas paremmalla ajalla.
Mukavaa sadepäivän jatkoa kaikille tammikuisille!
Käytiin tänään 4kk:n neuvolassa ja mitat olivat 67,3cm ja 7130g. Pituus menee yläkäyrillä kun taas paino hieman alaspäin. Kuitenkaan painosta ei olleet huolissaan, joten edelleen jatketaan täysimetyksellä. Oli kuiten puhe, että jos vielä kovasti alkaa poika tankkailemaan niin silloin kannattaisi lisäruokaan siirtyä. Tähän asti mennyt ihan kivasti, maistelua ajattelin aloitella parin viikon sisällä.
Yöt on vihdoin rauhoittuneet. Käytiin viikonloppuna mummulassa " unikoulussa" ja siellä unet rauhoittuivat. Mietin jo että pitääkö meidän muuttaa mummulaan, mutta onneksi rauhalliset unet jatku kotosallakin. Eli ensin nukutaan noi 5h putkeen ja sen jälkeen noin kolme tuntia. Pari kertaa yössä poika tankkaa. Olen kyllä miettinyt, että mahtaa olla pojalle tapa ainakin tuo toinen yösyönti, koska ei kauan rinnalla jaksa olla vaan nukahtaa.
Meillä ei se vauvauinti ole ottanut onnistuakseen. Eka kerralla meni tosi hienosti ja poika tykkäsi, mutta kahdella seuraavalla kerralla on tullut hirveä huuto, viimeksi jo ennen kuin päästiin altaaseen. En tiedä mikä lie, tällä viikolla ei ehkä edes yritetä.
Yksi pieni hammas nököttää alaikenessä, toista hammasta ei ole näkynyt... =)
Tällasia tilannetietoja täältä. Tänään päästään pitkästä aikaa käväsemään kaupungilla, pojalle pitääkin hankkia uusia kamppeita, ei nuo vanhat meinaa enää mahtua päälle. =)
Rinkula ja Väkkyrä 4kk tasan
onneks ei kuitenkaan ole vielä satanut niin päästiin vaunuilemaan jos typy nukkuis vaikka pidempään. Meillä kun on taas palannut kuvioihin nää ikuiset 30min päikkärit. Välillä meni jo mukavammin, oli yhet pidemmät päikkärit. Nyt sitte jatkuu tää 1,5-2h hereillä zzz30min hela dagen.
Iltsu oppi eilen kääntyy selätä vatsalle ja sitä onkin nyt sitte jatkuvasti kääntyilemässä. Pidemmän aikaa kääntyili kyllä kyljelleen tai kyljeltä vatsalleen, mut ei hiffanu yhdistää niitä ennen. Sitä kyllä tulee niin hyvä mieli kun pikkunen oppii jotain uutta.
Meilläkään niitä hampaita ei oo näkyny vaikkakin oon jo odotellut. Ilona kun kuolaa ihan tolkuttomasti. Paita on napaan asti märkä hetkessä. Kuolalapusta huolimatta alkaa iho rintamukselta taas näyttää pahalta, samoin leuan alusta. Tuntuu ihan luonnottomalta määrältä toi kuola. Neuvolas sanottiin sen kuitenkin olevan ok. Miten paljon teidän vauvat kuolaa?
Meillä on ens viikolla 5kk neuvola, näkee sitten mitat. Välillä mua epäilyttää että maito alkais vähenee. Mulla ei oo tullukkaan milkkiä kun toiset tissistä, vaikuttaisko toi mun epävarmuuteen.. Typy on kyllä ihan suht tyytyväisenolinen, öisin kyllä syö nykyään aikaisemmin (ennen oli 5h eka väli ihan kellon tarkkuudella) ja yks kerta on tullu yösyöntiin lisää.
Hyviä jatkoja Tammikuisille
Siili Suhosen äiti
(Ilona näytti vastasyntyneenä ihan siili suhoselta)
Meillä saatu tänään tuoreet 4kk mitat: 7400 gr ja 65 cm. Omasta mielestäni pituus oli ehkä 64 cm (pää ei ollut ihan laidassa kiinni), mutta eipä tuolla niin väliä. Hyvin on kuitenkin kasvanut. Iho todettiin lievästi atooppiseksi , muuten kaikki ok. Lääkäri suositteli meille lämpimästi täysimetyksen jatkoa 6kk asti tuon lievän atooppisuudenkin takia. Ja mielelläni minä vauvaa imetänkin, on niin helppoa kun on aina ruoka matkassa mukana! Syöttövälit öisin 4-3 tuntia eli ihan inhimillistä mielestäni. Nukkumaan 21, syötöt useimmiten vain 24 ja 04, ja herätään klo 8 maissa.
