Jos 16-vuotias lähtee asumaan etävanhemmalle ilman lupaa
Senhän saa sieltä kai periaatteessa takaisin koska asumisen perusteella sopimus siitä kumman luona se asuu on täytäntöönpanokelpoinen. Tapaamiset on sovittu vaan suullisesti, niin se sopimus ei ole täytäntöönpanokelpoinen suuntaan tai toiseen. Mutta käytännössä sitä ei saa sieltä pakottaa takaisin? Vai miten se menee?
Kommentit (18)
Ikäraja on 12 v, että saa itse päättää.
Saa itse päättää.
Meillä molemmat lapset päättivät 15 v. Esikoisen kohdalla isä taisteli vastaan, hävisi ja välit katkesivat lapseen, koska toimi niin kuin toimi.
Antaa mennä ja 2 v niin täysi-ikäinen.
Vierailija kirjoitti:
Saa itse päättää.
Meillä molemmat lapset päättivät 15 v. Esikoisen kohdalla isä taisteli vastaan, hävisi ja välit katkesivat lapseen, koska toimi niin kuin toimi.
Ellei nyt ole suht normaalia teinin "mä vihaan sua"-ragea, niin isä mokannut pelin 0-15 vuotiaan kanssa, jos lapsi 15 vuotiaana ei halua asua isänsä kanssa. Omat vielä innossaan tulevat luokseni ja sanovat tykkäävänsä. Voihan toki olla, että kyllästyvät aikanaan vaihteluun. Joskin kodin vaihto ei aiheuta kummoistakaan muuttorumbaa, kun kummassakin kodissa liki kaikki tarpeellinen,
Vierailija kirjoitti:
Lapsi ei saa itse päättää, mutta häntä tulee kuulla. Jos lapsella olisi jotain päätäntä valtaa hänhän saattaisi kulkea kodista kotiin sen mukaan kummalla on milloinkin kivempaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsi ei saa itse päättää, mutta häntä tulee kuulla. Jos lapsella olisi jotain päätäntä valtaa hänhän saattaisi kulkea kodista kotiin sen mukaan kummalla on milloinkin kivempaa.
Todellakaan ei saa tosiaan päättää. Kyllä vielä 16 v kohdalla voidaan katsoa ettei toinen koti ole välttämättä lapsen etu ja ryhtyä lastensuojelutoimenpiteisiin, jos esim. on päihteidenkäyttöä, lintsaamista koulusta, jne...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkä takia lapsen pitäisi haluta olla sen mulkumman vanhemman luona asumassa? Eikö siihen riitä että välillä käy muutaman päivän kuuntelemassa sitä valitusta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkä takia lapsen pitäisi haluta olla sen mulkumman vanhemman luona asumassa? Eikö siihen riitä että välillä käy muutaman päivän kuuntelemassa sitä valitusta?
Juu tähän tällä tarkoitettiinkin. :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan se mulkkumaista vaatia tekemään kotitöitä, läksyjä, jne. Muutampa sille vanhemmalle, joka ei vaadi. No, hitto se määräsikin kotiituloajat muutakin toiselle. Mitä pelirajoitus, muutan takaisin toiselle vanhenmmalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan se mulkkumaista vaatia tekemään kotitöitä, läksyjä, jne. Muutampa sille vanhemmalle, joka ei vaadi. No, hitto se määräsikin kotiituloajat muutakin toiselle. Mitä pelirajoitus, muutan takaisin toiselle vanhenmmalle.
Höpö höpö, ei sitä valinnan vapautta jatkuvasti voi käyttää. Valitaan parempi vaihtoehto ja sitten pysytään siinä. Jos tasavahvoja kumpikin vaihtoehto niin sitten pyritään olemaan kummankin luona mahdollisimman yhtäpaljon. Ei tämä nyt mitään rakettitiedettä ole.
Alaikäinen ei koskaan itse päätä. Yli 12v kuullaan ja toki mielipiteen painavuus kasvaa iän kasvaessa. Mutta siltikään ei ole tarkoitus että kiukkuinen teini voi shoppailla kotien välillä hormonimyräkässä.
Käytännössä kyllä, jos olosuhteet molemmissa kodeissa on suht normaalit, lapsen tahdon mukaan mennään. Mutta olemassa oleva sopimus on vietävä oikeuteen, jos vanhemmat eivät saa sovittua.
Laki menee siinä, että poliisi ei väkisin vie enää yli 12v toisen vanhemman luo. Eli jos lapsi ei tapaamisen jälkeen tule kotiin tai ei mene tapaamiseen, niin poliisi voi (sosiaalityöntekijän pyynnöstä) käydä lapsen luona ja keskustella asiasta/suostutella ja tarkistaa lapsen olosuhteet. Jos lapsi on tehnyt päätöksen itse ja siinä kodissa jossa lapsi on on kaikki hyvin, niin poliisi ei lasta vie mihinkään väkisin.
Juuri näin. 12-vuotias käytännössä päättää, noudattaako tapaamissopimusta vai ei. Ihan sama, onko vanhempien sopimus vai oikeudenmääräys.
Vierailija kirjoitti:
Laki menee siinä, että poliisi ei väkisin vie enää yli 12v toisen vanhemman luo. Eli jos lapsi ei tapaamisen jälkeen tule kotiin tai ei mene tapaamiseen, niin poliisi voi (sosiaalityöntekijän pyynnöstä) käydä lapsen luona ja keskustella asiasta/suostutella ja tarkistaa lapsen olosuhteet. Jos lapsi on tehnyt päätöksen itse ja siinä kodissa jossa lapsi on on kaikki hyvin, niin poliisi ei lasta vie mihinkään väkisin.
Ei kuulu poliisille vaan ulosottomiehille. Alle 12-vuotiaan voi oikeudenmääräyksellä viedä ulosottomies.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja tämä on huonoa miten?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kuulu poliisille vaan ulosottomiehille. Alle 12-vuotiaan voi oikeudenmääräyksellä viedä ulosottomies.
Lääkkeet.
12-vuotiaan kohdalla sopimusta ei täyteenpanna vastoin lapsen tahtoa. Tämä on laissa näin eli käytännössä 12v päättää itse.
Tuon ikäinen saa itse päättää asian.