Jos vaihtaa sukunimen, niin voiko käyttää vanhaa henkilöllisyystodistusta..
..jos uusi nimi on tullut voimaan, mutta ei ole vielä hankkinut henkilöllisyystodistusta, jossa on uusi sukunimi. Henkilötunnushan on sama, niin kyseessähän ei ole mikään "huijaus"?
Kommentit (8)
Vierailija kirjoitti:
Ei voi.
Lähde?
Eli jos naimisiin mennessä muuttuu sukunimi niin pitää mennä heti uusimaan passi ja ajokortti vai? Miten se ajokortti uusitaan?
Mäkin tarvitsen tätä tietoa!!
Tuossa on joku pieni "siirtymäaika", esim. 1kk tmv. eli voi vaikka häämatkalle lähteä heti häiden jälkeen.
Mutta asap pitää kuitenkin passit, ajokortit ym. uusia, ja rahaa tuohon uppoaa, oankkikortit ym. myös, helpompaa pitää oma sukunimi.
Vierailija kirjoitti:
Eli jos naimisiin mennessä muuttuu sukunimi niin pitää mennä heti uusimaan passi ja ajokortti vai? Miten se ajokortti uusitaan?
Mäkin tarvitsen tätä tietoa!!
Et osaa kirjoittaa googleen "ajokortin uusiminen"?
Ajelin tyttönimelläni parikymmentä vuotta, kunnes jouduin Mannerheimintiellä ihan perusratsiaan. Puhalluttivat kaikki, oli perjanta-ilta ja olin palaamassa konsertista Finlandia-talolta.
Puhalsin tietenkin nolla mutta sain kehotuksen hakea ajantasainen kortti, ja teinkin sen heti seuraavalla viikolla.
Jälkeenpäin tuli mieleeni, että olisiko poliisilla ollut oikeus antaa kevyet sakot?
No se riippuu vähän yhteydestä. Mä käytin pitkään mun ulkomaalaista henkkaria, jossa oli vanha sukunimi, eikä edes suomalaista henkilötunnusta, ja kyllä se kelpasi esim. kirjastossa (kun kirjastokortti jäi kotiin) ja kaupassa.
Olen yrittänyt asioida pankissa vanhentuneella henkilökortilla, ei onnistunut.
Ei voi.