@->- SYYSkeijujen keskiviikko-torstai
Hei vaan :) Linkkinä ma-ti keskustelut:
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?m=7345418&p=1&tmode=1&smode…
-piias-
Kommentit (24)
piti tulla vielä vähän surffaamaan kun simahti tuo pikku-ukko lopulta.
Esikoisen päikkäreistä vielä: Eli meillä 1,5v nukkuu yhdet 1,5-3h päikkärit nykyisin. Nyt kun ollut flunssa niin mennyt ylikin. toi 1,5h riittää jo - mutta yleensä 1/2 ei... Tänään näytti virtaa löytyvä ihmeesti ja piti väkisin sänkyyn kellistää - ihmeellistä. No jospa nukkuis nyt sitten sikeesti!
IMETYS: Pojalla todettin imuote sairaalassa huonoksi ja niin leikattiin keilijänne ja johan alkoi onnistua! (leikkaus " tuosta noin vaan" , jos jää myöhemmäksi voi haitata puhumista ja pitää nukuttaa) Ja sitten sitä imua riittikin, mutta oli reilu 2kk rinnat TODELLA kipeät, joka kerta saatui niin p**sti ettei onneksi enään edes muista.. kävin nättämässä imetystä ympäri kyliä - mutta ote oli oikea ja oli pakko vaan kestää.
No siten tissiteltiinkin, kaikenlaista oli matkalla kuten malttamattomuutta, suihkuamista yms. Välillä tietty rassasiki, kun aina oli mun vuoro syöttää... Mutta jälkeenpäin ei se aika tunnu kyllä pitkältä. Ruokana pelkää rintaa 6kk jolloin kiinteitä hiljakseen mukaan. 9kk se lysti loppui kuin seinään kun jouduin sairaalaan, sen jälkeen meillä onkin ollut pullopoika. Edelleen mua harmittaa se lopetustapa - mutta ei sille mitään voinut siinä tilanteessa.
Tän tulevan kanssa luottavainen mieli, että eiköhän se siitä lähde menemään ja aijon kyllä käydä imetystapaamisissa, jos yhtään tuntuu hankalalta tms. Olise vaan niin vaivatonta kun ei tarvinnut pullojen kanssa läärätä...
t. K rv23
Kylläpä osaa olla taas sateinen ja kylmä päivä. Kesän tulosta ei näy taas merkkiäkään. Tunnin verran ulkoiltiin poitsun kanssa aamulla mutta eipä siellä pitkään viitsinyt olla kun alkoi jo sataa enemmän. Nyt poika on päikkäreillä ja mulla hetki omaa aikaa.
PUMPUSTA: esikoisen kohdalla mulla oli pumpulle jonkin verran käyttöä. Alkuun se oli hyvä, kun maitoa tosiaan pakkautui rintoihin eikä vauva jaksanut kaikkea imeä. Pumpulla oli helppo lievittää tuskaa. Pakastin pumppaamani maidon ja silloin tällöin miehen ollessa poitsun kans kahdestaan kotona, annettiin tätä pakastettua maitoa pullosta. Myöhemmin kiinteitä aloitellessa tein sitten soseet tähän pakastamaani maitoon osittain.
En ostanut pumppua etukäteen vaan oltiin katsottu millaisen haluan, ja varmuuden vuoksi näytin sen myös äidilleni :) , mutta hyvin mies osasi pumpun ostaa kaupasta kun alkoi tuntua että sille on käyttöä. Mulla on siis sellainen Ainun käsikäyttöinen, johon saa tuttipullon kiinni ja sillä pärjäsin ihan hyvin. Ostin myös sellaisen maidonkerääjän, jota imettäessä pidin toisella rinnalla ja sain silläkin maitoa jonkin verran kerättyä. Varsinkin alkuun tuo maidonkerääjä oli hyvä juttu, koska vauvan alkaessa imeä, tuntui että olisi saanut olla toinen vauva toisessa rinnassa samaan aikaan... ;)
Muuten imetys sujui ihan jees, joskus annettiin NANia, jos en ollut kotona tms. Mutta n. puoli vuotiaana poika alkoi itse " tympääntyä" rinnalla, ei malttanut imeä jne, ja jonkin aikaa sitä taistelua käytyäni, päätin lopettaa imettämisen. Sen jälkeen poika sai NANia. Ja ihan normi kaverihan tuosta on tullut vaikkei saanutkaan rintaa tuon pidemmälle. :) Etukäteen olin päättänyt olla ottamatta stressiä imetyksestä, mutta kyllä se hieman haikealta tuntui kun se loppui. Innolla siis odottamaan uutta tulokasta mutta tälläkin kertaa stressaamatta.
Pukamoita minulle ei ekassa raskaudessa tullutkaan ja toivottavasti säästyn niiltä nytkin. Kuullut olen että melkoisen inhottavia ovat. TURVOTUKSESTA: iltaisin olen jonkin verran nyt viime aikoina jaloissa tuntenut turvotuksen oireita ja paras asento tällöin on ollut sohvalla jalat kohti taivaita. Ekassa raskaudessa varsinkin lopussa oli melkoinen norsuolo turvotuksen vuoksi ja luulisin että sitä samaa on nytkin tulossa.
