Gynekologi suositteli hormonikierukkaa
Hyötyinä kuulemma että vuodot pienentyisi. Onko siitä ollut sinulle hyötyä vai haittaa?
Kommentit (26)
Vierailija kirjoitti:
E-pillereitä ei enää kohta tuoda Suomeen, gynet suosittelee nyt kierukoita kaikille.
Minulla vuoto pieneni, mutta vuodan nyt joka päivä.
Mitä?
Kuukautiset jäivät pois neljäksi ja puoleksi vuodeksi. Kierukka aiheutti pieniä tuntemuksia, mutta elämä oli hemmetin hauskaa kun ei tarvinnut joka neljättä viikkoa kulkea rätti housuissa.
Juu juu, tiedän että tamponit on keksitty, mutta en pidä niistä. Niiden asettaminen sattuu ja ne ovat litimärkiä viidessä minuutissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo mullekin. Hyvä ettei tikahtunut omaan kierukkaansa, kun vastasin, että luotan enemmän kondomin tehoon. Tämä siksi, että se suojaa myös taudeilta. Gynen mielestä pitäisi käyttää tuplaehkäisyä. Mulle lapsi ei olisi kauhistus, HIV olisi. Siksi kondomi. Kierukoita tuputtavat gynet menevät samaan kategoriaan kuin ne vaatekauppojen myyjät, jotka yrittävät saada asiakasta ostamaan kaupasta vielä yhdet sukkahousut, kaulahuivin, käärinliinat ja ties mitä. Argh.
Ehkä he ovat nähneet liikaa "vahinkoraskauksia". Mutta vahinkoa ei ole olemassakaan. On vain piittaamattomuutta ("varmat päivät" ja niitä kestävämmät siittiöt) tai silmitöntä intohimoa. Lisäksi tietysti toisen osapuolen tahallisuus.
Totta. Mutta epäammattimaista kyseenalaistaa aikuisen ihmisen vapaa päätös. Aina kun lääkärissä kertoo ehkäisykeinoksi kondomin, olettavat he jotenkin, ettei kondomia oikeasti käytetä kunnolla. Kun sanon käyttäväni kondomia, oikeasti käytän enkä luota varmoihin päiviin (koska sellaisia ei ole).
Hormonikierukka pelastaa varmasti monen elämän, jos kuukautiset ovat kivuliaat/runsaat. Mulla on niukat ja vaivattomat olleet aina. En ymmärrä, miksi riskeeraisin tilanteen nappaamalla hormoneja. Outoa, että gynet eivät ymmärrä tätä pointtia.
Kansainvälisillä lääketehtailla on ollut tuotanto-ongelmia. Joitain pillerimerkkejä ei ole saatavana, mutta muita on.
Tämä ei ole minkään puolueen tai tahon agenda, onpahan vain samaa jatkumoa insuliinin, epinefriinin ja monien muiden valmisteiden saatavuus- ja jakeluongelmille. Brexit aiheuttaa tähän ongelmia myös, koska Iso-Britanniassa on paljon lääketeollisuutta.
Hormonikierukalle paljon hauskempi vaihtoehto ovat ihon alle asennettavat ehkäisykapselit. Sama teho ilman kierukan tunkemisen tuottamaa kipua ja ehkä viikkojen verenvuotoa. Itse vuodin kaksi kuukautta kierukan asennuksen jälkeen ja todettiin, että on kehittynyt tennispallon kokoinen munasarjakysta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkäisy on aina kompromissi. 10 ml enemmän verta, vai hormonien sivuvaikutukset - kumman valitset? Mahdollisesti tuntemattomat, pysyvät vaikutukset vuosien hormonien käytöstä? Ellei huominen huoleta ja tärkein kriteeri on veri, ota hormoonit. Kierukka on myös halpa, vaivaton ehkäisykeino.
Oiskin kyse 10 millistä! Mulla mitatusti tuli 1,5-1,7dl joka kolmas viikko. Hormonikierukan laittamisen jälkeen menkat loppuivat kokonaan. Pikkuhiljaa alkaa rautavarastotkin palautua...
Tarkoitin eroa verrattuna kuparikierukkaan. Koska normaalisti se olisi lähtökohta, jos haluaa ehkäisyn. En tosin tiedä haluaako ap ehkäisyä ja mietti vain menkkoja.
Ap, jos käytät jotain halpaa kuukautissidettä... suosittelen parempaa, Libresseä. Jos ongelmasi liittyykin lakanoiden tm. sotkemiseen.
En mä ehkäisyä kaipaa vaan juuri apua runsaisiin menkkoihin.
Tarkoitin eroa verrattuna kuparikierukkaan. Koska normaalisti se olisi lähtökohta, jos haluaa ehkäisyn. En tosin tiedä haluaako ap ehkäisyä ja mietti vain menkkoja.
Ap, jos käytät jotain halpaa kuukautissidettä... suosittelen parempaa, Libresseä. Jos ongelmasi liittyykin lakanoiden tm. sotkemiseen.