Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Suosikkinne kaupan soseissa?

23.05.2006 |

Olemme aloittamassa kiinteitä ja haluaisin kuulla vähän mielipiteitänne kaupan soseista.

1) Mikä on suosikkimerkkinne? (Piltti, Bona, Semper, Muksu)

2) Millä soseella kannattaa aloittaa? Peruna-porkkana?

3) Mikä hedelmä / marja kannattaa ottaa mukaan?

Lisäksi olisi kiva kuulla, kauanko meni siihen, että saitte vauvan syömään kerralla koko annoksen eli desin samaa ruokaa? Kun aloitellaan puolella teelusikallisella, niin eihän se kai ihan hetkessä käy...

Meille neuvolassa suositeltiin myös naudanlihaa ja kauravelliä aika pian mukaan joukkoon, mutta olin aikeissa ottaa ne mukaan vasta joskus hamassa tulevaisuudessa... Ei nyt ihan 5-kuiselle uskaltaisi, vai olenko väärässä?

Kyllä me kotonakin tehdään näitä soseita, mutta aiomme ostaa kaupastakin. En ole itse ehdoton kumpaankaan suuntaan näissä asioissa.

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
24.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tykkään Semperin lihasoseista, mut sit taas bonan hedelmäsoseista. Mut yleensä ostan sitä mikä on halvinta sillä hetkellä.

Kannattaa aloittaa ihan vaan yksi raaka-aine kerrallaan eli joko peruuna tai porkkana ja sitten vasta erikseen. Peruna on vähemmän allergisoiva kuin porkkana. Maissilla voi myös hyvin aloittaa. Tai mikä estää hedelmäsoseilla aloittamaan, jos meinaa ettei sitten totu turhan makeaan soseeseen ensin.

Meillä meni melkein 2 kuukautta, että voisi sanoa kiinteiden syömisestä olevan jotain hyötyä. Eli pari kuukautta ihan maisteltiin eri juttuja ja söi ehkä kerran päivässä vähän reilummin jotain kiinteää. Mutta katso miten vauvasi suhtautuu kiinteisiin ja kyllä sen huomaa, jos vauva haluaa enemmän syödä.

Yleensä suositellaan että aloittaa joko lihat tai sitten viljatuotteet (aikaisintaa sen 5 kk), Jos alittaa lihat, niin viljat voisi aloittaa sitten kuukauden kuluttua, mutta koska olet vasta aloittamassa, niin en sinuna lihoja ja viljoja ottaisi vielä ruokavalioon kuin kuukauden päästä. Viljat kannattaa aloittaa sitten aakkosjärjestyksessä eli kaura, ohra, ruis ja vehnä. Vellejä sinun on turha lähteä syöttämään, siirryt sitten suoraan puuroon vähän ajan päästä.

Nyt en muista kysyitkö jotain muuta vielä, mutta nämä siis mun mielipiteitä kiinteistä, en ole siis asiantuntija. Niin hedelmistä mieto on ainakin mustikka noin ensi (siis marjahan se on) maistiaiseksi.

Ei kannata kiirehtiä, hauskoja hetkiä soseiden maailmaan tutustumiseen :)

Vierailija
2/7 |
24.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

on ollut meillä suosittu, sitten kun siirryttiin lihaa sisältäviin soseisiin. Annan välillä kaupan soseita ja välillä oma tekemiä sörsseleitä. Lapsi taitaa kyllä tykätä enemmän kaupan ruuista, johtuu varmaan siitä etten minä osaa maustaa " oikein" . Suosituin herkku on Semperin kanakasvipata tai Piltin spagetti Bolognese :-) Inhotuin oli Piltin peruna-kukkakaalisose (aivan kamalaa minustakin).

Kasvissoseet tein itse, aloitimme bataatilla ja sitten maissi, peruna, porkkana, kukkakaali jne. Annoin bataattia, maissia ja perunaa viikon verran yksinään, sen jälkeen aloin laittaa 2 kasvista ja nyt aterialla on 3-4 eri kasvista + liha ja mausteet (tuoreet yrtit, sipulit, valko- ja mustapippuri). Semperin 5kk+ lihasoseet ovat " maustettuja" eli niissä on makua (ei suolaa tai vahvoja mausteita) enemmän kuin muissa kokeilemissani kaupan soseissa. Omatekoisiin lisää yrttejä ja pippureita hiukan, perunasoseeseen laitan hyppysellisen rypsiöljyä ja vastiketta notkistamaan sosetta.