Aikamoisia naurunhörötyksiä poika välillä päästelee ja muutenkin tyytyväisen oloinen pallero. Kädet käy tiheään suussa varsinkin iltaisin. Lääkäri sanoi, että yläikenet olivatkin aika punaiset.
Meillä on kotona talon välikatossa myös oravavauvoja. Sydän pamppaillen olen katsellut kun ne sieltä tekevät ekoja tutkimusretkiään lähikoivuun ja pihalle. Toinen jo putosikin pahan näköisesti puusta maahan, mutta selvisi ilmeisesti pelkällä säikähdyksellä. Onneksi meidän 2 kissaa on niin vanhoja ja raihnaisia, ettei niistäkään ole enää oravavauvoille vaaraa.
Eipä muuta kuin mukavaa Helatorstaita kaikille! Me lähdetään pe-aamuna 3 päiväksi kavereiden mökille, toivottavasti ei ole koko viikonloppu näin kylmää keliä!
Kääntyilty ollaan jo parisen viikkoa, tosin masulta ei pääse takaisin selälleen vaan kiljuu äidin hätiin kun niska puutuu. Mittoja saadaan vasta viikon päästä.
Olen maistatellu jo perunaa, porkkanaa ja bataattia. Nii ja hedelmäsoseita annan iltaisin. Seela nimittäin söi ja söi ja söi ja yötkin meni ihan mahdottomaksi tuhtaamiseksi. Puoli purkkia sosetta illalla, niin uni on selvästi raskaampaa ja syvempää. Mutta nuo vihannekset on vielä ihan maisteluasteella, lusikallinen sillon tällön kun muistan antaa ja tulee sopiva hetki. Että enimmäkseen meilläkin vielä tisutellaan.
Seelalla on kanssa aika kuiva iho ja sen vuoksi alun perin ajattelin 6kk täysimetystä, mutta eipä se sitten ihan niin mennytkään. Hyvät rasvat tosin auttavat meillä hyvin, Lipolan ja Bevita.
Aurinkoa odotellessa,
Täplä ja tytöt
Ehdinpä minäkin pinoutua pitkästä aikaa, kun esikko katseee telkkarista Nasun elokuvaa ja tiitiäinen vielä nukkuu.
Tuoreita neuvolakuulumisia täältäkin, kun alkuviikosta siellä käytiin. Neiti 4kk painaa noin 5480g ja pituutta on kertynyt 59cm. Pieni on, mutta kasvaa hyvin omalla käyrällä. Naureskeltiin neuvolan tädin kanssa, että meiltä löytyy molemmat ääripäät, kun esikoinen on 2+ käyrällä ja kuopus -2 käyrällä ;) . Muuten kaikki on ok. Hymyilevä neiti ja melko rauhallinen silloin kun on tyytyväinen. Väsyneenä karjuu niin, että kuuluu kilometrien päähän.
Tissittely meillä nyt taitaa olla lopussa. Harmi, sillä olisin mieluusti jatkanut, kun kesäkin on tulossa. Olisi niin paljon helpompaa, kun ruoka olisi mukana, mutta ei voi mitään. Neiti alkoi saada korviketta kuukauden iässä, kun painoa ei ollut tullut lisää. Vähitellen korvikkeen määrä on kasvanut ja niinhän siinä käy, että tissi ei enää kelpaa. Hirveetä raivoomista, kun tissi alkaa lähestyä. Hyvä, ettei suoni pullistu päästä, kun pitää raivota. Oon kokeillu kaikkea mahdollista ja mahdotontakin, mutta johonkin täytyy vetää raja eli päälläni en ala seisoa syöttäessä (noin vertauskuvallisesti). Maitoa tulee vielä jonkin verran ja oon lypsänyt sen. Esikoinen söi rinnasta vain 2kk eikä ole ollut allergioita ja kolmen vuoden aikana normaalia yskää ja nuhaa jonkin verran ja vain yksi korvatulehdus, vaikka usein pelotellaan, kun ei saa rintamaitoa. Tällä hetkellä on molemmat ipanat räkätaudissa ja nenät tukossa. Ikävää, mutta nyt ollaan jo valoisammalla puolella.
Muutaman päivän ajan on neiti maistellut perunaa ja bataattia. Ei oikein maistu ja ilme on kohtuullisen syyttävä ;) . No, kyllä se tästä edistyy. Iltaisin on saanut maissivelliä.