Joku kirjoittikin hauskasti että kovin alkaa olla raskaana-olo tms. niin ihan samaa olen miettinyt minäkin. Masu kasvaa kovaa vauhtia, välillä siis hieman on turvotusta, närästystäkin on ja loputkin " normaalit" vaatteet alkavat käydä pieniksi. :) Mutta ah, niin ihanaahan tämä on! :)
Piias ja Minjuska: näin alustavasti mulle ainakin käy se ma 12.6 ja eikös se ollut klo 18 Martinassa?
Nyt pyykit laittamaan narulle. Mukavaa helatorstain jatkoa!
T: Anmari rv 22+5
Voi tätä mussutuksen määrää! Koko ajan on tarve syödä jotain, on sellainen valenälkä kaiken aikaa. Nyt, kun loma alkoi ja olen kotona kaiket päivät, on vielä vaikeampi säännöstellä syömistä kuin töissä ollessa. Toisaalta mitäpä tuosta - tätä kestää aikansa ja sitten joskus voi alkaa kiinnittää taas huomiota vartalon muotoihin. Nyt muodoista tärkein on tuo ihana muheva masu.
Eilen innostuttiin pitkästä aikaa lasten kanssa katsomaan videoita ja mussutettiin samalla sipsejä ja raffeleita ja lapset vetivät vielä karkkiakin. No, tänään huomaan varsinkin sormista, että suolaista on syöty - mikä turvotus! Sormet ovat ihan tönkköinä. Sentään kirjoitus vielä sujuu...
Viime neuvolakäynnillä rauta-arvot olivat ennallaan, ei mitkään hyvät mutteivät olleet laskeneet alun lukemista, joten lisärautaa ei vielä ihan tarvita. Viime päivinä on kuitenkin väsyttänyt tavallista enemmän, joten en tiedä johtuuko raudanpuutteesta vai säästä vai ihan vaan raskaudesta - täälläkin on siis oikein raskaana oleva olo. Askel painaa ihan uudella tavalla.
Maidon tihkumisesta: Minulla on maidontulo alkanut vasta synnytyksen jälkeen, joten näin odotan käyvän tälläkin kertaa.
Kiva, kun niin moni on jo alkanut valmistautua vauvelin tuloon. Ehkäpä voisin siis jo itsekin alkaa laitella paikkoja ja tarvikkeita kuntoon, vaikka tuntuukin niin varhaiselta vielä. Ehkäpä aloitan heti...
fullmoon 24+3
Poika jäi mummon luo yöksi, leikkikaverina siellä täti 9v. Tytön nukutin just ja miehelle tuli kaveri kylään. Linnottauduin tänne " viihdehuoneeseen" tietsikalle ja laitoin Taikakuun soimaan :)
PUMPUISTA: Esikon kanssa sairaalasta lähtiessä ostin Ainun yksinkertaisimman pumpun, että sain rinnat tyhjenemään, ne pakkautu tosi pahasti. Sitä käytin jonkin verran ainakin alkuajasta, kun poika ei jaksanu imeä kaikkea. Pakastinkin, mut eipä paljon niitä juoteltu. Sit kuopuksen aikaan mulla oli lainassa se Ainun käsikäyttöinen, mihin saa tuttipullon kiinni. Kuopuksen kanssa imetys ei mennyt niin ihanasti kuin esikon kanssa, pumpulle oli käyttöä aika paljon. Nyt sitten aion alkuun pärjätä tuolla aataminaikuisella, mut jos tarvetta, sit ostan paremman.
Kohtahan ekoille Keijuille tulee jo äitiysavustus. Selasin Kelan sivuilta tietojani ja huomasin, et ä-avustus kuopuksesta (rahana otin), oli tullu 3,5kk ennen la:ta. Eli sillon -04 oli hakemukseni käsitelty tosi nopeaan. Nyt tietty kestää vähän kauemmin, kun paperi kiertää palkkatoimiston kautta. Mut ehkäpä jo ensi kuussa :)
IMETYSkokemuksia, jos joku haluaa jakaa :) Miten teillä menneet lasten kanssa? Miulla esikoinen oli 5kk pelkällä tisulla, 10kk iässä lopeteltiin yhteistuumin koko homma. Kuopuksen kanssa kaikki lähti hyvin käyntiin, mut sitten tuli ongelmia. Imuote heikkeni, takamaito jäi saamatta, vauvalla koko ajan nälkä eikä paino noussut. Ja mie väsyin tosi paljon, koska poikakin vaati huomiota. Tyttö oli sitten osittaisimetyksellä 5,5kk, sitten siirryttiin Tutteliin. Mie itkin epäonnistumista monta kuukautta, mulla oli kuvitelmat pitemmästä imetyksestä kuin pojan kanssa. Nyt toivottavasti onnistuu, mut toivon myös, että ymmärrän olla ottamatta paineita siitä, kumpaa maitoa vauvani saa.
-piias- rv 24+2