Hedelmäsoseita, lähinnä Semperiä ja Pilttiä ostan kaupasta enemmän, tosin nyt kesän kulmalla alkaa saada tuoreita marjoja. Banaania annan mössättynä ja vähitelle siirrymme pois kaupan hedelmäsoseista kun alkaa karkeammat ruuat maistua.

Nyt poika on 9kk ja olemme siirtyneet karkeampiin soseisiin, sekä raakaraasteisiin ja niissä suosituksi ovat nousseet Piltin soseet. Semperillä 8kk ruuat on jotenkin " raakoja" eli palat on kovempia ja niitä pitää haarukalla muhentaa pienemmäksi.

Bonan soseita yritän välttää (Nestlen boikotti), mutta tulee niitäkin joskus ostettua. Mahdollisimman paljon yritän tehdä itse, kasvissose vaiheessa se oli helppoa. Keitin kasvikset ja yleiskoneella muussiksi, jäähdytys ja pakastus jääpalarasioissa. Kun jääpalat on jäätyneet otin ne irti ja laitoin pakastusrasioihin. Oli helppo ottaa sulamaan tarvittava määrä, eikä mennyt niin paljon hukkaan, kuin jos antaisi kaupan valmista sosetta. Perunaa en pakastanut, maissin ostin valmiina mutta kaikkia muita kyllä. Nyt kun poika syö enemmän keitän kasvikset samana päivänä. Matkoilla ja vieraisilla käytän kaupan valmiita soseita.

Meillä aloitettiin kasvisten jälkeen ensin lihat 5kk iässä (possu ja kana, nyt vasta enemmän naudanlihaa) ja sitten siitä n. 3 viikon päästä viljat eli puuro. Aloitin antamalla kaupan valmiita puuroja ja sitten aloin keittää puuron itse. Nyt syö siis 2 lihakasvis-ateriaa ja 2 puuro-ateriaa päivässä + maidot ja hedelmät päälle.

Meillä poika oli heti kiinteiden aloituksesta lähtien kuin variksen poika, aina suu auki odottamassa lisää. Kun ekalla viikolla yritin antaa vain lusikallisen tai kaksi, niin sain huomata että halusi lisää. Joten meillä söi heti useita lusikallisia. Sitten kun alkoi tulla hampaita oli kausia ettei suostunut syömään mitään kiinteää (oli oikea sihtikurkku), yhdessä vaiheessa puuro oli yöks ja nyt taas syö hyvällä ruokahalulla kaikkea mitä eteen pannaan.

Lapset ovat niin ihanan erilaisia!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
24.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritän valitan hedelmäsoseista sokeroimattomia vaihtoehtoja, etenkin Hippin hedelmäsoseet ovat hyviä! Niitä ei vain saa omalta paikkakunnaltani, mutta aina Prismassa käydessäni ostan reilusti. Lihasoseista ostan milloin mitäkin merkkiä, mutta aina maidottomia, sillä en halua lehmänmaitoa lapsilleni antaa ainakaan ennen 10kk ikää.

Piltti on muuten myös Nestlen valmistama, ihan vinkiksi kun Syysmamma sanoi boikotoivansa Nestleä. Piltit, Bonat ja Pirkat ovat kaikki ihan samoja soseita.

Aloitussoseeksi käy melkein mikä vain, itse olen aloittanut molemmille bataatilla. Mieluiten yksi ruoka-aine kerrallaan. Peruna voi aiheuttaa masuvaivoja, sillä siinä on paljon tärkkelystä. Etenkin pienelle vauvalle on mielestäni paljon helpompi tehdä itse kasvis- ja lihasoseita kuin ostaa kaupasta. Sen kuin höyryttää/keittää haluamansa kasviksen, soseuttaa sauvasekoittimella ja pakastaa jääpalarasioihin. Niistä napsauttelen palat Minigrip-pusseihin ja sulattelen esim. yhden bataattikuution ja pari kukkakaalia tms.

