Jos henkilö on sairastanut syövän - kelpaako hän elinluovutukseen ?Saako enää koskaan toimia verenluovuttajana?
Jos on sairastanut vaikka rintasyövän, niin kelpaako enää elinluovutukseen miltään osin.
Saako luovuttaa enää koskaan verta?
Kommentit (18)
Viiden vuoden jälkeen sairastetusta syövästä kelpaa elinluovuttajaksi. Tieto peräisin elinluovuttajakoordinaattorin pitämältä luennolta.
Vierailija kirjoitti:
Viiden vuoden jälkeen sairastetusta syövästä kelpaa elinluovuttajaksi. Tieto peräisin elinluovuttajakoordinaattorin pitämältä luennolta.
Kiitos tiedosta!
Onko viisi vuotta rajana myös verenluovuttajamiselle?
Sytostaatteja saaneena olen luovutuskelvoton.
Vierailija kirjoitti:
Eli vaikka toipuis (paranisi) syöpäsairaudesta, mutta on saanut hoidoiksi myös sytostaatteja - niin ei voi toimia sen vuoksi elinluovuttajana?
Miksi?
Entä sädehoidot sitten?
Et voi luovuttaa verta, jos olet
- sairastanut syövän, aivoinfarktin tai sydäninfarktin
- sairastat jotain vakavaa ja erikoislääkärin seurantaa vaativaa sairautta
- asunut Briteissä 1980–1996 yli 6kk
- käyttänyt suonensisäisiä huumeita
- saanut elinsiirron
- saanut anafylaktisen reaktion
- harrastanut miesten välistä seksiä edellisten 12 kuukauden aikana
- harrastanut maksullista seksiä edellisten 12 kuukauden aikana
Syöpä, jonka hoito tai seuranta on kesken, on este verenluovutukselle. Jos on aiemmin sairastanut syövän, ei voi luovuttaa verta, vaikka olisi parantunut ja oireeton.
Ainoat poikkeukset sairastetun syövän osalta ovat paikallisesti hoidettu kohdunkaulan syöpä ja ihon tyvisolusyöpä, eli basaliooma. Niistä seuraa yhden vuoden väliaikainen luovutuseste hoidon päättymisestä lukien.
Syöpään liittyvän luovutusesteen taustalla on se, että verenluovutus voi kuormittaa luovuttajan elimistöä tai voisi edesauttaa sairauden uusimista. Luovutuseste on kansainvälisesti laajasti käytössä ja se on kirjattu Euroopassa noudatettaviin säädöksiin.
Veripalvelu
Syövän sairastanut ei voi olla elinluovuttaja.
Vierailija kirjoitti:
Et voi luovuttaa verta, jos olet
- sairastanut syövän, aivoinfarktin tai sydäninfarktin
- sairastat jotain vakavaa ja erikoislääkärin seurantaa vaativaa sairautta
- asunut Briteissä 1980–1996 yli 6kk
- käyttänyt suonensisäisiä huumeita
- saanut elinsiirron
- saanut anafylaktisen reaktion
- harrastanut miesten välistä seksiä edellisten 12 kuukauden aikana
- harrastanut maksullista seksiä edellisten 12 kuukauden aikana
https://www.sovinkoluovuttajaksi.fi/ "
Tärkeää tietoa kirjoitit.
Kuinka luovutuspisteissä kontrolloidaan luovuttajien sopivuutta?
Vierailija kirjoitti:
Viiden vuoden jälkeen sairastetusta syövästä kelpaa elinluovuttajaksi. Tieto peräisin elinluovuttajakoordinaattorin pitämältä luennolta."
Oikeasti?
Löytyykö tuosta linkitettävää faktaa?
Moni haluaisi testamentata kehonsa lääketieteelliseen tutkimukseen, mutta onko se sitten ihan mahdotonta jos menneisyydessä on sairastettu syöpäsairaus?
Sovinko luovuttajaksi?
Elinluovutus kortti / ruumis tutkimuskäyttöön
Kun lahjoitetaan ruumis tieteelle : Suomen Kuvalehden artikkeli aiheesta tässä
https://www.suomenkuvalehti.fi/jutut/kotimaa/talous/lahjoitetaan-ruumis…
Vierailija kirjoitti:
Minäkin käsitin, etten kelpaa verenluovuttajaksikaan ja revin elintestamenttinikin. Sairastin rintasyövän ja sain sytojakin.
Tosin minulla oli se käsitys, että jo se syövän sairastaminen estää verenluovutuksen, oli hoidot olleet mitä tahansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minäkin käsitin, etten kelpaa verenluovuttajaksikaan ja revin elintestamenttinikin. Sairastin rintasyövän ja sain sytojakin.
Tosin minulla oli se käsitys, että jo se syövän sairastaminen estää verenluovutuksen, oli hoidot olleet mitä tahansa.
Sama täällä. Heitin sen elintestamentin roskiin. Jäi askarruttamaan että entä jos haluaa testamentata tieteen käyttöön , tutkimukseen muutoin kelpo kehonsa?
https://www.hus.fi/ammattilaiselle/elinluovutustoiminta/Sivut/default.a…
Lainaus tuolta
"
Elinluovutuksen esteitä ovat:
aivokuoleman syy tai mekanismi on epäselvä
yli 85 vuoden ikä
positiivinen B- tai C-hepatiitti, HIV
viiden vuoden sisällä sairastettu syöpä, paitsi ihon tyvisolusyöpä tai aivokasvain"
Elinluovutus ja testamenttaus tieteelle käyttöön on eri asia?
Tietääkö kukaan päivitettyä tietoa siitä miten testamentataan tieteelle tomumaja?
Tuo lehden artikkeli oli aika vanha jo.
Tästä kova väittely täällä - kuka viisas ratkaisee kiistan?