Tietääkö kukaan osakeyhtiön lopettamisesta?
Yli 10v sitten yritin vähän myyntihommaa ja siinä piti olla osakeyhtiö muotona. En edes muista kuka muu siinä oli minun lisäkseni nimellisesti mukana. Melkein heti huomasin ettei homma kannata. Olin itse itselleni lainannut rahaa ja hävisinkin siinä. Nyt tuli kirje patentti-ja rekisterihallitukselta, että pitäisi selvittää osakeyhtiön tila, toimittaa tilinpäätökset tai he ajavat yhtiön selvitystilaan.
Minulla ei ole tilinpäätöksiä eikä mitään enää jäljellä. Luulin (tyhmä, kyllä), että jotenkin koko yritys olisi lakannut toimimattomana olemasta. Mutta ei siis ole.
Mitä tästä nyt seuraa? Syyte kirjanpidon tai jonkun osakeyhtiölain noudattamatta jättämisestä? Apua.
Eikä auta ne, että tyhmästä päästä kärsi koko elämä.
Kommentit (15)
Pitää tehdä selvitys onko osakeyhtiöllä velkaa jollekin ennenkuin voi lopettaa. Eli selvitystila.
Vierailija kirjoitti:
Ei ne aja sitä selvitystilaan, ne lopettaa sen toimimattomana. Lue paperit uudestaan ja googlaa asia.
Haluaisin uskoa, että menee näin. Kiitos rohkaisusta. Osakeyhtiön osalta törmäilin vain tuohon selvitystilaan. Että jokainen osakeyhtiö täytyy lopettaa kuukausien kestävän selvityksen kautta.
Vierailija kirjoitti:
Pitää tehdä selvitys onko osakeyhtiöllä velkaa jollekin ennenkuin voi lopettaa. Eli selvitystila.
Tästä ei ole tositteita enää olemassa. Ainoa, jolle ehkä jäi velkaa olin minä itse. Muistelen, että enemmän ostin varastoa kuin mitä sitten ikinä mistään sain. Eikö velat näkyisi jossakin? Joku karhuaisi jotakin kautta jotakin?
Milloin yhtiöllä on ollut toimintaa?
Tilinpäätökset pitää säilyttää 10 vuotta, tositteet 6 vuotta.
https://www.prh.fi/fi/kaupparekisteri/osakeyhtio/lopettaminen/selvityst…
Tuossa yksityiskohtaiset ohjeet. Kestää vähintään 5 kk.
Mitenkäs jos osakeyhtiön perustaja on kuollut monta vuotta sitten eikä yritystoimintaa ole ollut 30 vuoteen? Eikö nuokaan yritykset poistu itsestään?
Vierailija kirjoitti:
Mitenkäs jos osakeyhtiön perustaja on kuollut monta vuotta sitten eikä yritystoimintaa ole ollut 30 vuoteen? Eikö nuokaan yritykset poistu itsestään?
Niille määrätään joku lakimies selvitysmieheksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niille määrätään joku lakimies selvitysmieheksi.
Ei kai sille tarvitse tehdä mitään? Jos yritys ei ole toiminut vuosikymmeniin. Mutta se mietityttää että onko se osakeyhtiö tuolloin voimassa ikuisesti vai milloin se loppuu jos omaiset ei sitä hoida?
Tämä vahvisti käsitystäni siitä, että yrittäjät ovat lähtökohtaisesti vajaita. Ja miten voi lainata rahaa itselleen ja hävitä siinä?
Selvitystila maksaa aika paljon...
Mutta jos et 10 vuoteen tee veroilmoitusta ja lähetä tilinpäätöstä kaupparekisteriin, niin kaupparekisteri poistaa/putsaa ne automaattisesti.
Vierailija kirjoitti:
Tämä vahvisti käsitystäni siitä, että yrittäjät ovat lähtökohtaisesti vajaita. Ja miten voi lainata rahaa itselleen ja hävitä siinä?
Sanopa muuta. Olenkin. Ei olisi kannattanut edes yrittää. Olen tässä seurannut vierestä, kuinka todellakin kaiken saa ilmaiseksi yhteiskunnalta, kunhan ei erehdy tekemään kovasti töitä.
-ap
2008 lakkasi olemasta alv-velvollinen ja kaikki toimintakin loppui silloin. Sen jälkeen ei ole mitään tilinpäätöksiä tehty eikä yhtään mitään toimintaa ollut.
Vierailija kirjoitti:
Selvitystila maksaa aika paljon...
Mutta jos et 10 vuoteen tee veroilmoitusta ja lähetä tilinpäätöstä kaupparekisteriin, niin kaupparekisteri poistaa/putsaa ne automaattisesti.
Eli 15 vuotta sitten kuolleen omaisten ei tarvitse tehdä mitään asian suhteen vaan yritys poistuu ja lakkaa itsestään olemasta? Onko asia siis näin?
Ei ne aja sitä selvitystilaan, ne lopettaa sen toimimattomana. Lue paperit uudestaan ja googlaa asia.