Hedelmistä esim. päärynä tai persikka ovat hyviä aloitukseen, mutta ei silläkään paljon väliä ole. Mustikka on hankala, sillä saa vauvan vaatteet sotkettua ;o)

Sitten kun siltä tuntuu, kannattaa aloittaa vaikka ensin lihalla, gluteenipitoisia viljoja ehtii myöhemminkin. Lihasta saa proteiinia ja rautaa. Naudanlihaa ei mielestäni suositella yleensä ensimmäiseksi, vaan possua tai kanaa. Itse aloitin vauvalle kiinteät 6kk ikäisenä ja kuukauden päästä lihan broilerilla. Velliä ei nykyään suositella ollenkaan, ainakaan imetetylle ei kannata aloittaa korvikevelliä. Lusikalla annettava puuro on parempi vaihtoehto, sitä voi tehdä esim. riisistä, maissista tai hirssistä, sitten myöhemmin kotimaisista viljoista.

Meillä muuten taidetaan nyt syödä se desi kerrallaan, vauva on 10,5kk. Ei määristä kannata ottaa paineita, tärkeintä on että vauva tutustuu ruoan uuteen olomuotoon ja maistelee uusia makuja. Maltti kannattaa pitää ja kokeilla uusia ruoka-aineita rauhallisesti. Jos imetät, äidinmaito kannattaa pitää pääasiallisena ravinnonlähteenä ensimmäisen vuoden ja soseita siinä ohella sen verran kuin menee.

Vierailija
4/7 |
24.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosikkeja on Muksu 100% hedelmäsoseet, jotka myydään neljän purkin pakkauksissa, ja joihin ei ole lisätty mitään. Ne on täyttä 100% hedelmää. Parasta mitä kaupassa valmiina löytyy!

HIPPin soseet on toinen suosikki, luomujuttuja joissa ei ole turhia lisäyksiä.

Aloitin kiinteät riisipuurolla (lasten valmishiutaleet) ja siihen lisäsin aina erilaisia hedelmiä tai marjoja. Oltiin täysimetyksellä 6kk ikään asti ja sitten aloitettiin maistelut. Viikon-parin kuluttua syötiin jo hyvällä ruokahalulla purkki kerrallaan. Ja kuukauden sisällä aloittamisesta jo kahdella aterialla purkki kerrallaan (siis yht. 2prk/päivässä).

Vieläkin on hyvä ruokahalu, ja melkein mikä tahansa maistuu. Vain ruoat, joissa on sipulia mukana saavat pojan yökkäämään...

Vierailija
5/7 |
24.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis piti kirjoittaa: viikon-parin päästä syötiin purkki päivässä (ei kerralla).

Vierailija
6/7 |
24.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän poika syö Semperin porkkanasosetta oikein mielellään. Valmistin sitä runsaasti myös itse, mutta se ei kelpaa laisinkaan. Ilmeisesti sen koostumus ei ole riittävän samettinen. Poika syö myös Semperin luumusosetta. Olen koittanut myös muita merkkejä, mutta poika on ollut niille ruoka-aineille allerginen (etenkin maissi). Nestlen maissisose oli kyl pojan mieleen, mutta siitä tuli paljon kiusallisia iho-oireita.

Meillä on tällä hetkellä listalla vain 2 tuotetta, koska (peruna, maissi, kaura) ovat allergisoineet. Riisi ja mustikka eivät taasen menneet alas, vaan poika räki ne itkien ulos. Tällä viikolla koitan päärynää.

Suosittelisin aloittamaan kiinteät mahdollisimman miedolla tuotteella. Perunasta ja bataatista tulee harvimmin oireita (vaikka siis meidän pojalla tulikin). Myös riisi, kukkakaali, mustikka ja päärynä ovat yleensä vähän allergisoivia.

Vierailija
7/7 |
24.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne ovat minusta muita paksumpia, eli samalla hinnalla saa enemmän, ja mitä itse olen maistanut, niin paremman makuisiakin. Meillä kun poika pulautteli paljon niin minusta semperin paksut soseet pysyivät paremmin sisälläkin. Aloitin kiinteiden antamisen kun poika oli 4 kk pelkällä perunalla, mutta kun se ei oikein mennyt niin jo seuraavaksi kokeilin semperin maissiperunasosetta, mikä olikin pitkään pojan suosikki. Porkkanan aloittelimme tuon pulauttelun aiheuttaman sotkun takia aika myöhään. Hedelmistä taisin ensimmäisinä antaa ja persikkaa, muistaakseni. Omena ja sitrushedelmät ainakin olivat sellaisia joiden aloittamista venytin aika pitkään sillä olen itse ollut pienenä niille allerginen. Muistaakseni meillä ei mennyt kuin kuukausi niin poika söi jo koko purkillisia.