Tyttö ei vielä käänny mahalleen, mutta yritystä on välillä enemmän ja välillä vähemmän. Esikoinenkaan ei pitänyt tämän suhteen kiirusta. Muutamia kertoja on kääntynyt mahalta takaisin selälleen. Kädet ja nyrkit kiinnostaa niin kuin muillakin ja kuolamäärä on valtaisa-ehtymätön luonnonvara! Tavaroihin tarttuu, jos ne on tyrkyllä ja jumppalelun tavaroita heilutellaan.
Jutustelu on aika harvinaista herkkua, varsinkin kun lueskelee miten paljon muut vaavit jutustelee. Välillä saa oikein urakalla puhuttaa, niin neiti vastaa, mutta välillä on hiljaisia kausia. Hymyillään vaan kovasti, mutta ääntä ei kuulu. Pitää yhä seutata. Toisaalta, kun sitä " puhetta" kuitenkin välillä tulee ihan vastavuoroisesti, niin en tiedä pitääkö huolestua.
Yöt menee normaalisti ihan hyvin yhdellä syötöllä ja päivällä yleensä nukkuu yhdet pitkät päikkärit ja lyhyempiä torkkuja. Tänään illalla lapset jäävät isänsä kanssa,kun minä lähden katsomaan Celtic Tiger- esitystä Hartwall areenalle. Ihanaa päästä " kulttuuririentoihin" !!
Nyt kutsuu aamukahvi eli mukavaa loppu viikkoa kaikille.
KS16 + Jenni 4kk ja1vko (noin)
Ei ole pahmmin ollut taas aikaa kirjoitella. Ollaann veetin kanssa paljon ulkoiltu ja liikuttu joten tämä koneella olo aika vähenee koko ajan.
Me odotellaan jo 5kk neuvolaa viikon päästä. 4kk mitat oli 7770g 66.5cm. Eli hyvin rintamaidolla kasvaa. Yritettiin tuossa jo parin viikon ajan kiinteitä lääkärin suosituksesta. Kun veeti on atoopikko,ehtisi rauhassa maistella ruokia(mahdollisia allergisoivia aineita karsia) mutta masu ei tainnut olla vielä valmis ottamaan vastaan kun pahoja ilmavaivoja ja kipristelyjä poika sai. No mielellään odotan sen kuukauden vielä eli 6kk ikään. Kyllä sitä ehtii noiden kiinteiden kanssa pelaatumaan vielä useat vuodet. Kesällä voikin nauttia kun ruoka on aina mukana;) Onko täällä muita atoopikkoja?
Kyllähän meillä yöllä herätään 2-5 kertaa syömään, mutta kyllä sen jaksaa, tämä on pien hetki kun lapsi on näin pieni.
Meillä ollaan jo puolitoista kuukautta käännytty selältä masulleen ja parin viikon ajan sitten masulta selälleen. Pylly nousee korkeuksiin, ja liikkeelle yritetään kovaa vauhtia lähteä, mutta kun ei onnistu niin ei. Ja sekös veetiä harmittaa=)
Hampaita meille ei ole vielä puhjennut.
Mielenkiinnosta kuulisin, miten tammkuiset on tuon istumisen kanssa, joko sylissä istutatte, onko ajatusta milloin rattaissa puoli-istuvaa asentoa?
Mutta nyt täytyy taas mennä, hauskaa päivää kaikille.
-elli ja veeti kohta 5kk-
Eipä oo tullut kirjoitettua kuin sitten viimeksi...odotuspuolella olinkin oikein ahkera.Nyt olen kyllä käynyt lukemassa kuulumisia mutta laiskuus meinaa vaivata kirjoittelua kohtaan.Niin meillähän tyttö syntyi joulukuun puolella 22pvä,mutta tunnen itseni tammikuiseksi kun LA oli tammikuussa ja alusta asti olen teidän kans kirjoitellut.
Meillä tytteli täytti nyt 5 kk.ja eka kuume oli eilen,raukka pikkuinen oli kyllä tosi pipinä nyt onneksi näyttää paremmalta.Tyttö koulusta sai jonku ärhäkkään kurkku ja nuha taudin joka sit kävi meidän koko perheen läpi.Näiltähän ei voi elämässä välttyä mutta äidille tulee aina surku kun toinen on niin kipeenä.
Kuumakin oli kuin uuni..
Asiasta toiseen 4 kk neuvolassa tytteli oli 7600 ja 63 cm,eli vallaton michelin " ukkeli" .
Meillä on mennyt kivasti,aika menee kuin siivillä.Tytteli nukkuu yönsä hyvin,sellasta 8-10 putkeen.Päivällä unet on kyllä vähän lyhkäsempiä,sellasta 30min-1h mut ehkä sit näin parempi..
Kauheeta kun ei tiedä haluuko lähtä töihin vai haluuko tehdä /yrittää vielä tehdä vauvaa vai mitä sitä tekis?! =) ajatuksia on jos jonkinlaisia mutta ei niistä mitään selkoa ota.. =)
Huomenna olis tarkoitus lähtä mökkeilemään,ostettiin mökille matkasänky jossa tytteli voi sit nukkua.Täytyy sanoa et ikuna en oo kasannut niin vaikeeta sänkyä,meinas uskoa loppua kesken ja voima,oli se niin tiukka.Onneksí kokeiltiin kotona niin ei mene kokovkol.sen kans ähistellessä.
Ei kait mulla sen kummosempi..onkos teistä kukaan vielä uudelleen raskaana? tai onko uusi vauveli saanut luvan tulla?en mää utelias ole ;)
Rauhallista pyhäpäivää kaikille.
lettis
Välillä tuntuu, että on yhtä hulabaloota tämä elämä, siitä pitävät huolen esikoinen 10 v, poikanen 1v9kk sekä neiti 4½kk sekä kaksi karvaista koirulia.
Neiti on vähentänyt huutamistaan aika radikaalisti, ilmeisesti aika tekee tehtävänsä. Hyvän tuulinen neitokainen painoi 4 kk neuvolassa 6,5 kg ja pituutta oli 62,5 cm. Rintamaidolla mentiin viime viikkoon asti, nyt on viikon verran maisteltu perunaa. Ilme on sen näköinen että " äiti, et voi olla tosissaan tämän mössön kanssa!" . Sen jälkeen alkaa pörinä (uusi taito, mukavaa varsinkin peruna suussa...) ja kun ei muuten perunaa alas saa, niin kunnon yökkäykset päälle. Eli ei oikein menestys, mutta hiljaa hyvä tulee. Aloitin tuon perunan antamisen ihan sen takia, että unet hieman paranisi. Yöt on edelleenkin sellaista tississä roikkumista, syönti kertoja vaihtelevasti 3-5. Kateellisena luen, kuinka teillä muilla nukutaan yli 8 tuntia putkeen...Ei meillä. Ja toinen raivostuttava tapa on, että aamut alkavat melkein poikkeuksetta kuudelta. Ei auta mikään, ei... ***huoh**** eli olen tosi väsynyt!
Masulleen meillä on käännytty jo kuukauden, sekä masulta selälleenkin kääntyminen onnistuu. Uusi taito on pyöriä navan ympäri masullaan ja ensimmäiset ryömimisliikkeetkin on jo otettu. Tosin pari kertaa vain punkaa pyllyn pystyyn, ponkasee ja vetää käsillä eteen päin. Mutta siitä se lähtee. Kakkonen ryömi tässä iässä kovasti ja istui jo lattialla itse ilman tukea, kun taas esikoinen vasta opetteli masulleen kääntymistä. On ne niin erilaisia nuo lapsukaiset.
Mutta hauskaa loppuviikkoa kaikille.
Mimmu ja Neiti sekä muu pesue
Viime viikolla en ehtiny kuulumisia kirjotella, täytyy nyt sitten...
Äitienpäivä meillä meni vauvauinnissa ja isovanhempien luona, joten en saanut aamukahvia sänkyyn ku lähtö oli jo 8 ennen...
Tultiin justiinsa 4 kk neuvolasta ja mitat oli 64 cm, 8215 g ja pää 43,5. hienosti menee pituus 0-käyrällä ja paino +2 -käyrällä :) imetyksellä mennään eteenpäin soseita tekis mieli maistattaa, mutta kun ite oon allerginen suosittelivat jatkamaan täysimetystä vielä jos vaan jaksaa. Aikamoiseksi tankkaamiseksihan tuo on menny pojun syönti tahti, että kattoo nyt sitten miten kauan riittää pelkkä maito rinnasta.
Meillä taitaa vähän allergia vaivata niin poitsua ku äitiäkin, silmät vetistää, nenä tukkonen ja kauheesti aivastellaan. Joten sinänsä ihan mukava ku tuli vesisateet, sais vaan olla piirun verran lämpimämpi.
Tällä hetkellä poitsulla vielä kaiken lisäks flunssa, räkää tulee niin ettei syömisestä ja nukkumisesta tahdo tulla mitään. Nytkin nukkuu pystyssä mun sylissä, joten ei oikein mitään ite pysty tekemään.
Kehutys on huimaa, kääntyy sekä vatsalta selälle että toisinpäin. Koko ajan pitäis olla uutta katseltavaa ja koeteltavaa, ja kaikki menee suuhun:)
Onneks niitä hampaita ei sitten tullukkaan vaikka muutama viikko sitten siltä näytti.
Viikon jatkoja Kiti & Roni 2 pv vajaa 4 kk